Quickrelease kwaliteit verschil?
Ik twijfel of deze vraag niet thuishoort in het domme vragen topic, enfin...
Heeft de quickrelease invloed op het rijgedrag van een wiel? Dus bijv wanneer je licht gewicht QR er in doet die je bijv op alie kunt bestellen, vs de vaak zwaardere van Fulcrum of Dtswiss zelf. Die zijn vaak zwaarder, maar doen ze dat bewust ivm stijfheid ofzo?
Heeft de quickrelease invloed op het rijgedrag van een wiel? Dus bijv wanneer je licht gewicht QR er in doet die je bijv op alie kunt bestellen, vs de vaak zwaardere van Fulcrum of Dtswiss zelf. Die zijn vaak zwaarder, maar doen ze dat bewust ivm stijfheid ofzo?
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Goedkopere materialen bij de originele snelspanners, titanium snelspanners zijn veel lichter (vaak de helft lichter) en duurder.
Heeft geen invloed op het rijgedrag.
Een steekas is wel veel stijver dan een QR, maar of je dat merkt in het rijgedrag waag ik te betwijfelen.
Heeft geen invloed op het rijgedrag.
Een steekas is wel veel stijver dan een QR, maar of je dat merkt in het rijgedrag waag ik te betwijfelen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15028
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik merkte zeker wel verschil tussen een stalen sterke mavic/shimano qr en een lichte titanium.
Het gaat vooral om de sluiting als daar kunststof in zit dan vond ik het altijd slapper aanvoelen. Mavic tita vond ik de beste
Het gaat vooral om de sluiting als daar kunststof in zit dan vond ik het altijd slapper aanvoelen. Mavic tita vond ik de beste
Zolang een snelspanner, steekas of wat dan ook erin slaagt om het wiel onbeweeglijk in het frame te bevestigen, is het functioneel 1 geheel en heeft de spanner geen invloed.
Zouden onder bepaalde omstandigheden de aseinden niet meer vlak aanliggen en het wiel dus (tijdelijk) bewegen in het frame dan heeft dat in principe invloed op het rijgedrag, hoewel dat minimaal zal zijn.
Kan je zelf testen door een stijf wiel zijdelings te trekken tot de band het frame raakt op meerdere plaatsten.
Komt het frame daarbij nergens, zelfs maar gedeeltelijk, los van de aseinden, dan is de snelspanner stijf genoeg.
Zouden onder bepaalde omstandigheden de aseinden niet meer vlak aanliggen en het wiel dus (tijdelijk) bewegen in het frame dan heeft dat in principe invloed op het rijgedrag, hoewel dat minimaal zal zijn.
Kan je zelf testen door een stijf wiel zijdelings te trekken tot de band het frame raakt op meerdere plaatsten.
Komt het frame daarbij nergens, zelfs maar gedeeltelijk, los van de aseinden, dan is de snelspanner stijf genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ben een paar maanden overgestapt naar van die lichtgewicht tita QR's van 37 gram. De hendeltjes zijn wel een beetje flimsy, maar qua werking heb ik geen verschil gemerkt (heb er ff goed op gelet tijdens sprints en uit het zadel rijden). Mocht je regelmatig je wielen wisselen dan is dat misschien een argument om voor een wat degelijker exemplaar te gaan, maar voor fit and forget zijn de lichte varianten ook prima.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb als lichte titanium QR de BBB BQR-11 Lightblock lang gehad en die hebben geen kraak gegeven, waren minder dan de helft van het gewicht (52gr voor beide) van de Fulcrums (130gr voor beide) en met €36,- heel netjes geprijsd.
Nooit enige problemen mee gehad.
Zijn nu zelfs in prijs verlaagd.....
Tegenwoordig heb ik steekassen in m'n fietsen.
Nooit enige problemen mee gehad.
Zijn nu zelfs in prijs verlaagd.....
Tegenwoordig heb ik steekassen in m'n fietsen.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
De E-modulus van Titanium is de helft van staal dus die zal meer buigen. Veel groter verschil maakt de diameter van de snelspanner/as die zit tot de macht 3 in de stijfheidsberekening. Dus materiaal maakt beetje uit, maar staal is staal en Titanium is titanium, daar zit geen verschil in de E-modulus tussen verschillende soorten staal of verschillende types titanium, verschil door steekas ipv QR is wel echt significant ivm verschil in diameter. (Alles op basis van dat daar de beweging zit in niet in je balhoofd of stuur/stuurpen)
Ach, ik zeg ook maar wat
Je maakt hierbij de denkfout dat een spanner of steekas op buiging belast zou worden, wat niet zo is, zolang het wiel normaal tussen de patten zit.
Spanners of steekassen worden uitsluitend op trek belast.....
Een titanium snelspanner moet voor dezelfde klemkracht bijna 2x zoveel uitgerekt worden, dat klopt weer wel en het ontwerp moet dus afgestemd zijn op het materiaal en niet zomaar gekopieerd van een stalen spanner.
Spanners of steekassen worden uitsluitend op trek belast.....
Een titanium snelspanner moet voor dezelfde klemkracht bijna 2x zoveel uitgerekt worden, dat klopt weer wel en het ontwerp moet dus afgestemd zijn op het materiaal en niet zomaar gekopieerd van een stalen spanner.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig