Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Nieuwe onderdelen profpeloton in grote rondes

rob
Forum-lid

rob 19 mei 2010 14:38

We zien allemaal dat de renners in grote rondes (Giro, Tour en Vuelta) door de bagger/regen rijden, tandwielen aan gort trappen in de sprint en remblokjes slijten in de bergen.

Mijn vraag is dan ook of iemand weet hoeveel onderdelen dagelijks worden vernieuwd en/of verwisseld? Net als kleding: Elke dag nieuwe handschoentjes?

Ik kan me enigzins indenken dat je niet met halve remblokken aan de Koninginnerit begint (zeker niet in de regen).

Heeft iemand hier enig idee van?

danny1407
Forum-lid

danny1407 19 mei 2010 14:52

Ik weet alleen dat renners aan het begin van een seizoen een flink pakket kleding krijgen en het daar voor zover mogelijk mee moeten doen.
De soigneurs/materiaalmannen zorgen ervoor dat alles de ochtend na een etappe weer netjes fris en schoon is. (bij meerdaagse wedstrijden)

Onderdelen vervangen is voor mij gissen.
Fietsen worden elke dag onderhouden en schoongemaakt.
Ik kan me zo voorstellen dat er bij die check-up wordt bepaald wat vervangen moet worden.

Sastre zal in deze Giro overigens wel elke dag nieuwe remblokjes krijgen.
Die rijdt heel de dag met dichtgeknepen remmen. ;)
FacebookS3RSSite

sibon
Forum-lid

sibon 19 mei 2010 15:14

Daar stond vorig jaar nog een artikel over in de fiets. Hoeveel banden, blokjes en tandwielen er vervangen werden (bij de Rabobank). Enige wat ik me nog kan herinneren is dat zelfs het zadel onderweg vervangen werd, omdat het zadeldek 1-2 mm zou inzakken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 mei 2010 15:53

Handschoenen worden een paar keer gewassen voordat ze vervangen worden, sokken zelfde verhaal. Eigenlijk geldt voor alle kleding 't zelfde ze blijven het gewoon gebruiken tot 't kapot is of niet meer perfect schoon te krijgen is. Er hoeft echt niemand met grijze sokken te rijden, dan is er al lang weer een nieuw stel uit 't plastic getrokken.

Remblokken worden vooral preventief vervangen als er slecht weer wordt verwacht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stokie
Forum-lid

stokie 19 mei 2010 15:56

Er zijn een aantal renners in het peloton die iedere dag met nieuwe sokjes-handschoentjes rijden.. Michael Boogerd was zo'n figuur.. Maar ik denk dat het voor die renners meer bijgeloof is dan dat het aan de kwaliteit van het spul ligt..

dijlespurter
Forum-lid

dijlespurter 20 mei 2010 00:16

Vers stuurlint elke dag voor sommige renners!

Bij Milram toch volgens mijn meca...

Plaats reactie