gemiddelde hartslag
Hallo,
Dit jaar ben ik begonnen met fietsen.
Ik ben 23 en fiets regelmatig alleen.
Als ik dan zo'n 70km fiets rijd ik zo'n 32.6 km per uur.
Pas heb ik een hartslagmeter gekocht omdat ik hier en daar hoor dat je beter op je hartslag kan letten dan op je gemiddelde snelheid.
Nu ben ik een beetje zoekende naar de gemiddelde hartslag zone die ik aan moet houden.
Nu heb ik de meter ingesteld op min. 145 en max 155.
Heeft iemand suggesties voor mij of ideeën?
Alvast bedankt
Dit jaar ben ik begonnen met fietsen.
Ik ben 23 en fiets regelmatig alleen.
Als ik dan zo'n 70km fiets rijd ik zo'n 32.6 km per uur.
Pas heb ik een hartslagmeter gekocht omdat ik hier en daar hoor dat je beter op je hartslag kan letten dan op je gemiddelde snelheid.
Nu ben ik een beetje zoekende naar de gemiddelde hartslag zone die ik aan moet houden.
Nu heb ik de meter ingesteld op min. 145 en max 155.
Heeft iemand suggesties voor mij of ideeën?
Alvast bedankt
-
eelcoz
Je zou toch moedeloos worden van al die beginners die gelijk zulke gemiddeldes rijden. Ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat ik geen prof zal worden, maar vergeleken met sommigen hier ben ik volkomen talentloos.
Maar goed, hartslag. Kijk eens op www.zitvlees.nl. De hartslagzone die je aan wilt houden is afhankelijk van het soort training en je omslagpunt (je kiest een bepaald % van je omslagpunt).
Maar goed, hartslag. Kijk eens op www.zitvlees.nl. De hartslagzone die je aan wilt houden is afhankelijk van het soort training en je omslagpunt (je kiest een bepaald % van je omslagpunt).
eelcoz schreef:Je zou toch moedeloos worden van al die beginners die gelijk zulke gemiddeldes rijden. Ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat ik geen prof zal worden, maar vergeleken met sommigen hier ben ik volkomen talentloos.
LOL
maar vooral +1
-
koelekiller
- Forum-lid
eelcoz schreef:Je zou toch moedeloos worden van al die beginners die gelijk zulke gemiddeldes rijden. Ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat ik geen prof zal worden, maar vergeleken met sommigen hier ben ik volkomen talentloos.
Maar goed, hartslag. Kijk eens op http://www.zitvlees.nl. De hartslagzone die je aan wilt houden is afhankelijk van het soort training en je omslagpunt (je kiest een bepaald % van je omslagpunt).
waarom moedeloos vraag is met welk verzet rij je. Ga je trainen op binnenblad dan is 32 vrij hoog zeker als je rekening houd met hier en daar lichten en zo. Of op buitenblad waar je geen lichten of oponthouden hebt dan is 32 vrij laag.
-
eelcoz
Koelekiller schreef:eelcoz schreef:Je zou toch moedeloos worden van al die beginners die gelijk zulke gemiddeldes rijden. Ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat ik geen prof zal worden, maar vergeleken met sommigen hier ben ik volkomen talentloos.
Maar goed, hartslag. Kijk eens op http://www.zitvlees.nl. De hartslagzone die je aan wilt houden is afhankelijk van het soort training en je omslagpunt (je kiest een bepaald % van je omslagpunt).
waarom moedeloos vraag is met welk verzet rij je. Ga je trainen op binnenblad dan is 32 vrij hoog zeker als je rekening houd met hier en daar lichten en zo. Of op buitenblad waar je geen lichten of oponthouden hebt dan is 32 vrij laag.
32 vrij laag??? Je gaat toch gewoon uit van een vaste trapfrequentie en past daar je verzet op aan? Ik krijg het buitenblad in ieder geval niet 70 km rond met een trapfreq. van ongeveer 90 a 100.
Misschien een aardige suggestie: zelfs profs komen tijdens lange duurtrainingen niet aan de 32 gemiddeld. Het is geweldig dat je het kan, maar voor een duurtraining is het niet nodig. Ik zou ook eens wat langere tochten maken met een comfortabel lage hartslag. Dat kun je dan combineren met korte rondjes waarin je nog een stuk harder rijdt.
Over je hartslagzones: zonder je max. hartslag of je omslagpunt te vermelden kunnen wij daarover geen zinnig woord zeggen.
Over je hartslagzones: zonder je max. hartslag of je omslagpunt te vermelden kunnen wij daarover geen zinnig woord zeggen.
oke...ik ben nu het een ander gelezen op internet over het bepalen van je omslagpunt.
Wanneer ik mijn omslagpunt berekend heb, is het dan de bedoeling dat ik voortaan probeer mijn hardslag onder het fietsen rond mijn omslag punt te houden????
Wanneer ik mijn omslagpunt berekend heb, is het dan de bedoeling dat ik voortaan probeer mijn hardslag onder het fietsen rond mijn omslag punt te houden????
Je omslagpunt (of de wetenschappelijke juiste benaming daarvoor) is een richtpunt, aan de hand waarvan je je hartslagzones bepaald. En die hartslagzones kun je gebruiken om je trainingen richting te geven. In jaarplanningen zul je zien dat de meeste trainingen in je D1 zone liggen, lange duurtraining gericht op het verbeteren van je aeroob vermogen. Trainingen in je D2 zone zijn al intensiever en dus korter en minder frequent. Trainingen net onder je omslagpunt zijn trainingen die bijv. op klimmen gericht zijn, vaak in meerdere korte blokken (bijv 4 keer 4 minuten) of enkele lange (2 keer 10 min). Deze trainingen zul je zelden meer dan 1 of 2 keer in een weekschema zien. Alles boven je omslagpunt is heel kort (6 tot 20 seconden bijv.), heel zwaar en heel belastend. Die doe je weining (zijn voor wedstrijdrijders niet te combineren met wedstrijden; die zijn al weerstand genoeg).
Om je vraag te beantwoorden: je zult je HR inderdaad bijna altijd onder je omslagpunt willen houden. Er bestaan ook nog dingen als werk, waar je ook wat energie voor over moet houden, nietwaar?
Om je vraag te beantwoorden: je zult je HR inderdaad bijna altijd onder je omslagpunt willen houden. Er bestaan ook nog dingen als werk, waar je ook wat energie voor over moet houden, nietwaar?