Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Welke MTB? Hardtail of fully

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 01 jul 2019 10:39

Hallo, ik ben nieuw qua mountainbike en wil vanaf volgend jaar wat marathons rijden.

Nu weet ik niet goed of ik best een hardtail of een fully neem :?: . Heb 10 jaar geleden eens een specialized epic gehad (fully) en vond dat toch wel wat krachverlies die achterdemping.
De tochten zullen veelal in de bergen door bossen zijn.

Wat neem ik het beste of is het echt persoonlijke voorkeur qua comfort?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 jul 2019 11:21

Hangt nogal van je budget af. Als dat al te gelimiteerd is, ga dan voor een hardtail. Op een fully lever je teveel in op componenten. Vuistregel is dat een fully ca 1000 euro duurder is dan een hardtail van vergelijknbare kwaliteit.
Zelf ben ik vorig jaar overgestapt naar een fully, hoofdzakelijk vanwege comfort (mijn rug is niet echt fantastisch helaas) en de brede inzetbaarheid (op een hardcore racefully is het in de bergen soms behoorlijk billen knijpen). Dat energieverlies-argument gold mss 10 jaar geleden, maar tegenwoordig echt niet meer (zodra het een beetje gaat hobbelen ben je op een fully veel efficienter); tenzij je de MTB alleen op asfalt gaat inzetten that is.
Maarrrr: op een hardtail kun je ook veel lol hebben, en zo'n beetje alle Nederlandse parcourtjes zijn meer dan prima te doen op een HT.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jul 2019 13:47

Techniek van de demping en vering is in tien jaar behoorlijk verbeterd. Een fully is al lang geen hobbelpaard meer.
Koop dan wel een goeie als day binnen budget past. Anders gewoon een hardtail

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 02 jul 2019 09:50

Voor eenzelfde afmontage is een fully meestal sneller dan een hardtail, toch zeker op uitdagend terrein (en dan moet het nog niet extreem technisch zijn). Bovendien is hij comfortabeler en zoals reeds gezegd, tegenwoordig is energie-verlies door demping sterk beperkt. De nadelen zijn echter de flink hogere prijs. Niet enkel in aanschaf maar ook in onderhoud. Vork- en demperonderhoud is niet iets om op te besparen. Heb je bv een budget van 2000-2500, dan zou ik eerder voor een degelijke hardtail dan een matige fully gaan.

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 02 jul 2019 15:30

bedankt voor de antwoorden!

Plaats reactie