Ultegra in plaats van 105
- Hans Verstegen
- Forum-lid
Mijn crossfiets is voorzien van Shimano 105 onderdelen. De cassette en ketting moeten hoognodig vervangen worden, maar in de 105-uitvoering is niets meer te koop. Kan ik zonder problemen een Ultegra cassette en ketting op de fiets plaatsen?
Hoezo niet meer verkrijgbaar? https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p24994/
Maar 105 en Ultegra is, mits het aantal versnellingen gelijk, gewoon uitwisselbaar.
Maar 105 en Ultegra is, mits het aantal versnellingen gelijk, gewoon uitwisselbaar.
- Hans Verstegen
- Forum-lid
is 10-speed en ik zoek 11-speed, maar toch bedankt 

11-28 in stock bij Bike Discount en ook bij Bikester en bij Hollandbikeshop een ganse serie Miche cassettes met verschillende vertandingen voorradig, je kan ook eens bij BBB kijken of Sram.
Laatst gewijzigd door rodekool op 11 mar 2021 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- robbebopper
- Forum-lid HC
Wel even geduld bij de levering zie ik.

11-speed had je niet verteld, maar vooruit: https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p62071/Hans Verstegen schreef: ↑11 mar 2021 20:45 Mijn crossfiets is voorzien van Shimano 105 onderdelen. De cassette en ketting moeten hoognodig vervangen worden, maar in de 105-uitvoering is niets meer te koop. Kan ik zonder problemen een Ultegra cassette en ketting op de fiets plaatsen?
Hans, 11 speed tijdperk is heerlijk omdat je lekker kan mixen. Sunrace, Miche, SRAM (niet XD). Het past allemaal (mits gemaakt voor een shimano 11 speed body). En inderdaad, binnen Shimano past alle 11 speed spul door elkaar. Het is enkel de verhouding geld/gewicht wat anders is.Hans Verstegen schreef: ↑11 mar 2021 20:45 Mijn crossfiets is voorzien van Shimano 105 onderdelen. De cassette en ketting moeten hoognodig vervangen worden, maar in de 105-uitvoering is niets meer te koop. Kan ik zonder problemen een Ultegra cassette en ketting op de fiets plaatsen?
KMC ketting gaat langer mee en schakelt perfect. Shimano kettingen zijn uit.
-
- Forum-lid HC
Een goed onderhouden/gemonteerde ketting gaat het langste mee de rest is maar wat je persoonlijke voorkeur is. Ik heb in het verleden meerdere kmc kettingen gebroken en vond ze altijd meer lawaai produceren dan de duurdere shimano kettingen (maar beide kan ook puur toeval geweest zijn). Kmc maakt heel veel kettingen en tot in een recent verleden ook de duurdere Shimano kettingen (geen idee of dat nog steeds zo is). Dus in de praktijk zal het op zijn best weinig uitmaken en zal de goedkoopste ketting die geschikt is voor het bestemde gebruik gewoon doen waarvoor deze bedoeld is.