Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Quickrelease kwaliteit verschil?

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 nov 2020 20:35

Ik twijfel of deze vraag niet thuishoort in het domme vragen topic, enfin...

Heeft de quickrelease invloed op het rijgedrag van een wiel? Dus bijv wanneer je licht gewicht QR er in doet die je bijv op alie kunt bestellen, vs de vaak zwaardere van Fulcrum of Dtswiss zelf. Die zijn vaak zwaarder, maar doen ze dat bewust ivm stijfheid ofzo?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 05 nov 2020 20:47

Goedkopere materialen bij de originele snelspanners, titanium snelspanners zijn veel lichter (vaak de helft lichter) en duurder.
Heeft geen invloed op het rijgedrag.
Een steekas is wel veel stijver dan een QR, maar of je dat merkt in het rijgedrag waag ik te betwijfelen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 05 nov 2020 20:48

Ik merkte zeker wel verschil tussen een stalen sterke mavic/shimano qr en een lichte titanium.

Het gaat vooral om de sluiting als daar kunststof in zit dan vond ik het altijd slapper aanvoelen. Mavic tita vond ik de beste

DDX
Forum-lid HC

DDX 05 nov 2020 21:03

Ik heb ooit eens lichtgewicht snelspanners besteld, best prijzig maar leuke gewichtsbesparing.
Maar krijg ze niet echt kraakvrij.

Uiteindelijk weer de mavic's (volgens mij titanium) gemonteerd.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 nov 2020 21:09

Ik heb nu van die lichtere. Rij er al jaren mee en probleemloos. Net in het hok zag ik de originele van fulcrum liggen en vroeg ik mij dit af.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 05 nov 2020 21:39

Zolang een snelspanner, steekas of wat dan ook erin slaagt om het wiel onbeweeglijk in het frame te bevestigen, is het functioneel 1 geheel en heeft de spanner geen invloed.
Zouden onder bepaalde omstandigheden de aseinden niet meer vlak aanliggen en het wiel dus (tijdelijk) bewegen in het frame dan heeft dat in principe invloed op het rijgedrag, hoewel dat minimaal zal zijn.
Kan je zelf testen door een stijf wiel zijdelings te trekken tot de band het frame raakt op meerdere plaatsten.
Komt het frame daarbij nergens, zelfs maar gedeeltelijk, los van de aseinden, dan is de snelspanner stijf genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 05 nov 2020 22:15

Ben een paar maanden overgestapt naar van die lichtgewicht tita QR's van 37 gram. De hendeltjes zijn wel een beetje flimsy, maar qua werking heb ik geen verschil gemerkt (heb er ff goed op gelet tijdens sprints en uit het zadel rijden). Mocht je regelmatig je wielen wisselen dan is dat misschien een argument om voor een wat degelijker exemplaar te gaan, maar voor fit and forget zijn de lichte varianten ook prima.

marsman
Forum-lid

marsman 05 nov 2020 23:28

Al die lichte tita meuk gaat kraken. Scheelt bij mij zeker 4km per uur gemiddeld door pure sjagrijnigheid
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 05 nov 2020 23:49

Zodra het kraakt, beweegt er wat en deugt de configuratie dus niet.
Herhaal dit niet onnodig

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 06 nov 2020 08:06

Ik heb als lichte titanium QR de BBB BQR-11 Lightblock lang gehad en die hebben geen kraak gegeven, waren minder dan de helft van het gewicht (52gr voor beide) van de Fulcrums (130gr voor beide) en met €36,- heel netjes geprijsd.
Nooit enige problemen mee gehad.
Zijn nu zelfs in prijs verlaagd.....
Tegenwoordig heb ik steekassen in m'n fietsen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 06 nov 2020 09:58

De E-modulus van Titanium is de helft van staal dus die zal meer buigen. Veel groter verschil maakt de diameter van de snelspanner/as die zit tot de macht 3 in de stijfheidsberekening. Dus materiaal maakt beetje uit, maar staal is staal en Titanium is titanium, daar zit geen verschil in de E-modulus tussen verschillende soorten staal of verschillende types titanium, verschil door steekas ipv QR is wel echt significant ivm verschil in diameter. (Alles op basis van dat daar de beweging zit in niet in je balhoofd of stuur/stuurpen)
Ach, ik zeg ook maar wat

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 06 nov 2020 10:16

Je maakt hierbij de denkfout dat een spanner of steekas op buiging belast zou worden, wat niet zo is, zolang het wiel normaal tussen de patten zit.
Spanners of steekassen worden uitsluitend op trek belast.....
Een titanium snelspanner moet voor dezelfde klemkracht bijna 2x zoveel uitgerekt worden, dat klopt weer wel en het ontwerp moet dus afgestemd zijn op het materiaal en niet zomaar gekopieerd van een stalen spanner.
Herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie