Cassette 105 r7000 11-32 kraakt op twee tandwielen.
Hoi allen,
Heb een probleempje. Heb een Jan Janssen Tour de France met shimano 105 r7000. De cassette achter kraakt bij twee tandwielen. De fiets is nieuw en heb er tot nu toe ruim 500km op gefietst. Wel in de winter- / herfstmaanden, dus regelmatig met veel viezigheid op de fiets thuisgekomen en moeten schoonmaken.
Nu na mijn laatste schoonmaakbeurt merk ik dat bij aanzetten, op tandwiel nummer 3, 4 en 5 vanaf de grootste (32) gezien, de boel kraakt. Zou het toch nog viezigheid zijn van de ketting of in de cassette of iets anders? Ik rij dan op het grote blad. Ketting loopt dan niet tegen de voorderailleur, maar als dat gebeurt, maakt dat sowieso een ander geluid.
Na een stukje fietsen wordt het wel minder maar na een nacht stilstaan is het weer terug naar hetzelfde geluid.
Voordat ik ermee naar de FM ga, heeft een van jullie een idee?
Groet,
Wouter
Heb een probleempje. Heb een Jan Janssen Tour de France met shimano 105 r7000. De cassette achter kraakt bij twee tandwielen. De fiets is nieuw en heb er tot nu toe ruim 500km op gefietst. Wel in de winter- / herfstmaanden, dus regelmatig met veel viezigheid op de fiets thuisgekomen en moeten schoonmaken.
Nu na mijn laatste schoonmaakbeurt merk ik dat bij aanzetten, op tandwiel nummer 3, 4 en 5 vanaf de grootste (32) gezien, de boel kraakt. Zou het toch nog viezigheid zijn van de ketting of in de cassette of iets anders? Ik rij dan op het grote blad. Ketting loopt dan niet tegen de voorderailleur, maar als dat gebeurt, maakt dat sowieso een ander geluid.
Na een stukje fietsen wordt het wel minder maar na een nacht stilstaan is het weer terug naar hetzelfde geluid.
Voordat ik ermee naar de FM ga, heeft een van jullie een idee?
Groet,
Wouter
Je hebt dit topic wel in de verkeerde rubriek geopend, hoort in techniek. Deze rubriek bevat meer de topics van specifieke merken.
Je hebt het wiel er al een keer uit gehad, tussen de kransjes ook goed schoongemaakt en ook de ketting goed schoongemaakt? Schoonmaken voor de een is even kort doek erlangs, de ander haalt de halve fiets uit elkaar. Maak je hem ook altijd schoon/droog na het wielrennen of zet je hem nat in de schuur?
Je hebt het wiel er al een keer uit gehad, tussen de kransjes ook goed schoongemaakt en ook de ketting goed schoongemaakt? Schoonmaken voor de een is even kort doek erlangs, de ander haalt de halve fiets uit elkaar. Maak je hem ook altijd schoon/droog na het wielrennen of zet je hem nat in de schuur?
Je hebt gelijk. Verkeerde rubriek. Ik kijk even of ik hem kan verplaatsen.
Heb wielen e.d. eruit gehaald en ketting met bionet kettingreiniger gedaan. Alleen niet tussen de kransjes schoongemaakt bedenk ik mij nu.
Miss dat er nog wat vuil zit. Hoop dat dit het is.
Heb wielen e.d. eruit gehaald en ketting met bionet kettingreiniger gedaan. Alleen niet tussen de kransjes schoongemaakt bedenk ik mij nu.
Tussen de kransjes maak ik, mits ik niet de cassete van de hub wil halen, schoon en droog met chenilledraad, werkt super. Zoals hierboven ook al genoemd inderdaad even met wiel eruit voelen of je cassette wel goed vast zit en er geen speling op zit.Woutoro32 schreef: ↑02 jan 2021 16:59 Je hebt gelijk. Verkeerde rubriek. Ik kijk even of ik hem kan verplaatsen.
Gecontroleerd en kan goed ronddraaien en alle kransjes zitten vast. Kraak blijft bij die tandwielen. Ook de kransjes goed schoongemaakt ertussen. Ketting gedaan en opnieuw ingevet en het blijft.
Snelspanner gecontroleerd. Kan niks vinden... geen speling op het wiel als hij in de fiets zit. Goed straks gezet (de snelspanner) hoe strak moet hij eigenlijk?
Kraakje blijft. Irritant.
Als het gekraak alleen hoorbaar is bij enkele kransjes zit er vlgns mij gewoon zand tussen, dus cassette eraf nemen en alle kransjes en body schoon maken/droog blazen en weer terug plaatsen. Enfin, hoop niet dat ik er ook nog bij moet zetten dat je de 'lock nut' goed vast moet draaien (40Nm). 

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
https://youtu.be/A6TpHgbbEGM
Niks specifiek, maar het is de moeite om je soms te checken en verdiepen. We zijn nooit klaar met nieuwe dingen leren.
Niks specifiek, maar het is de moeite om je soms te checken en verdiepen. We zijn nooit klaar met nieuwe dingen leren.