Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets voor beginner zonder fietskennis

razgriz
Forum-lid

razgriz 06 jun 2010 16:02

Hallo,

Ik heb ongeveer een jaar geleden voor een klein prijsje een 2e hands racefiets gekocht om te kijken of ik het een leuke manier vond om gewicht te verliezen. De fiets was van (verwachtte) slechte kwaliteit en was eigenlijk iets te klein voor mij. Nu heeft de fiets het zo onderhand begeven en ben op zoek naar een nieuwe fiets, maar omdat ik niet veel verstand heb van alle onderdelen en merken etc zou ik enige hulp van jullie zeer op prijs stellen.

ik ben zelf rond de 193 cm met een binnebeen lengte van ongeveer 93 cm. De fiets zal gebruikt worden om enkele kilo's eraf te krijgen en zal dus vooral lange afstanden op de weg afleggen. Ik weeg iets boven de 100 kilo, dus hij moet wel stevig zijn :P. qua prijs zat ik te denken rond de 800-1000 euro.

Indien jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,

R.

prjz
Forum-lid

prjz 06 jun 2010 18:51

Loop deze rubriek eens door. Een kort antwoord is moeilijk te geven.
Google eens op Bulls, Sensa, Cube, Roseversand, Intersens.
prj

razgriz
Forum-lid

razgriz 06 jun 2010 18:59

Ik hoef ook niet een preciese naam van een fiets te hebben, maar ik zoek wat tips waar ik op moet letten en wat handig voor mij zal zijnj.

in ieder geval bedankt voor je reactie.

groeten,

R.

maranello
Forum-lid

maranello 06 jun 2010 21:00

* laat je goed opmeten bij een FM; de framemaat zal denk ik zo tussen 61 en 63 cm moeten uitkomen (bij een klassiek model, niet slooping)

* schaf een extra stevige wielset aan (geen "slappe" Shimano WH-500), maar bijv. Mavic CXP 33 (met veel spaken) i.v.m. je gewicht. Vraag of je kunt bijbetalen op de wielset bij het model dat je wordt geadviseerd. De wielset is vaak de sluitpost maar is juist zeer essentieel voor onbekommerd fietsplezier (goedkoop = duurkoop !).

* kijk naar overjarige modellen, dit scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs. Ga voor minimale afmontage met Shimano Tiagra of liever nog 105. In het najaar vind je vaak de mooiste deals.

* neem iemand mee die echt kijk heeft op racefietsen (nieuw, maar ook 2e hands), laat je niets aanpraten omdat het er staat. Het lijkt zo logisch, maar het gebeurt nog steeds is mijn indruk.

Veel succes!
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"

rockbox
Forum-lid

rockbox 06 jun 2010 23:46

Met het oog op gewichtverlies kan ik je aanraden wat krachttraining te doen, met gewichten je spiermassa vergroten. Spieren verbruiken meer energie waardoor je makkelijker zal vermageren.
wat betreft de fiets denk ik dat je meer nuttige informatie kan krijgen van mensen die er meer van kennen dan ikzelf. Je laten bijstaan door een vriend/fietser lijkt me dan ook de beste manier om een goede aankoop te doen.

succes!

prjz
Forum-lid

prjz 07 jun 2010 00:03

razgriz schreef:Ik hoef ook niet een preciese naam van een fiets te hebben, maar ik zoek wat tips waar ik op moet letten en wat handig voor mij zal zijnj.

in ieder geval bedankt voor je reactie.

groeten,

R.

Belangrijke aandachtspunten:
Framemaat (google ter indicatie eens op dit item).
Frames heb je in aluminium, carbon, titanium en staal; de eerste twee komen het meeste voor.
De onderdelengroep: Bij Shimano loopt dit van sora, via tiagra, 105 en ultegra naar dure ace. Parallel hieraan stijgt de prijs en de kwaliteit en daalt het gewicht.
Kies minimaal voor 105 (als starter heb je daar een prima groep aan).
Verder de kwaliteit van de wielen en de banden (duurzaamheid, lekbestendigheid en rolweerstand).
De keuze van het zadel is ook niet onbelangrijk, vooral voor langere ritten.
Bij pedalen heb je meestal clicksystemen: Look en Shimano voeren ook hier de boventoon.
prj

fructus
Forum-lid

fructus 07 jun 2010 00:11

Tips:

Kies in jouw prijsklasse voor aluminium. Carbon is in deze klasse niet persé lichter, maar wel kwetsbaarder en duurder.

Volgorde van belangrijkheid voor jou: framemaat, wielen, keuze triple/compact/dubbel (die laatste niet), afmontage/kleur/design, frame.

De reden waarom? De fiets moet passen, moet jou kunnen dragen, jij moet het verzet vervolgens comfortabel rond kunnen draaien, je moet een goed gevoel hebben bij jouw fiets en de frames in deze klasse ontlopen elkaar niet zoveel, behalve de maat.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

noepzor
Forum-lid

Gebruikersavatar noepzor 07 jun 2010 16:55

Ik heb vorig najaar voor 750 een Sensa fiets gekocht met 105 afmontage en de wh-500 wielset. In jouw budget zit nog een marge voor een ander setje wielen. Mijn ervaring met de r500's zijn echter nog positief, niet superstijf maar ze houden het nu iig al 1500 km uit onder mijn gewicht van 100-105kg.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

razgriz
Forum-lid

razgriz 07 jun 2010 19:46

bedankt allemaal voor jullie reacties. Zit nu te denken aan een bulls harrier 1 , een sensa umbria of romanga of een trek 1.5. Ik ga morgen even langs bij een winkel om wat uit te proberen en mogelijkheden te bekijken. Zal dus alleen even kijken of ik de shimano wh-500 wielenset kan vervangen door een iets betere indien nodig.

nogmaals bedankt iedereen.

R.

gijs01
Forum-lid

gijs01 07 jun 2010 22:51

Al die Shimano 105-tips. Campagnolo Centaur vind ik veel fijner
Camerig is prachtig!

razgriz
Forum-lid

razgriz 08 jun 2010 20:22

Ik zat te denken aan het kopen van een trek 1.5 maar zie op het internet een 'boardman team' waar ik nog nooit van heb gehoord. het probleem is dat, wat ik kan zien, deze alleen in engeland te koop is. klopt dit? en zo niet, waar kan ik hem dan kopen en heeft iemand anders ervaring met deze fiets.

Daarnaast zou ik ook graag jullie mening horen over de trek 1.5

prjz
Forum-lid

prjz 08 jun 2010 22:49

razgriz schreef:Ik zat te denken aan het kopen van een trek 1.5 maar zie op het internet een 'boardman team' waar ik nog nooit van heb gehoord. het probleem is dat, wat ik kan zien, deze alleen in engeland te koop is. klopt dit? en zo niet, waar kan ik hem dan kopen en heeft iemand anders ervaring met deze fiets.

Daarnaast zou ik ook graag jullie mening horen over de trek 1.5

Hoezo niet te koop in Nederland. Hij staat anders wel op de site van Trek.
Lees ook het topic twee plaatsen hieronder eens (Bulls versus Sensa).
Misschien ook wel een optie (zeker als ik die vergelijk met de onderdelen van de Trek 1.5).
prj

Plaats reactie