Dag allen,
Ik zou afgelopen jaar deel genomen hebben aan zowel de AGR (240km variant) en de Alpe d'HuZes (4e deelname met een PR van 5x en een doel van 6x). Deze zijn helaas niet doorgegaan afgelopen jaar en ik heb er een zwaar hoofd in dat deze ook dit jaar niet door zullen gaan.
Naast de AGR en de Alpe d'HuZes ga ik dit jaar, indien mogelijk, ook deelnemen aan "Rad am Ring". Een 24 uurs rit op de Duitse Nürburgring. Hier probeer ik om zoveel mogelijk rondes van 26km lang met 92 bochten en 560 hoogtemeters.
Gezien de aantal hoogtemeters die ik dus wil gaan maken wil ik mijn vermogen/ FTP gaan verbeteren om beter te kunnen klimmen.
Om dit sowieso makkelijker te maken moet mijn gewicht omlaag. Dit is nu 125kg. Volgens mijn BMI zou ik in de Obesitas groep zitten echter is dit niet te zien aan mij door mijn lengte (2,02m) en mijn brede postuur.
Naarmate mijn gewicht afneemt zal mijn w/kg al omhoog gaan, maar nog niet hoog genoeg voor het klimmen.
Nog een nadeel is dat ik niet veel kan klimmen omdat ik in het platte Brabant woon.
Wat is, naast afvallen en veel trainen, de beste manier om mijn FTP te verhogen? Is dat veel interval- / duur- of tempo trainingen of trainen in een bepaalde vermogenszone?
Bedankt voor jullie advies
Trainen op vermogen
Drie ingrediënten naar een hoger FTP
- uren maken
- afwisseling
- rust
Welke zones je het het beste traint zijn de experts het niet over eens. Het meest recente inzicht is dat duurtrainingen echt rustig moeten zijn en intervaltrainingen echt intensief. Dus de middelste zone vermijden. Met intervaltrainingen belast je je lichaam behoorlijk, rust denk aan de je juiste rust.
Overigens is een FTP niet een goede metric om op te focussen. Als je snel naar een hoog FTP wil, doe dan een paar weken intervaltrainingen van max 1 uur (bijvoorbeeld indoor) en je FTP zal flink stijgen. Maar dit gaat je op de weg niet veel verder helpen, omdat je je basis verwaarloost. Bedenk dat je in een cyclo als Rad am Ring (of AD6 for that matter) nooit op FTP-vermogen fietst.
- uren maken
- afwisseling
- rust
Welke zones je het het beste traint zijn de experts het niet over eens. Het meest recente inzicht is dat duurtrainingen echt rustig moeten zijn en intervaltrainingen echt intensief. Dus de middelste zone vermijden. Met intervaltrainingen belast je je lichaam behoorlijk, rust denk aan de je juiste rust.
Overigens is een FTP niet een goede metric om op te focussen. Als je snel naar een hoog FTP wil, doe dan een paar weken intervaltrainingen van max 1 uur (bijvoorbeeld indoor) en je FTP zal flink stijgen. Maar dit gaat je op de weg niet veel verder helpen, omdat je je basis verwaarloost. Bedenk dat je in een cyclo als Rad am Ring (of AD6 for that matter) nooit op FTP-vermogen fietst.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl