viaducten-krachttraining
Gister voor het eerst een krachttraining gedaan.
Ik volg min of meer het beginnersschema van zitvlees.nl. Hierop staat beschreven dat je een helling met een cadans van 60 in circa 30 seconden omhoog moet fietsen, dan 2 minuutjes rust en dan weer omhoog.
Het door mij gekozen "rondje rond het viaduct" is circa 5 minuten. Dus ik fiets in 30 seconden omhoog en rijd dan 4:30 minuten rond voordat ik weer aan de voet van de helling ben. Is deze interval tijd bezwaarlijk?
Verder is de helling niet super steil, mijn gedachte is dat wanneer je maar in 30 secs boven bent met cadans op 60 dat dat dan niet veel uitmaakt. Bij een steilere helling schakel je mijnsinziens minder zwaar om in dezelfde 30 sec en dezelfde cadans van 60 de oefening te doen.
Klopt deze redenatie, of zie ik iets over het hoofd?
NB. Ik ben nog niet helemaal thuis in de verzetsaanduiding, maar als ik me niet vergis fiets ik met 52x12 of 52x13 naar boven.
Ik volg min of meer het beginnersschema van zitvlees.nl. Hierop staat beschreven dat je een helling met een cadans van 60 in circa 30 seconden omhoog moet fietsen, dan 2 minuutjes rust en dan weer omhoog.
Het door mij gekozen "rondje rond het viaduct" is circa 5 minuten. Dus ik fiets in 30 seconden omhoog en rijd dan 4:30 minuten rond voordat ik weer aan de voet van de helling ben. Is deze interval tijd bezwaarlijk?
Verder is de helling niet super steil, mijn gedachte is dat wanneer je maar in 30 secs boven bent met cadans op 60 dat dat dan niet veel uitmaakt. Bij een steilere helling schakel je mijnsinziens minder zwaar om in dezelfde 30 sec en dezelfde cadans van 60 de oefening te doen.
Klopt deze redenatie, of zie ik iets over het hoofd?
NB. Ik ben nog niet helemaal thuis in de verzetsaanduiding, maar als ik me niet vergis fiets ik met 52x12 of 52x13 naar boven.
Koga Team Edition
-
svensation
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30
De tijd tussen twee intervallen is bedoeld om te herstellen. Na 4m30 ben je goed hersteld en kun je er weer vol tegenaan, lijkt me niets mis mee.
Het is krachttraining, dus je moet vol gas geven als je deze oefening doet. Verder klopt je redenatie: je moet een helling en een verzet kiezen waarbij je cadans, wanneer je vol op de pedalen gaat staan, niet oploopt maar netjes rond de 60 blijft.
Het is krachttraining, dus je moet vol gas geven als je deze oefening doet. Verder klopt je redenatie: je moet een helling en een verzet kiezen waarbij je cadans, wanneer je vol op de pedalen gaat staan, niet oploopt maar netjes rond de 60 blijft.
[quote="Svensation"]De tijd tussen twee intervallen is bedoeld om te herstellen. Na 4m30 ben je goed hersteld en kun je er weer vol tegenaan, lijkt me niets mis mee.
Het is krachttraining, dus je moet vol gas geven als je deze oefening doet. Verder klopt je redenatie: je moet een helling en een verzet kiezen waarbij je cadans, wanneer je vol op de pedalen gaat staan, niet oploopt maar netjes rond de 60 blijft. [/quote]
Niet helemaal mee eens... Dit soort training is het meest effectief met een aantal herhalingen die vrij kort op elkaar volgen (tijd inspanning/rust 1:1 zeg maar). Ik zou zeggen, onderaan het viaduct omdraaien en terug omhoog en dat 10 - 20 keer met een dusdanige intensiteit dat de eerste beurt ongeveer net zo snel gaat als de laatste.
PS, geen krachttraining doen als je de dag erna een wedstrijd of leuke tocht wilt rijden....
Het is krachttraining, dus je moet vol gas geven als je deze oefening doet. Verder klopt je redenatie: je moet een helling en een verzet kiezen waarbij je cadans, wanneer je vol op de pedalen gaat staan, niet oploopt maar netjes rond de 60 blijft. [/quote]
Niet helemaal mee eens... Dit soort training is het meest effectief met een aantal herhalingen die vrij kort op elkaar volgen (tijd inspanning/rust 1:1 zeg maar). Ik zou zeggen, onderaan het viaduct omdraaien en terug omhoog en dat 10 - 20 keer met een dusdanige intensiteit dat de eerste beurt ongeveer net zo snel gaat als de laatste.
PS, geen krachttraining doen als je de dag erna een wedstrijd of leuke tocht wilt rijden....
30 seconden omhoog en 2 minuten rust zoals zitvlees.nl adviseert is ook niet bepaald 1:1.
Hoewel 30 sec : 4:30 minuut dat uiteraard nog minder is.
Dit was overigens wel precies mijn achterliggende gedachten, dat het net wat te veel herstel tijd is.
Ik weet niet of het volgende logisch is, maar heb er voor gekozen om geen langere rustpauzes tussendoor te nemen. Dus ben gewoon rondjes blijven rijden tot ik er 'voldoende' had gedaan en ben toen rustig naar huis gepeddeld. Dit om de langere tussenpauzes te compenseren. Logisch of onzin?
Hoewel 30 sec : 4:30 minuut dat uiteraard nog minder is.
Dit was overigens wel precies mijn achterliggende gedachten, dat het net wat te veel herstel tijd is.
Ik weet niet of het volgende logisch is, maar heb er voor gekozen om geen langere rustpauzes tussendoor te nemen. Dus ben gewoon rondjes blijven rijden tot ik er 'voldoende' had gedaan en ben toen rustig naar huis gepeddeld. Dit om de langere tussenpauzes te compenseren. Logisch of onzin?
Koga Team Edition
Een tijdje geleden heb ik dit gepost over krachttraining op de fiets
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=40125
Is niet heiligmakend, maar voor mij werkt het prima. Kijk maar of je er iets mee kunt.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=40125
Is niet heiligmakend, maar voor mij werkt het prima. Kijk maar of je er iets mee kunt.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
[quote="Svensation"]De tijd tussen twee intervallen is bedoeld om te herstellen. Na 4m30 ben je goed hersteld en kun je er weer vol tegenaan, lijkt me niets mis mee.
Het is krachttraining, dus je moet vol gas geven als je deze oefening doet. Verder klopt je redenatie: je moet een helling en een verzet kiezen waarbij je cadans, wanneer je vol op de pedalen gaat staan, niet oploopt maar netjes rond de 60 blijft. [/quote]
ik neem aan dat je met wat je zegt het vol op de pedalen gaan staan je niet echt staan bedoeld heh...
Het is krachttraining, dus je moet vol gas geven als je deze oefening doet. Verder klopt je redenatie: je moet een helling en een verzet kiezen waarbij je cadans, wanneer je vol op de pedalen gaat staan, niet oploopt maar netjes rond de 60 blijft. [/quote]
ik neem aan dat je met wat je zegt het vol op de pedalen gaan staan je niet echt staan bedoeld heh...
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="superrose"]ik neem aan dat je met wat je zegt het vol op de pedalen gaan staan je niet echt staan bedoeld heh...
[/quote]
Maakt niet zoveel uit als het maar maximaal is. Wat ik zelf doe is eerst de eerste sessies zoveel mogelijk zittend en laatste sessies all out, dus staand.
[/quote]
Maakt niet zoveel uit als het maar maximaal is. Wat ik zelf doe is eerst de eerste sessies zoveel mogelijk zittend en laatste sessies all out, dus staand.
What makes the boat go faster?
[quote="Livio Livius"][quote="superrose"]ik neem aan dat je met wat je zegt het vol op de pedalen gaan staan je niet echt staan bedoeld heh...
[/quote]
Maakt niet zoveel uit als het maar maximaal is. Wat ik zelf doe is eerst de eerste sessies zoveel mogelijk zittend en laatste sessies all out, dus staand.[/quote]
Ik denk dat je juist bij zittend meer moet kunnen focussen op het aanspreken van de juiste spieren voor deze oefening.
Staand word het al gauw minder gecontroleerd, al heb je wel het voordeel de rest van je lichaam erbij te betrekken.
Zelf heb ik het probleem in de buurt geen heuvels/viaducten tegen te komen om met zo'n lage cadans omhoog te kunnen rijden.
[/quote]
Maakt niet zoveel uit als het maar maximaal is. Wat ik zelf doe is eerst de eerste sessies zoveel mogelijk zittend en laatste sessies all out, dus staand.[/quote]
Ik denk dat je juist bij zittend meer moet kunnen focussen op het aanspreken van de juiste spieren voor deze oefening.
Staand word het al gauw minder gecontroleerd, al heb je wel het voordeel de rest van je lichaam erbij te betrekken.
Zelf heb ik het probleem in de buurt geen heuvels/viaducten tegen te komen om met zo'n lage cadans omhoog te kunnen rijden.
Alles is relatief 
@job
Krachttraining is groei van de spier. Een spier groeit nadat deze beschadigd is (miniscule scheurtjes op microniveau). Het lichaam herstelt deze scheurtje en maakt de spieren voor "de zekerheid" net even wat sterker. Door dit vaker te doen, wordt je dus veel sterker.
De training zit in de laatste herhalingen, dan moet alles op alles gezet worden om het blad rond te krijgen, dan beschadigd de spier om net de laatste keer zijn ding te doen. Het gaat er dus om de spier uit te putten, maar wel in de houding waarin de extra kracht wilt krijgen.
Het is belangrijk dat de tijd tussen 2 setjes.beklimmingen niet te lang is. Zorg dat je hartslag weer op 130 is en begin dan weer met klimmen. Dan zit je ongeveer op 1:1.
@Livio Livius @Arepol
Bij bodybuilding geldt het adagium "techniek is belangrijker dan gewicht", te vertalen naar "techniek is belangrijker dan verzet". Door heel netjes te beweging te maken, voorkom je blessures, want je traint ook de juiste ondersteunde spieren. Je ziet er dan ook niet uit als een boer die de berg op klimt. Verzet licht genoeg om je beweging goed te kunnen maken, maar zwaar genoeg om te branden.
Wel een nuancering voor wat Livio zegt: bij krachttraining draait het om de laatste setjes en het afmaken van het aantal bewegingen. Eens in de zoveel tijd mag je 'smokkelen' zodat je net een paar extra aantallen haalt, met een minder nette beweging, zoals staand klimmen. (ik klim graag en vaak staand, maar met krachttraining als doel, moet je dit tot een minimum beperken)
Als je dan een echte krachttraining hebt gedaan ga je de volgende dag geen zware rit rijden, omdat je spieren echt aan het herstellen zijn. Je mag wel een rustige D1-training doen, maar niet meer. Herstel duurt afhankelijk van de geleverde inspanning ongeveer 48u. Neem je je rust niet, heb je binnen de kortste keren overbelasting en heb je een echt probleem.
Krachttraining is groei van de spier. Een spier groeit nadat deze beschadigd is (miniscule scheurtjes op microniveau). Het lichaam herstelt deze scheurtje en maakt de spieren voor "de zekerheid" net even wat sterker. Door dit vaker te doen, wordt je dus veel sterker.
De training zit in de laatste herhalingen, dan moet alles op alles gezet worden om het blad rond te krijgen, dan beschadigd de spier om net de laatste keer zijn ding te doen. Het gaat er dus om de spier uit te putten, maar wel in de houding waarin de extra kracht wilt krijgen.
Het is belangrijk dat de tijd tussen 2 setjes.beklimmingen niet te lang is. Zorg dat je hartslag weer op 130 is en begin dan weer met klimmen. Dan zit je ongeveer op 1:1.
@Livio Livius @Arepol
Bij bodybuilding geldt het adagium "techniek is belangrijker dan gewicht", te vertalen naar "techniek is belangrijker dan verzet". Door heel netjes te beweging te maken, voorkom je blessures, want je traint ook de juiste ondersteunde spieren. Je ziet er dan ook niet uit als een boer die de berg op klimt. Verzet licht genoeg om je beweging goed te kunnen maken, maar zwaar genoeg om te branden.
Wel een nuancering voor wat Livio zegt: bij krachttraining draait het om de laatste setjes en het afmaken van het aantal bewegingen. Eens in de zoveel tijd mag je 'smokkelen' zodat je net een paar extra aantallen haalt, met een minder nette beweging, zoals staand klimmen. (ik klim graag en vaak staand, maar met krachttraining als doel, moet je dit tot een minimum beperken)
Als je dan een echte krachttraining hebt gedaan ga je de volgende dag geen zware rit rijden, omdat je spieren echt aan het herstellen zijn. Je mag wel een rustige D1-training doen, maar niet meer. Herstel duurt afhankelijk van de geleverde inspanning ongeveer 48u. Neem je je rust niet, heb je binnen de kortste keren overbelasting en heb je een echt probleem.