Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

linkerschoen tegen cranck

marcels147
Forum-lid

marcels147 29 mei 2010 23:40

Vandaag nieuwe fiets opgehaald met alles d'r op en d'r aan. Meteen een lekker rondje wezen rijden maar kwam al vrij snel tot de ontdekking dat mijn linkerschoen (ter hoogte van de bal van de voet) tegen de cranck aanschuurt tijdens het ronddraaien. Knap irritant en ook nog eens zonde voor de nieuwe schoenen.

Cranckstel FSA Gossamer
Schoenen Northwave aerlite 5 sbs
Pedalen Ultegra 6700

Ik heb de laagste klittenbandsluiting al aangesnoerd en dat helpt iets. Dit zorgt er alleen wel voor dat m'n schoen niet meer comfortabel zit dus dat eigenlijk ook geen optie. Heb de bocht van de cranck vergeleken met een Ultegra 6700 en het lijkt of de FSA wat meer naar buiten komt.

Vraag me dus af hoe ik dit op kan lossen. De schoenplaatjes kan ik niet horizontaal verschuiven naar buiten. Ik zat zelf te denken aan een soort van afstandhouder in de vorm van een of meerdere ringetjes tussen cranck en pedaal. Kan me alleen voorstellen dat dit wellicht niet goed is voor de houding op de fiets.

Kortom heeft iemand een idee hoe ik dit het beste op kan lossen?

Hoor het graag.

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 29 mei 2010 23:45

Northwave heeft idd een wat bredere schoen. Een afstandsringetje kan helpen, voor je fietshouding zal het niet heel veel uitmaken, tenzij je met een triple rijdt, dan wordt het misschien iets te veel. De schoenplaatjes zouden trouwens iets naar binnen moeten, niet naar buiten, dan zou de schoen nog dichter op de cranck komen.
Eenvoud kenmerkt het ware.

stefan
Forum-lid

stefan 30 mei 2010 11:14

Als je te hoog zit trek je je voeten ook naar binnen waardoor je schoen aan de cranck kan komen. Maar dit hoeft uiteraard niet de oorzaak te zijn.

Mijn crancks zijn allemaal mooi gepolijst in het midden. :)

prjz
Forum-lid

prjz 30 mei 2010 12:15

Inderdaad schoenplaatjes zoveel mogelijk naar binnen.
prj

kort
Forum-lid

kort 31 mei 2010 00:27

Ik heb dat probleem ook gehad . Aan beide kanten. Schoenplaatjes naar binnen verschoven en het was opgelost. Het ging perfect.

swijland
Forum-lid

swijland 31 mei 2010 11:58

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn Dura-Ace 7900 cranks. Doordat de bocht van de cranks iets anders is, kwam mijn schoen continu tegen de crankarm. Ik heb inmiddels een andere fiets, maar ik kan me voorstellen dat een ringetje ook zou moeten werken. Dan wordt de q-factor overigens ook groter.

wtosser
Forum-lid

wtosser 31 mei 2010 20:44

En bedenk goed dat een schurende schoen tijdens je tochtje irritant is, maar kapotte knieën de rest van je leven zullen verzieken. Ik zou nooit zomaar aan mijn positie gaan sleutelen als ik niet zeker wist dat ik daar ongevoelig voor was.

Plaats reactie