Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Twijfel over framemaat

PascalS
Forum-lid

PascalS 25 mei 2010 01:08

Bij de keuze voor mijn nieuwe raceframe twijfel ik aan de framemaat die ik moet kiezen. Uiteraard is hier al veel over geschreven (heb de zoekfunctie gebruikt en een hoop gelezen) desondanks twijfel ik nog.

Mijn binnenbeenlengte is 82 cm en ik ben 1.79 lang, dus relatief korte benen. De fiets die ik nu heb is 54 cm center top maar is een slooping frame (Ridley Boreas maat Medium). De bovenbuis daarentegen is 56.5 of 55 cm afhankelijk van de gekozen maat. Ik rij nu met een 90mm stuurpen. Onderstaand hier de geometrie van:

Afbeelding

De fiets die ik ga kopen is een Pro-Lite Bella, echter is dit een traditioneel frame waardoor ik twijfel over de maat. Qua zitbuislengte zou een L hier 0.5 cm langer zijn dan de Boreas, echter is de bovenbuis weer een stuk korter namelijk 55 om 54.5 cm. In eerste instantie dacht ik dat ik een Large nodig had,maar door het grote verschil in bovenbuislengte twijfel ik of ik geen XL nodig heb aangezien de bovenbuislengte dan gelijk is aan de Boreas. Aan de andere kant scheelt het maar 1 cm en zou ik dat op kunnen lossen met een 100 stuurpen. Hieronder de geometrie van de Pro-Lite:

Afbeelding

Welke maat is volgens jullie het beste voor mij?
Zouden jullie de L nemen en een 100mm stuurpen?

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 25 mei 2010 01:36

De zitbuislengte is niet belangrijk, vergelijk de effective top tube en de head tube length. Als de frames verschillen in balhoofdconstructie (intern/extern balhoofd) moet je daar rekening mee houden. In details bepaalt een verschil in head tube angle nog de lengte van de zit, oftewel of je met een iets langere of kortere stuurpen dezelfde zit krijgt. De Bella heeft daar een iets scherpere hoek dus kom je iets minder ver te zitten met dezelfde stuurpen. Ik zou er wel naar streven een stuurpen van minimaal 100mm te monteren. Met een L krijg je 3.5 cm spacers extra.. met een XL nog 1.5 cm.

Ridley medium vs Prolite Bella L XL

TTL 56.5 - 55 - 56
HTL 17.5 - 14 - 16
HTA 73.5 - 73 - 73
STA 73 - 73.5 - 73.5
WB 990 - 980.6 - 990.8

Ik kan het mis hebben maar volgens mij is een XL met 100mm de betere optie om je huidige zit te benaderen. Ben benieuwd of anderen het met me eens zijn. Wel vreemd dat Prolite dat een XL noemt trouwens..

PascalS
Forum-lid

PascalS 25 mei 2010 13:44

Ja vond ik ook al raar...dacht inderdaad ook al dat ik een XL nodig heb.
Helemaal benaderen hoeft niet, echter is het verschil in top tube vrij groot evenals de lengte van de balhoofdsbuis

Plaats reactie