Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met hoge cadans

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 26 mei 2010 00:04

Wat is het nut om met een hoge cadans te trainen?
Hoe werk het?
Hoe vaak , hoe lang , wanneer enz.
Wie kan mij hier wijzer over maken?
Thanks voor de input

daj
Forum-lid

daj 27 mei 2010 11:57

mao schreef:Wat is het nut om met een hoge cadans te trainen?
Veel mensen kunnen op een hoog cadans beter hun vermogen kwijt.
Hoe werk het?
Gewoon, sneller trappen :D
Hoe vaak , hoe lang , wanneer enz.
Van het begin tot het einde van elke training een zo hoog mogelijk cadans aanhouden zonder daarbij op je zadel te gaan stuiteren. Let wel op dat je een hoger cadans niet zomaar aanleert, het kan zo een jaar duren voordat je van 90 naar 100 gemiddeld gaat.

arepol
Forum-lid

arepol 27 mei 2010 12:09

[quote="daj"][quote="mao"]Wat is het nut om met een hoge cadans te trainen?[/quote]
Veel mensen kunnen op een hoog cadans beter hun vermogen kwijt.
[/quote]
Zie deze link
Bij gelijkblijvend vermogen zorgt een hogere cadans ervoor dat je een lagere piekbelasting hebt.
Alles is relatief 8-)

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 27 mei 2010 12:29

Trainen op een hoge cadans is een methode om je pedaalslag meer efficient te maken maar diverse wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat het niet de "silver bullet" is voor iedereen.

Het grote nut van het trainen op een hoge cadans zit em in het feit dat je minder watt per pedaal slag hoeft te leveren en dus minder kracht hoeft uit te oefenen. Dat heeft als voordeel dat je spieren minder snel vermoeid raken. Aan de andere kant is niets gratis: je moet wel meer zuurstof naar je spieren transporteren en dus moet je cardiocvasculaire systeem hader werken.

Je moet dus een persoonlijk evenwicht zien te vinden waar je je spieren op een zodanig niveau belast dat de watt/pedaalslag goed is vol te houden en je het cardiovasulaire systeem niet in het rood jaagt. dat is voor ieder persoon dus anders. Niet iedereen heeft het cardiovasculaire systeem van bijv. Lance Armstrong meegekregen.

Dat gezegd hebbende is training erop gericht dat je je spieren op zoveel verschillende manieren traint om een maximaal effect te verkrijgen. Dus training op hoge candans kan dus bij uitstek bijdragen aan een effiecientere pedaalslag en training van je cardiovasculaire systeem.

Een training kan er zo uitzien: spin op naar een pedaalslag van 140+ rpm zodat je nog wel controle hebt en niet uit je zadel stuitert. Hou dit 1-2 mijn vast en trap langzaam weer uit.
Herstel weer 10 min en pak wer een intervalletje. Je kunt dit soort trainingsvormen bij uitstek in je D1 training meenemen om deze een beetje op te leuken.

Let wel op: het duurt wel even voor je spieren/lichaam aan een dergelijke belasting gewend zijn/is dus bouw het rustig op, ga niet overdrijven en neem er de tijd voor. Maar dat is precies wat Daj ookal eerder zei in dit topic.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 12 aug 2010 01:50

[quote="mrcoffee"]Een training kan er zo uitzien: spin op naar een pedaalslag van 140+ rpm zodat je nog wel controle hebt en niet uit je zadel stuitert. Hou dit 1-2 mijn vast en trap langzaam weer uit.
Herstel weer 10 min en pak wer een intervalletje. Je kunt dit soort trainingsvormen bij uitstek in je D1 training meenemen om deze een beetje op te leuken.[/quote]

Moest even glimlachen bij de zin "....op te leuken", geweldig woordgebruik.

Ikzelf rijd meestel bij hoge cadans, dwz 95-105, daar voel ik mij goed bij, zeg maar een koffiemolentje. Echter, tijdens mijn vakantie 2 weken geleden heb ik veel gefietst met een camping-genoot. En hij fietste, zeker berg-op, met een lagere cadans. Dus ik ben inmiddels ook aan het trainen met lagere cadans-en, dwz 80-90, en dat geeft een hele nieuwe ervaring!. Echter, wat ik merk is dat ik 'veel' vermogen alleen maar kwijt kan bij hoge cadans, dus 95-105.
Mijn motto is toch om veel te proberen en te testen, dus zoals mrcoffee zegt, trainen bij 140.....dat ga ik ook maar es proberen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

stoempert
Forum-lid

stoempert 12 aug 2010 03:12

Mijn god, ettelijke minuten aan 140 rpm fietsen, ik moet er niet aan denken. Dit lijkt me ook zover van de normale fietsparameters af te liggen dat ik het praktisch nut van een dergelijke training niet echt inzie. Zou je dan niet beter langere blokken kunnen pakken, bijvoorbeeld 10 minuten aan 110 rpm en dat evt. uitbouwen naar langere blokken.

levensnevel
Forum-lid

Gebruikersavatar levensnevel 12 aug 2010 05:27

Tja,

wat is een hoge cadans? Zal voor iedereen verschillend zijn denk ik zo.
Voor mij is op de weg momenteel 120 rpm zo ongeveer de max.
Hoe ik daar op train?
Ik hou gedurende een rondje fietsen gewoon gedurende een lang stuk vrij en vlak asfalt (Kilometertje of 8 of zo) een bepaalde snelheid & RPM combinatie aan waarbij mijn hartslag niet boven een vooraf bepaalde grens komt. En dat herhaal ik 2 of 3 keer.
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

pinarello
Forum-lid

pinarello 12 aug 2010 10:49

Je kunt bijv in de training blokjes van 5 min met een cadans van 10 hoger dan wat je gewend bent fietsen.
Bijv 6 x 5 min 100 en tussenin steeds 5 min 90.
Als dat goed gaat kun je dat langzamerhand naar boven bijstellen. Verwacht echter niet dat dit na 1 of 2 of 3 keer al het geval is.

koelekiller
Forum-lid

koelekiller 12 aug 2010 11:23

achter de brommer trainen is een eenvoudige manier om een hogere cadans aan te houden en zo te leren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2010 11:30

[quote="Stoempert"]Mijn god, ettelijke minuten aan 140 rpm fietsen, ik moet er niet aan denken. Dit lijkt me ook zover van de normale fietsparameters af te liggen dat ik het praktisch nut van een dergelijke training niet echt inzie. Zou je dan niet beter langere blokken kunnen pakken, bijvoorbeeld 10 minuten aan 110 rpm en dat evt. uitbouwen naar langere blokken.[/quote]

Ik kon altijd wel op souplesse rijden als het rustig ging, maar als het hard ging schakelde ik altijd snel bij. Om te zorgen dat ik ook bij hoge vermogens op souplesse leerde rijden heb ik 3 jaar geleden zeer regelmatig tijdritjes gereden op het binnenblad (max 39x14). Bij mij heeft dat perfect gewerkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 12 aug 2010 11:38

[quote="Stoempert"]Mijn god, ettelijke minuten aan 140 rpm fietsen, ik moet er niet aan denken. Dit lijkt me ook zover van de normale fietsparameters af te liggen dat ik het praktisch nut van een dergelijke training niet echt inzie. Zou je dan niet beter langere blokken kunnen pakken, bijvoorbeeld 10 minuten aan 110 rpm en dat evt. uitbouwen naar langere blokken.[/quote]

Ik denk dat veel mensen wel 4 uur aan 110 rpm kunnen fietsen.

pinarello
Forum-lid

pinarello 12 aug 2010 12:52

[quote="eelcoz"][quote="Stoempert"]Mijn god, ettelijke minuten aan 140 rpm fietsen, ik moet er niet aan denken. Dit lijkt me ook zover van de normale fietsparameters af te liggen dat ik het praktisch nut van een dergelijke training niet echt inzie. Zou je dan niet beter langere blokken kunnen pakken, bijvoorbeeld 10 minuten aan 110 rpm en dat evt. uitbouwen naar langere blokken.[/quote]

Ik denk dat veel mensen wel 4 uur aan 110 rpm kunnen fietsen.

[/quote]

Ik denk van niet.

Plaats reactie