Service Bontrager body
De fiets van mijn zoon heeft onderhoud nodig. Er blijkt vocht in de body te zitten maar ik weet niet hoe die uit elkaar moet. Het is een Trek Domane 2.3 fiets en op de (10 sp) body staan de letters 'L C" gedrukt. Verder niks bekend en op Youtube en internet krijg ik het ook niet achterhaald. De body is van het wiel af met behulp van een pijpsleutel 8mm die buitenmaats de vereiste 11mm was.
De vraag is echter hoe krijg ik die body verder uit elkaar om de pallen te servicen. Ik heb geprobeerd met een passend stukje staal tussen de uitkepingen van de lagercup dat deel los te draaien. Krijg er geen beweging in.
Ben benieuwd hoe dat moet. Alvast bedankt voor de reacties.
De vraag is echter hoe krijg ik die body verder uit elkaar om de pallen te servicen. Ik heb geprobeerd met een passend stukje staal tussen de uitkepingen van de lagercup dat deel los te draaien. Krijg er geen beweging in.
Ben benieuwd hoe dat moet. Alvast bedankt voor de reacties.
-
- Forum-lid
Er zal inderdaad op de inkepingen een passend stuk gereedschap gezet moeten worden.
En dan is het een kwestie van links of rechts en buigen of barsten.
(ik denk eigenlijk dat het linkse draad is maar ben niet zeker)
Als het al lukt, verwacht je maar aan een hele hoop minuscule kogeltjes.
Als er alleen sprake is van vocht erin, zou ik het gewoon zo laten.
Als de body veel speling heeft of slechte werking zou ik hem gewoon vervangen. (als je hem nieuw kan vinden tenminste)
En dan is het een kwestie van links of rechts en buigen of barsten.
(ik denk eigenlijk dat het linkse draad is maar ben niet zeker)
Als het al lukt, verwacht je maar aan een hele hoop minuscule kogeltjes.
Als er alleen sprake is van vocht erin, zou ik het gewoon zo laten.
Als de body veel speling heeft of slechte werking zou ik hem gewoon vervangen. (als je hem nieuw kan vinden tenminste)
Die lagercup heeft linkse draad, dus rechtsom los.
Ik zou het hele ding spoelen in wasbenzine o.i.d. en daarna smeren met een paar druppels motorolie, daarvoor hoeft ie niet uit elkaar.
Loopt ie daarna niet goed - vervangen
Ik zou het hele ding spoelen in wasbenzine o.i.d. en daarna smeren met een paar druppels motorolie, daarvoor hoeft ie niet uit elkaar.
Loopt ie daarna niet goed - vervangen
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank voor jullie reacties.
Hij loopt niet echt slecht maar helemaal jofel ook niet. De vraag is of spoelen met wasbenzine o.i.d. ook het water uit de body haalt. Misschien eerst spoelen en dan een dagje op de CV radiator. Daarna smeren wat alleen zou kunnen via de minimale ruimte tussen body en lagercup. Wellicht ook nog langs de onderzijde waar de kogeltjes zichtbaar zijn. Daar overheen zit overigens nog een rubber seal ring.
De letters 'L C' op de body lijken een type/model aan te geven maar ik vind daar niks van terug. Weet iemand welk model dit is?
@Nee_Nee: het hoeft niet de makkelijkste weg te zijn. Ik ben nogal van het repareren zolang het kan.
Hij loopt niet echt slecht maar helemaal jofel ook niet. De vraag is of spoelen met wasbenzine o.i.d. ook het water uit de body haalt. Misschien eerst spoelen en dan een dagje op de CV radiator. Daarna smeren wat alleen zou kunnen via de minimale ruimte tussen body en lagercup. Wellicht ook nog langs de onderzijde waar de kogeltjes zichtbaar zijn. Daar overheen zit overigens nog een rubber seal ring.
De letters 'L C' op de body lijken een type/model aan te geven maar ik vind daar niks van terug. Weet iemand welk model dit is?
@Nee_Nee: het hoeft niet de makkelijkste weg te zijn. Ik ben nogal van het repareren zolang het kan.
Het lijkt wel erg veel op een Shimano body.
Body gespoeld met wasbezine, nog een tijdje laten weken en nogmaals gespoeld. Daarna zo goed mogelijk drooggemaakt aan de buitenkant en 5 minuten de oven in op 160 gr. Even af laten koelen en langs de rand van de lagercup en binnenkant van de body wat motorolie rondom aangebracht. Door de warme body wordt die olie even wat vloeibaarder. Na 5 minuten ronddraaien om de olie te verspreiden, voor zover dat lukt, loopt hij weer als nieuw. Zo klinkt het tenminste en voelt hij ook aan.
Nog wat nieuw lagervet op die kleine kogeltjes, de seal ring er weer op en terug in het wiel.
Goede tip Keezx, bedankt!
Nog wat nieuw lagervet op die kleine kogeltjes, de seal ring er weer op en terug in het wiel.
Goede tip Keezx, bedankt!
Update:
Hoewel de free-hub keurig klonk, bleek er bij belasting van het wiel nog steeds een krakend geluid te zijn. Ook af en toe een tik. Dus de as opnieuw uit het wiel gehaald en vastgesteld dat het niet anders kon zijn dan het bovenste lager in de body. Door het spoelen in de wasbenzine is alles wel schoon gemaakt, maar smering met olie is niet optimaal. Met een op maat gemaakt stalen plaatje in de workmate en het wiel ondersteboven op dat plaatje dat in de uitsparingen van de inwendige cup viel, kon ik door draaien van het wiel de cup los krijgen. Alle 25 stuks 1/8" kogeltjes waren aangetast door vocht. Ze glommen niet meer. Er gaan nieuwe in maar voor de time being heb ik ze in het onderste lager van de body geplaatst. Die kogeltjes zagen er veel beter uit. Het gekraak is nu over en kan ik op zoek naar nieuwe kogeltjes.
Hoewel de free-hub keurig klonk, bleek er bij belasting van het wiel nog steeds een krakend geluid te zijn. Ook af en toe een tik. Dus de as opnieuw uit het wiel gehaald en vastgesteld dat het niet anders kon zijn dan het bovenste lager in de body. Door het spoelen in de wasbenzine is alles wel schoon gemaakt, maar smering met olie is niet optimaal. Met een op maat gemaakt stalen plaatje in de workmate en het wiel ondersteboven op dat plaatje dat in de uitsparingen van de inwendige cup viel, kon ik door draaien van het wiel de cup los krijgen. Alle 25 stuks 1/8" kogeltjes waren aangetast door vocht. Ze glommen niet meer. Er gaan nieuwe in maar voor de time being heb ik ze in het onderste lager van de body geplaatst. Die kogeltjes zagen er veel beter uit. Het gekraak is nu over en kan ik op zoek naar nieuwe kogeltjes.
Dat is de juiste methode. Shimano heeft ook 2x25 kogels. Tip: smeer de pallen en veertjes met olie, niet met vet.. De kogels met vet.