Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Powerplustools racefietsstandaard

Flapskie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:34

Flapskie 16 sep 2021 09:15

Ik gebruik voor de stalling van mijn racefiets al een aantal jaar een standaard van powerplustools (zie foto).

Onlangs heb ik een probleempje met mijn fiets gehad, namelijk een gebroken achteras en kapotte lagers. Euvel is inmiddels gefixt. De fietsenmaker gaf echter wel aan dat een gebroken achteras niet veel voorkomt. Ik vraag mij nu af of het vele staan in/op de standaard het probleem wellicht (mede) heeft veroorzaakt.

Als ik de fiets in/op de standaard heb lijkt er vrij veel druk op het wiel en dus ook de as te staan. Ook staat het achterwiel er niet altijd recht in waardoor de druk misschien niet evenredig wordt verdeeld. Wat denken jullie, zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Ik vind het een handig ding want ruimtebesparend, geen gaten boren etc. maar dit moet uiteraard niet ten koste van de fiets gaan
3784A7A0-EA5C-4E2E-B7EB-175E65C2AB6F.jpeg
3784A7A0-EA5C-4E2E-B7EB-175E65C2AB6F.jpeg
BCB8096B-0253-44A9-A043-933D9180C1B2.jpeg
Bijlagen
46801051-02DB-4184-9A92-BC6FE362E707.jpeg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25679
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 sep 2021 09:19

Lijkt me geen enkel probleem.

Ik heb al mijn fietsen al jaren verticaal staan. Enige nadeel bij schijfremmen is dat de remmen soms niks doen. Dat betekent dat je moet ontluchten :)

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 16 sep 2021 09:19

Ik kan me niet voorstellen dat er zo meer belasting op de achteras komt dan wanneer je erop fietst

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 16 sep 2021 09:27

Nee lijkt mij onmogelijk. Je fietsenmaker zegt het goed; een gebroken achteras komt niet vaak voor, dus ik zou het onder pech scharen :) Tenzij je tijdens je ritjes wel is een stoeprandje op/af dendert?

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 16 sep 2021 09:41

Wat bedoel je met achteras? De as die je met de snelspanner bedient? Misschien staat die dan te strak.
Of is het de as waar de kogellagers op zitten? Die breuk zal niet door deze standaard komen. Die vertikale positie is geen grotere belasting dan elke andere positie dus ook horizontaal als jij erop zit en door een kuil dendert.
Lijkt mij ook gewoon pech.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 sep 2021 10:01

borgmonster schreef: 16 sep 2021 09:41 Wat bedoel je met achteras? De as die je met de snelspanner bedient? Misschien staat die dan te strak.
Of is het de as waar de kogellagers op zitten? Die breuk zal niet door deze standaard komen. Die vertikale positie is geen grotere belasting dan elke andere positie dus ook horizontaal als jij erop zit en door een kuil dendert.
Lijkt mij ook gewoon pech.
als de lagers vastlopen of binden kan het zijn dat er torsie op de achteras optreedt. Over tijd breekt hij dan. Ik heb wel eens een naaf gehad die precies op de overgang van de body en het vrijloop gebroken was. Binnenste bodylager zat volledig vast. Gek genoeg werkte dit wiel nog steeds!

Van rechtop staan in het standaard kan er onmogelijk iets gebeuren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie