Ik heb wel wat ervaringen met MTB schoenen en wil je wat tips geven zoals ik die heb ervaren.
-Tegenwoordig zie je veel mtb schoenen die niet van leer zijn.
De bovenkant is dan van hele lichte kuntstof materialen met veel ontluchting(mesh gaatjes) e.d.
Juist in het vroege voorjaar krijg je dan erg gauw koude voeten.
Vooral als het ook weleens regent en nat is. Die zijn dus compleet niet weer en waterbestendig.
Maar dat kan je natuurlijk opvangen met warme schoenhoezen.
Ook vallen sommige merken(Shimano!) erg smal.(en volgens mij Sidi ook).
Je hebt ook merken die wat breder vallen aan de voorkant.
E zijn ook merken die speciaal breedte maten hebben.
IK heb ook het idee dat juist tegenwoordig het loopaspect van de spd- schoen veel aandacht krijgt ,ipv het fietsgedeelte zeg maar.
Dus je moet er ook prettig op kunnen lopen als rekreatieve fietser en ze maken de zolen nu vaak van iets minder hardere materialen en hele lichte bovenkanten.Als fietser moet je dat natuurlijk niet hebben.
Ik rijdt altijd nu al jaren met flat pedals (en MTB schoenen ) op mijn racefiets en ben nu juist overgestapt naar complete clipless loze schoenen.
Ik gebruikte ook schoenhoezen maar dat beviel me persoonlijk niet zo.
Ik kies nu zelf voor warmere schoenen.Al zal schoenhoezen,in samengaan ,met wat slanke spd schoenen(vooral zolen dan) ook heel goed gaan ipv die dikke zolen.
Je krijgt nu een grote kruisbestuiving tussen al die type schoenen van de afzonderlijke MTB disicplines als hardtrail, cross en weet ik wat verder en dat zie je ook in de grote toevloed van aan de MTB sport gerealiteerde schoenen.Al hebben die bijna allemaal harde rubberen zolen voor grip ipv die keiharde carbon zolen.
Maar ik heb het idee dat je zelf wel goed weet wat je wilt.
Met een aanbieding en/of overjaarsmodel moet het wel lukken lijkt mij binnen jouw budget.
succes in elk geval met je zoektocht.