Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Geometrie hulp

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 14 nov 2021 14:07

Dag allemaal,

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn vriendin aangekondigd heeft interesse te hebben in een nieuwe racefiets! Te gebruiken als fiets voor woon/werk en relaxte tourfiets, en dat gravellen leek haar ook wel wat 😊

Haar oog is gevallen op een Canyon Grizl AL. Levertijden hebben we het over gehad maar de fiets hoeft niet volgende week of volgende maand thuis te staan. De kleur was een grote doorslaggevende factor 😉 Nu was ik wel even aan het puzzelen met de geometrie:

Haar huidige fiets is een ex-Boels Amira, daarvoor had ze een Specialized Dolce. De Amira in maat 54 heeft een stack van 548 en een reach van 378, vrij racy (ze krijgt op langere ritten ook last van haar handen en schouders).

De Grizl AL in maat xs heeft een lagere stack (537) maar wel minder bb drop, dus ze zijn ongeveer vergelijkbaar in mijn ogen. De reach is ook bijna hetzelfde (scheelt 4 mm).

Ben ik correct in het aannemen dat deze fiets haar past, en met een kortere stuurpen en wellicht wat spacers ook een wat relaxtere zit t.o.v. de Amira?

Canyon geeft ook stack+ en reach+ getallen, klopt het dat dat getallen zijn van de bb tot bovenkant stuur?

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 14 nov 2021 16:54

Ik zou eerder opteren voor de endurace al disc in maat S.
Deze is ook te gebruiken om te "gravelen".
De geometrie zal mijn inziens beter passen en er kunnen 32mm bandjes op.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2021 23:43

Aangezien stack vanaf het bb wordt gemeten heeft de bb drop geen invloed op de stack.
Een XS gaat dus te klein zijn en een S kan er goed pas over een half jaar zijn. Bovendien zit je dan met die rare sprong in reach van 382 naar 397. Degene die dat ontworpen heeft verdient een ouderwets pak slaag o.i.d.
Campagnolo Ultra Dork

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 15 nov 2021 00:53

Snuf schreef: 14 nov 2021 14:07 (ze krijgt op langere ritten ook last van haar handen en schouders).
Het is misschien vervelend om over te brengen maar ik denk dat dit in de eerste plaats duidt op een gebrek aan training i,p.v. een geometrie-probleem. Of anders gezegd, als ze last heeft van handen en schouders is de rit te lang, kan je beter stoppen en morgen een andere doen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2021 09:14

Dat is wel heel kort door de bocht. Er zijn genoeg redenen waardoor je last van handen en polsen kan krijgen. Bij mij is het ten gevolge van een ongeluk standaard op iedere fiets behalve een beachcruiser o.i.d. Het is vooral zaak om de pijn dragelijk te houden op de racefiets.

Je kan ook de balans verbeteren door het zadel wat verder naar achter te zetten en een kortere stuurpen te nemen.
Dan rust je minder op je handen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 15 nov 2021 12:19

Dank allemaal voor het meedenken!

Over de maat S: zowel de Endurace als de Grizl geeft een zadelhoogte van minimaal 683. Mijn vriendin fietst met een zadelhoogte van 68cm (bbl 77 cm) Dat zou dus net passen met het zadel op zn allerlaagste stand, dan lijkt me het frame te groot?

Even terug op de Grizl maat XS: de stack+ en reach+ getallen geven de situatie tov de top handlebar aan, waarbij een xs wordt afgemonteerd met een 80mm stuurpen. Die situatie geeft, tov het stuur van de Amira, een 2cm hoger en 4 cm kortere zit op. En de zadelpen zou dan grofweg halverwege zn bereik gemonteerd zijn. In mijn lekenogen past dat beter dan een maat S?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2021 12:23

Hoeveel spacers zitten er op de Amira?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 15 nov 2021 12:34

De Amira heeft 10mm aan spacers (ex-prof fiets…)

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 15 nov 2021 13:07

bikerke schreef: 14 nov 2021 16:54 Ik zou eerder opteren voor de endurace al disc in maat S.
Deze is ook te gebruiken om te "gravelen".
De geometrie zal mijn inziens beter passen en er kunnen 32mm bandjes op.
Daar hebben we ook nog even naar gekeken. Ook een goeie optie, en qua gravellen wat mn vriendin zou willen doen denk ik dat deze ook volstaat.

Kom ik wel weer bij hetzelfde uit met zadelhoogtes: de maat S gaat vanaf 683mm, net zoals de Grizl. De maat XS zou dan, in mijn ogen, beter passen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2021 14:32

Met maximale spacers zou een XS Grizl dan inderdaad wel kunnen.

Een Endurace om te gravelen vind ik dan weer net niks. Als het een beetje nat is kun je al niet meer van de gebaande paden af.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 15 nov 2021 20:38

Tnx Ernie C voor het meedenken! Genoeg om nog even te laten bezinken. (En net vandaag weer te bestellen, in de maat XS…)

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 20 nov 2021 20:10

Sorry dat ik dit topic even kom kapen maar zit ook met een vraag over de geometrie.
Ik heb een tijdje geleden een professionele bikefit laten doen (racefiets) en daar kwam uit dat de ideale reach 387 is en stack 537. Reach en stack op mijn huidige fiets zijn 383 en 548.

Nu zit ik te kijken voor een gravelbike, meer bepaald de Rose Backroad AL. Maar ik kom er echt niet uit. Zie foto voor de maattabel.

Een 51, een 53? Iemand die kan helpen?
Stack_reach_Rose.jpg

Plaats reactie