Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect gewicht gravel-wielset

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 08 jun 2020 20:10

Hoi,
hier een bedenking van mij en graag wil ik gebruik maken van jullie deskundig advies.
Ik rijd 60% op de weg en 40% van de wegen af.
Ik heb een Trek Domane met basis Bontrager affinity disc wielen en tubeless gravelbanden (Vredestein aventura 38mm)gemonteerd.
Het is fijn rijden hiermee maar als ik op iets heuvelachtiger terrein kom voel ik toch het gewicht van de fiets, zeker in het bergop rijden. De Domane is geen lichte fiets ,dat wist ik toen ik hem kocht en aan dat gewicht is niet veel te veranderen. De wielset is een ander verhaal.
Ik heb nu die set eens op de weegschaal gelegd en kom op het volgende uit:
voorwiel compleet met schijfrem en band : 1650 gr
achterwiel compleet met schijfrem en band en cassette : 2250 gr.
Totaal kom ik dan op ongeveer 3900 gr. Persoonlijk vind ik dat veel.
Dan ben ik gaan opzoeken naar de specifieke gewichten van het materiaal.
Vredestein aventura Tubeless band 38mm 2X 420 gr = 840 gr
Remschijven sm-rt70 16cm 2 X 133 gr = 266 gr
105 cassette = 284 gr
sealant = 120 gr schatting.
Als ik optel kom ik op 1510 gr uit...
Dan zou mijn wielset Bontrager affinity op 2390 gr uitkomen..... Kan dit kloppen???
Online vind ik niets over dit gewicht van de wielen zelf..

Bij deze situatie , ga ik een serieus effect voelen moest ik gaan voor een lichtere wielset?? Als een ander set bijvoorbeeld 1700 gr weegt ,dan zal dit 600 gr lichter zijn....
Persoonlijk denk ik dat het niet echt veel verschil zal uitmaken, maar ik heb er geen ervaring op lange termijn... Ik heb mijn zoon zijn Fulcrum racing4DB met 28 mm banden enkele malen gebruikt en dat gaf toch wel een verschil en voelde lichtvoetiger aan.
De set is lichter en de banden ook.... De racing4DB zijn wel niet voor gravel geschikt ,lees ik in de specificaties..

Graag een mening van jullie................?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jun 2020 20:35

Hoeveel weeg je zelf? Als je dat gewicht optelt bij het treingewicht van de fiets met de huidige wielen en met de gewenste nieuwe wielen hoeveel scheelt het dan?

Stel even dat je ergens tussen de 70 en 80kg weegt. En je fiets iets van 10kg. Rekent lekker makkelijk. Nemen we lichte wielen, waardoor een er een 1kg af gaat.
Dan moet er ipv 90 (80)kg nu 89 (79)kg naar boven. Daar ga je de wedstrijd niet mee winnen

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 08 jun 2020 20:44

Ik weeg 79 kg . Ik ben een recreatieve rijder en maal niet om mijn gemiddelde dat ik haal...
Het is ook niet dat ik in de bergen ga rijden en met een lichtere wielset zal het optrekken na een bocht en zo wel iets effect geven maar te marginaal denk ik om er een paar 100 euro tegen aan te gooien..

hayes

hayes 08 jun 2020 20:52

Een wielset is meestal wel de eerste upgrade die de moeite loont. Ik kijk ook niet op 100 of 200 gram.
Ik heb voor de gravelfiets ook een tweede wielsetje: Syncros RR2.0 Disc, tweedehands (maar eigenlijk nieuw) online gekocht voor 80 euro. Had nog een setje GP 4000 liggen, een setje paar schijven en cassette. Voor 200 euro klaar.

De wielen zouden 1700 gram wegen. Met wat lichtere banden ga je al richting 1 kilo gewicht minder. Zeker als dat rollende onderdelen zijn, maakt dat toch verschil.

hayes

hayes 08 jun 2020 20:54

Online vind ik dit gewicht voor je Bontrager setje: Het achterwiel is 985gram en voor 765gram.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jun 2020 20:56

Het voornaamste verschil tussen lichte en zware wielen is dat lichte wielen , inderdaad , lichter aanvoelen, je mag ook zeggen "agieler"
Invloed op prestaties heeft het nauwelijks, binnen de normale grenzen van pakweg 1,4 kg (licht) en 2kg (sommigen noemen dat bootankers of loodzwaar)....
Tellen we voor de roterende massa de banden+rommel op de velg ook mee dan wordt het nog minder.
Met een licht wiel en zware banden zal je zo goed als niks merken..., bij een licht wiel horen ook lichte bandjes.
Gewicht van de Bontragers is heel redelijk (zie hayes)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 08 jun 2020 20:58

hayes schreef: 08 jun 2020 20:54 Online vind ik dit gewicht voor je Bontrager setje: Het achterwiel is 985gram en voor 765gram.
Kan dit kloppen? Het is niet de elite of de comp versie of paradigm.....

Ik kwam ergens 2100 gr tegen ,maar ik weet niet meer waar...

hayes

hayes 08 jun 2020 21:22

Hm, vond ik op 12gobiking.
Ik kom nu effectief ook een gewicht van 2160 gram tegen.
Deze wielen? https://www.theproscloset.com/products/ ... c-wheelset
Het vorige gewicht was

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2079
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 jun 2020 21:29

Ik ben laatst van ca 2,1kg naast 1,7kg gegaan en moet zeggen dat ik het verschil niet echt heb gemerkt / ik had er meer van verwacht.

Zeker op een zand/gravelpad is een sterkere (vaak zwaardere) set wel fijn omdat je daar wel eens een verrassing tegenkomt.

Anderzijds kun je ook een set bijkopen met smallere banden zodat je kunt wisselen naar wens. Asfalt de lichte smallere set en voor gravel de bredere set.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2020 09:54

Je hebt prima lichte setjes die wat kunnen hebben. Mijn MTB setje weegt 1180gram en voelt stijver aan dat mijn 1600 alu setje. Die zou je zo voor een gravelbike in kunnen zetten.

Alles is licht aan dit setje en de hele fiets en dat merk je wel.

Andere kan, Ik rijd wel rondjes UHR en dan na 1 rondje vil ik vaak de 2 x 750 bidons. Dat merk ik bij wegrijden de eerst paar honderd meter en dan is het weg.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jun 2020 10:17

Ik heb mijzelf verwend met een carbon wielset van 1500gram onder de gravelbike. Of ik het merk? Nee, maar ik vind het wel mooi. En dat is het mij waard.

Overigens is de kans dat je inlevert op andere vlakken, wanneer je voor lichter materiaal gaat, groot: sneller lek, sneller spaarbreuk, sneller vervangen, etc.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2020 10:27

Dat valt echt wel mee. waarom zou, veelal, dezelfde spaak in een lichter wiel sneller breken?

Carbon Velgen van 330-350 gram gaan prima (en zijn stijver dan 500gram alu) op MTB XC en Gravel gebruik. Je naven bepalen dan of het 1150 of 1400 wordt.

Het is meer de angst van licht is minder sterk. Dat is vaak niet zo

Plaats reactie