Ik twijfel hier echter tussen twee modellen: de Aeroad CF SL Disc 8.0 Di2 en de Aeroad CF SL Disc 8.0. Het prijsverschil is 1000€. Dit verschil wordt gemaakt door enerzijds de groepset (Ultegra Di2 versus mechanische Ultegra) en anderzijds de wielen (DT Swiss ARC 1400 Dicut DB62 versus Reynolds AR62 DB). De groepset is me van minder belang. Elektronisch schakelen zou een leuke extra zijn maar is voor mij geen absolute must. Ik lig vooral wakker van de keuze qua wielen.
Ik ben vrij groot (2m) en weeg 95 kilo. Op mijn vorige (goedkope) fietsen diende ik steeds na de eerste rit het achterwiel wegens helemaal krom gereden te vervangen door een (lelijk) alumium handgespaakt wiel met maximum aantal spaken. Ik wil dergelijk scenario absoluut vermijden bij m'n toekomstige fiets, en wil dus naast een esthetisch verantwoord wiel (met hoge velgen dus) ook een wiel dat meer dan voldoende stevigheid biedt. Ondanks eindeloos rondgesurf slaag ik er echter niet in een goed zicht te krijgen op de parameters die maken dat een wiel nu net wel of niet geschikt is voor zware en grote fietsers..
Is de DT Swiss ARC 1400 Dicut DB62 ook steviger dan de Reynolds AR62 DB? Of is het eerder omgekeerd en kan ik beter voor het model met de wielen ven Reynolds gaan? Of zijn beide wielen niet geschikt voor fietsers met mijn lichaamsbouw, en kan ik beter op zoek naar een derde oplossing? En zo ja, welke oplossing dan?
Tips rond dit dilemma zouden zeer geapprecieerd worden!