Ik zit met een technisch vraagstuk en kom er niet goed uit.
Een paar weken geleden heeft mijn zoon van een vriend een oude (3x8 – Shimano 105) sportfiets met recht stuur gekregen die eigenlijk rijp was voor de sloop. In zijn ogen is het een prachtige fiets en hij heeft me zover gekregen om er samen met hem een opknapproject van te maken.
Nu ben ik op zoek naar vervangende onderdelen en kom tot ontdekking dat de grootste kostenpost zit in de nieuwe voorbladen die nodig zijn voor de tripple voorderailleur. De prijs voor een nieuw 52T buitenblad is circa € 70

Als alternatieven overweeg ik het volgende:
1. Bladen voor een dubbele voorderailleur gebruiken ipv die voor een tripple, ik heb zelfs nog een oud 42T blad liggen
2. Kleiner buitenblad gebruiken. Ik heb ergens een 50T blad gezien voor ongeveer € 35, deze zou ik kunnen combineren met het 42T blad dat ik nog heb liggen. Ik heb gelezen dat het gebruiken van afwijkende bladen tot problemen kan leiden. Weet iemand waar ik op moet letten?
3. Geheel nieuw of tweedehands krankstel met voorbladen en voorderailleur aanschaffen, maar past dat altijd? Hier heb ik geen ervaring mee. Waar moet ik op letten?
4.. Een andere oude fiets zoeken om op te knappen.
5. Tweedehands voorbladen voor een tripple zoeken. Mijn zoektocht (Marktplaats en Fietsforum) levert tot op heden helaas niks op. Iemand nog tips of voorbladen in de aanbieding?
Tips en adviezen zijn meer dan welkom. Jullie helpen dan om het project levensvatbaar te maken en de band tussen een vader en zijn puberzoon te versterken en verdienen mijn eeuwige dankbaarheid.