Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

check

jwlb
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jan 2010 21:20

jwlb 18 mei 2010 17:46

Goededag Allen,

Als beginnend fietser heb ik nog weinig verstand van het onderhoud van de fiets. Vandaar dat ik me afvroeg hoe jullie de fiets onderhouden.

- Doen jullie een kleine schoonmaak/onderhoud na elke rit? of alleen na regen en anders na enkele ritjes?

- Wat is het standaard onderhoud aan het frame?

- En wat is het standaard onderhoud aan je groep?

Mocht er al een topic bestaan waar dit goed wordt uitgelegd, dan mijn excuses. Ik heb het nog niet kunnen vinden.

In ieder geval, alvast bedankt voor de info.

Groeten Jan-Willem
Bulls Desert Falcon 1 - Shimano Ultegra
Xtrail MUD 5.0 - Shimano XT

hagi
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 18 mei 2010 20:33

na regen doe ik gelijk mijn ketting en fiets poetsen
en meestal ne elke rit en de ketting elke week rij rond de 300 km per week.
is het bestevoor je fiets en zo gaat de aandrijving lekker lang mee

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 18 mei 2010 21:14

na regen idd ketting + fiets gelijk als het droog is elke week olie en om de 2 weken wassen en poetsen ik fiets 250km per week gemiddeld
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 mei 2010 02:24

Na iedere rit verricht ik het volgende; Banden kontroleren op steentjes, remmen en de velgen controleren, met nat sponsje plaatselijk opgespat vuil van het frame halen en tot slot de ketting opnieuw even met een lap schoon vegen/in de vloeibare was zetten.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 19 mei 2010 11:18

henpaden schreef:Na iedere rit verricht ik het volgende; Banden kontroleren op steentjes, remmen en de velgen controleren, met nat sponsje plaatselijk opgespat vuil van het frame halen en tot slot de ketting opnieuw even met een lap schoon vegen/in de vloeibare was zetten.


Ik check zelf ook altijd mijn spaken, wiel laten rond draaien, vinger er tegen aan , een loszittende spaak heb je snel gevonden op die manier.
Niets is waar en zelfs dat niet

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 mei 2010 12:59

chemist schreef:
Ik check zelf ook altijd mijn spaken, wiel laten rond draaien, vinger er tegen aan , een loszittende spaak heb je snel gevonden op die manier.


Dat is ook een manier. Zelf doe ik het door m'n wielen rond te draaien met de remschoentjes bijna tegen de velg, als de velg dan op een bepaald punt aanloopt dan stel ik op die plaats m'n spaken even bij. Zou er een spaak echt los zitten dan merk ik het op deze wijze ook denk ik.
Maar hoe kan één spaak los komen te zitten? Heb dat nog nooit gehad...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 mei 2010 13:05

Op dit forum en op internet kan ik nergens lezen hoe de shifters te onderhouden, qua smering. Van fabrieks uit constateer ik dat het mechaniekje gesmeerd is met olie. Is na 1100km ook geen stof/zand ingekomen. Dus over een tijdje dan maar weer smeren met olie? Of toch teflonspray?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie