Ik ben net terug van mijn fietsvakantie naar Barcelona.
Ik heb het gedaan op mijn Focus Mares CX (Disc Ultegra 2017), single 46 voor, 11-34 achter. Ik vond het een mooie uitdaging en vroeg me ook af of het goed te doen was met die setup.
By all means ben ik geen ervaren fietser in termen van dit soort fietsen (jaren lang op een 26 inch MTB gefietst, o.a. naar Geneve en ook naar Wenen gefietst, met evenveel plezier!)
Aangezien ik dingen beter wilde aanpakken/langere tochten wilde doen had ik me georienteerd op MP en vervolgens mijn Focus gekocht een jaartje geleden.
Toen had nog geen flauw idee wat het verschil is tussen een Cyclocrosser en een racefiets.
Ik kwam er gedurende mijn reis achter dat de 46 voor en 11-34 (voor mij) trouwens een prima setup was, geen problemen gehad, nooit hoeven afstappen

Al met al beviel het me dus goed! (sowieso 1000X beter dan mijn cube waar ik 20 jaar op heb gefietst met kapotte manitou six voorvork en afschuwelijke schalbe kojaks)
Ik weet nu dat de bracket wat hoger is dan een racefiets, dus je zit wat 'hoger' op de fiets. Ook de voorvork vind ik niet zo 'aero' of slank als op een racefiets.
Ik ben gegaan voor zo min mogelijk weerstand, dus zadeltas, klein frametasje, pirelli P-zero's en daarbij de bare essentials. Daarbij in t achterhoofd dat areodynamica een zeer grote factor is in weerstand.
Dus vandaar, de voorvork vind ik lastig aangezien die vrij groot en lomp is,
Mijn vraag is eigenlijk:
Wat is jullie mening over het idee om op een Cyclocrosser zulke lange afstanden te doen?
Zal er een groot verschil zitten tussen dat en een mooie racer? (lagere bracket, slankere voorvork, andere geo, etc) Of is het verschil niet supergroot?
Ik kreeg trouwens wel last van mijn knieen onderweg, maar ik had ook geen bikefit gedaan, alles zelf op gevoel afgesteld. Nu maar een afspraak gemaakt

Ik had gehoord dat een Cyclocrosser een 'nerveuze' fiets is. Kleine bochtjes, snelle uitwijkmanouvres (in t verkeer als automobilisten niet opletten) neem ik inderdaad wel zonder problemen.
Maar vroeg me gewoon af, wat zouden jullie doen?
Of is het gewoon gestoord om een Cyclocrosser ervoor uit te kiezen? Haha.
Wellicht is de Focus voor mij een mooie overstap om vanaf de 26" MTB geleidelijk over te gaan naar het echte race-werk, asfalt, mooie orbea orca, of iets dergelijks?
Kort samen gevat: ik vraag me af wat het (merkbare) verschil zou zijn als ik een 'echte' racer zou nemen, voor zulke lange afstanden!
Bijgevoegd een foto van mijn fiets, het leukste vond ik altijd nog de vraag: "Where is your luggage?"

Love to travel light. (Dit was alles, geen rugzak, frametasje was ook leeg, alleen bedoeld voor eten.)
Groetjes allen! En bedankt voor het lezen van dit lange bericht!