Beste,
Bij het mountainbiken zie je toch een vaak voorkomend probleem terugkomen, de crank word steeds een beetje geraakt door de schoen waardoor de verf loslaat. (in mijn geval alleen bij bochten). Mijn vraag is dus, hoe kunnen we dit voorkomen? Mensen zeggen je moet je schoen cleat aanpassen of de pedaal afstand naar je crank naar buiten zetten met spacers, echter kan ik geen concreet antwoord vinden.
Kunnen we de crank opnieuw verven, of zijn er protectors?
Alvast bedankt,
Flowik
Crank rub
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
... het is een gebruiksvoorwerp, het hoort er bij, als je het niet wil moet je er niet op fietsen.. is een beetje mijn eerste gedachte

Een crank is niet geverfd, maar geanodiseerd, zoals de meeste onderdelen, als ze niet blank zijn.
Ik heb laatst ergens iets gelezen over protectors , ik dacht in de vorige uitgave van Fiets.flowik schreef: ↑22 jun 2019 12:56 Beste,
Bij het mountainbiken zie je toch een vaak voorkomend probleem terugkomen, de crank word steeds een beetje geraakt door de schoen waardoor de verf loslaat. (in mijn geval alleen bij bochten). Mijn vraag is dus, hoe kunnen we dit voorkomen? Mensen zeggen je moet je schoen cleat aanpassen of de pedaal afstand naar je crank naar buiten zetten met spacers, echter kan ik geen concreet antwoord vinden.
Kunnen we de crank opnieuw verven, of zijn er protectors?
Alvast bedankt,
Flowik
Grappig ... ik heb het omgekeerde: mijn schoenen (soort van mat) beschadigen; ze krijgen glimmende plekken, van mijn crancks.
Een oplossing voor beider problemen zou kunnen zijn afstandsbusjes tussen pedaal en crack te monteren. Die zijn ruimschoots verkrijgbaar (bijvoorbeeld bij Ali voor een euro of 7).
Nadeel kan zijn dat de q-factor totaal met ruim 3cm toeneemt (q-factor is, simpel gezegd, de afstand tussen jouw voeten).
NB: de door Arno aangehaalde (prima) oplossingen zijn bij mijn Chinese vrienden ook ruimschoots verkrijgbaar voor minder moneten.
Een oplossing voor beider problemen zou kunnen zijn afstandsbusjes tussen pedaal en crack te monteren. Die zijn ruimschoots verkrijgbaar (bijvoorbeeld bij Ali voor een euro of 7).
Nadeel kan zijn dat de q-factor totaal met ruim 3cm toeneemt (q-factor is, simpel gezegd, de afstand tussen jouw voeten).
NB: de door Arno aangehaalde (prima) oplossingen zijn bij mijn Chinese vrienden ook ruimschoots verkrijgbaar voor minder moneten.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Het toenemen van een Q-factor is voor mij bijvoorbeeld nadelig aangezien ik eigenlijk al met weg cranks (lagere Q-factor) zou moeten rijden op een mountainbike om mijn positie te optimaliseren. Maar een protector op de crank zou dus de ultieme oplossing zijn, tenzij je positie beter word van een hogere Q-factor.De Tukker schreef: ↑22 jun 2019 15:07 Grappig ... ik heb het omgekeerde: mijn schoenen (soort van mat) beschadigen; ze krijgen glimmende plekken, van mijn crancks.
Een oplossing voor beider problemen zou kunnen zijn afstandsbusjes tussen pedaal en crack te monteren. Die zijn ruimschoots verkrijgbaar (bijvoorbeeld bij Ali voor een euro of 7).
Nadeel kan zijn dat de q-factor totaal met ruim 3cm toeneemt (q-factor is, simpel gezegd, de afstand tussen jouw voeten).
NB: de door Arno aangehaalde (prima) oplossingen zijn bij mijn Chinese vrienden ook ruimschoots verkrijgbaar voor minder moneten.
volledig mee eens... zeker een mountainbike. Regelmatig onderuit gaan, takken of steentjes tegen het frame, enz...hendrikjan schreef: ↑22 jun 2019 13:06 ... het is een gebruiksvoorwerp, het hoort er bij, als je het niet wil moet je er niet op fietsen.. is een beetje mijn eerste gedachte
Een racefiets kun je redelijk netjes houden, een mountainbike niet
Ben ik het ook helemaal mee eens, dit topic eigenlijk gestart uit nieuwsgierigheid!buddo schreef: ↑23 jun 2019 17:45volledig mee eens... zeker een mountainbike. Regelmatig onderuit gaan, takken of steentjes tegen het frame, enz...hendrikjan schreef: ↑22 jun 2019 13:06 ... het is een gebruiksvoorwerp, het hoort er bij, als je het niet wil moet je er niet op fietsen.. is een beetje mijn eerste gedachte
Een racefiets kun je redelijk netjes houden, een mountainbike niet