De Tiagra crankset van een serie van rond 2009 zou ik graag willen vervangen (ivm cranklengte) voor een set van 165 mm (dochter is klein van stuk). Het binneste blad is redelijk ver heen en het buitenste blad is een 52 (en dat is niet persé een must voor een beginner). Nu kan ik geen Tiagra 3x9 crankset vinden, maar wel 3x10 op de juiste maat (30-39-50, 165 mm).
Kun je een triple bladenset/crankstel voor een 10 speed achter ongestraft voor een 9 speed set gebruiken?
Vervangen Tiagra 3x9 crankset
Zeker wel! Sora 9v triple is een alternatief.
Gewoon de 9v ketting gebruiken. De 10v ketting werkt ook, maar vanwege de iets bredere 9v kooi zal het schakelen iets langzamer gaan met 10v ketting.
Gewoon de 9v ketting gebruiken. De 10v ketting werkt ook, maar vanwege de iets bredere 9v kooi zal het schakelen iets langzamer gaan met 10v ketting.
Welnee, zijn heel kleine verschillen. Die voorbladen zijn even dik, 9v, 10v of 11v. Alleen bij Campa 11v is er een verschilletje. Het is gewoon marketing om kettingbladen 9v of 10v te markeren.
Opletpunt: indien de oude Tiagra met losse trapas is gemonteerd (4400), dan is de kans groot, dat het bracket van je frame niet vertikaal en parallel is gevlakt. In dat geval zal bij gebruik van HT II lagers deze nogal snel in de vernieling draaien.
Opletpunt: indien de oude Tiagra met losse trapas is gemonteerd (4400), dan is de kans groot, dat het bracket van je frame niet vertikaal en parallel is gevlakt. In dat geval zal bij gebruik van HT II lagers deze nogal snel in de vernieling draaien.

En als ik dan toch bezig ben ook maar de lagers vervangen. Het is een Focus frame (Duitse makelij dat meer dan 8x terug te vinden is op de stickers op het frame

Uiteraard is het BSA schroefdraad. Maar daar gaat mijn opletpunt niet over. De lagers moet je wel vervangen. De Tiagra 4700 (10v) is heel anders gelagerd. Hollowtech II heet dat. Ja, sinds 2009 is er heel veel veranderd.
Tiagra 4600 is ook al Hollowtech II. Dus op dat punt geen probleem. typenummer staat op de binnenkant van de cranks.
Ik heb dit in het verleden ook gedaan met een 2009 racefiets met een Tiagra 4503 crankset. Die moest vervangen worden omdat het crankstel krom was. Ik heb er toen een Tiagra FC-4703 triple crankstel op gemonteerd. Oude eruit, nieuwe SM-BBR60 BSA lagercups gemonteerd en nieuwe crankstel erin. Werkte uitstekend, geen enkele nadelen ondervonden.