Shimano Sora vervangen door een 105-groep
Graag had ik geweten als het mogelijk was om een sora-groep uit 2008 te vervangen door een hedendaagse 105-groep.
Heb nog een fiets staan uit 2008 waar momenteel een sora-groep op staat. Graag zou ik deze fiets wat updaten en moderner maken. Deze zou ik graag vervangen voor een 105. Zijn er beperkingen om deze met elkaar te vervangen?
Heb nog een fiets staan uit 2008 waar momenteel een sora-groep op staat. Graag zou ik deze fiets wat updaten en moderner maken. Deze zou ik graag vervangen voor een 105. Zijn er beperkingen om deze met elkaar te vervangen?
+1, ben dit zelf momenteel ook aan het verkennen. In ieder geval weet ik dat je wrs een nieuw achterwiel nodig gaat hebben. 105 is nu al 2 series 11 speed en dat gaat niet met je 9 speed body.
Wat ik mij nog afvraag is of crankstellen door de series heen vrij uitwisselbaar zijn bij behoud van je BB, of dat die ook vervangen moet worden. Er zullen er genoeg zijn hier die dat weten.
Wat ik mij nog afvraag is of crankstellen door de series heen vrij uitwisselbaar zijn bij behoud van je BB, of dat die ook vervangen moet worden. Er zullen er genoeg zijn hier die dat weten.
Dus als ik het goed begrijp dan vervang je best ook de bottombracket (trapas?) om optimale prestaties en geen beperkingen te krijgen?chrissiewizzie schreef: ↑07 mei 2019 09:35 Als deze Sora groep buitenboordlagers heeft (lagercups aan de buitenkant van het frame) en niet een vierkante as, dan kan iedere crank van een moderne Shimano groep erop. Maar het is sowieso verstandig om gelijk de bracketlagers te vervangen als je toch een nieuwe groep monteert. Je zal zoals aangegeven waarschijnlijk wel een andere wielset moeten aanschaffen met een 11-speed body. Maar een setje Fulcrum Racing 7 kost niet veel. Eventueel kan je nog voor Racing 5 kiezen, die zijn iets lichter.
Het lijkt erop dat de Sora uit 2008 ook al Hollowtech 2 is, dus dan heb je inderdaad buitenboord lagers. In principe hoeven die niet vervangen te worden om een 105 crankstel te plaatsen.
Maar als je toch bezig bent, het is een klusje van niets en ze kosten ook niet zo veel. Dan heb je gewoon alle draaiende delen en lagers vervangen, dat zou ik persoonlijk fijner vinden als ik zo'n upgrade zou gaan doen.
Maar als je toch bezig bent, het is een klusje van niets en ze kosten ook niet zo veel. Dan heb je gewoon alle draaiende delen en lagers vervangen, dat zou ik persoonlijk fijner vinden als ik zo'n upgrade zou gaan doen.
Is goedkoper, ook in onderhoud (ketting, cassette) en je gaat verschil niet of nauwelijks merken tov de 105 groep. Ook mogelijkheid voor een triple. Zal wschl geen topframe zijn, ik zou er geen al te zotte kosten aan doen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Ik heb vorig jaar ook eens getwijfeld op mijn oude fiets van een nieuwe groep te voorzien. Dat is er overigens niet van gekomen, maar toch.
Overweging destijd was dat Tiagra 4700 (1o sp) destijds veel minder goed verkrijgbaar was dan de 105 (5800), tegen een prijs die niet significant lager was. Uit mijn hoofd gezegd was de goedkoopste nieuwe Tiagra groep toen 319 euro (voor 52/36 met 11/30). De 105 groep was toen 349 euro met een flexibele configuratie. Bovendien verwacht ik dat er van de 10-speed groepen minder lang courante onderdelen te verkrijgen zijn, en zijn de Tiagra 4700 derailleurs niet compatible met andere 10 speed Shimano groepen.
Al met al is het volgens mij weinig interessant om een nieuwe Tiagra groep op je fiets te schroeven tov 105.
Overweging destijd was dat Tiagra 4700 (1o sp) destijds veel minder goed verkrijgbaar was dan de 105 (5800), tegen een prijs die niet significant lager was. Uit mijn hoofd gezegd was de goedkoopste nieuwe Tiagra groep toen 319 euro (voor 52/36 met 11/30). De 105 groep was toen 349 euro met een flexibele configuratie. Bovendien verwacht ik dat er van de 10-speed groepen minder lang courante onderdelen te verkrijgen zijn, en zijn de Tiagra 4700 derailleurs niet compatible met andere 10 speed Shimano groepen.
Al met al is het volgens mij weinig interessant om een nieuwe Tiagra groep op je fiets te schroeven tov 105.
Alleen de hydraulische toch? De mechanische waren al priem.rudi assauer schreef: ↑08 mei 2019 14:01 En de tiagra shifters zijn sinds vandaag ook nog eens geüpgraded.
Er waren nog geen Tiagra hydraulische shifters, alleen non series 10 speed die werden gebruikt bij Tiagra.
Als je nog geen 11 speed wielen hebt en niet van plan bent nieuwe te kopen kan Tiagra zeker interessant zijn maar anders zou ik inderdaad toch die paar tientjes meer uitgeven.
Als je nog geen 11 speed wielen hebt en niet van plan bent nieuwe te kopen kan Tiagra zeker interessant zijn maar anders zou ik inderdaad toch die paar tientjes meer uitgeven.
Campagnolo Ultra Dork