Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Overjarige shimano 105 of gebruikte ultegra?

dix0r
Forum-lid

dix0r 13 jun 2010 11:47

Na de voetbalsport gedeeltelijk vaarwel gezegd te hebben, was ik al snel op zoek naar een nieuwe sport. Uiteindelijk ben ik bij wielrennen uitgekomen. In mijn jeugd heb ik veel gefietst, volg regelmatig etappes op tv, en zit met redelijk wat (chronische) voetbalblessures. Reden genoeg om de wielersport eens uit te proberen. De bedoeling is om 2 a 3x in de week te gaan fietsen.

Uiteindelijk ben ik wat gaan zoeken op internet en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik met een degelijke fiets wil beginnen (lees: minimaal shimano 105 groepset). Mijn budget ligt rond de 750 euro voor de racefiets.

Aangezien ik toch ook een stukje service en garantie wil hebben heb ik wat winkels in de regio bezocht. Hierbij ben ik uitgekomen op 2 fietsen. Een daarvan is een Empella Shimano 105 die overjarig is, en waar dus nog nauwelijks op gereden is. Bij deze fiets komt levenslange garantie (huismerk).

Hiertegenover staat een gebruikte Giant OCR Zero Ultegra afgemonteerd, voor exact dezelfde prijs. De betreffende verkoper gaf aan dat de fiets al enige tijd binnen stond, en gaf me al vrij snel een korting van 200 euro, aangezien de fiets voor 950 in de verkoop stond. Bijgeleverde garantie is 3 maanden. De fiets was altijd bij de betreffende zaak in onderhoud geweest, en werd gebruikt als 'trimfiets' door de vorige eigenaar. Overigens komt de fiets exclusief pedalen die bij de Empella wel inbegrepen zijn (SPD).

Aan jullie de vraag; wat is een weloverwogen keuze? Ben eerlijk gezegd vergeten wat voor wielen er op de betreffende fietsen zaten wat natuurlijk ook nog een argument zou kunnen zijn om een keuze te maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 13 jun 2010 12:00

We moeten toch echt wat meer weten over de afmontage... De Giant zal wel Mavic CXP22 velgen hebben, zwaar maar bombproof. Wellicht heeft de Empella een goedkopere fabriekswielset (en dus minder bombproof). Ik zou me niet blindstaren op het verschil Ultegra vs 105 in dit geval. Wel een puntje is de maatvoering. Ongetwijfeld heeft een van beide een betere maat voor jou.

Trouwens: die OCR's gingen toentertijd voor 800 a 900 euro nieuw over de toonbank bij o.m. Salden. Dus die 200 euro korting is niet meer dan logisch.

Welke vind je de mooiste? Ook wel belangrijk. Als je voor 'veilig' wilt gaan, neem je natuurlijk de nieuwe Empella...

dix0r
Forum-lid

dix0r 13 jun 2010 12:28

Verdere details qua afmontage zijn me (helaas) ontschoten, als leek krijg je redelijk wat info te verwerken door de verkoper.

De Giant was mijn inziens 'mooier'. Maar dat is eigenlijk van ondergeschikt belang, vooral in deze prijsklasse.

fructus
Forum-lid

fructus 13 jun 2010 12:56

Onderschat nooit de motiverende werking van een mooie fiets ;)

Dat gezegd hebbend is het belangrijkste dat de maat klopt. Anders zijn je ritjes erg kort. Zeker aangezien je wat voetbalblessures hebt, kan een goede maat je knieën en rug redden.

Maak een testrit op beide fietsen en bepaal aan de hand daarvan welke je koopt. Als dat niet uitmaakt kijk je naar de wielen.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

stinus
Forum-lid

stinus 13 jun 2010 13:09

Wat is overjarig 105?de 5600 groep draait al tijdje mee...

In brabant zijn wel meer goede zaken te vinden, hier op het forum zijn veel mensen enthousiast over Plieger in Meerkerk en Hans Struijk in Tilburg is ook goed volgens mij.
Ook kan je eens je licht opsteken bij Math Salden maar dan zul je je eerst zelf meer moeten verdiepen in wat je wil en wat de mogelijkheden zijn!

peter1981
Forum-lid

peter1981 13 jun 2010 18:52

Stinus schreef:Wat is overjarig 105?de 5600 groep draait al tijdje mee...

En die is volgens mij pas volgend jaar officeel overjarig ;)
Ultegra 6600 koop je trouwens nieuw ook al voor 350euro das wellicht ook een optie ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

bandiet
Forum-lid

bandiet 14 jun 2010 16:31

Als ik moet kiezen zou ik voor de overjarige 105 gaan. Dan heb je een nieuwe groep, die prima geschikt is voor jouw doeleinden. Trouwens een 105 groep is voor alle toerfietsers wel geschikt, alleen men wil lichter, beter en mooier.

Empella is toch een cyclocross frame? Of maken deze ook raceframes?

Ga ook eens bij een andere fietsenzaak kijken. Bij een FM die trek in het assortiment heeft krijg je meetal direct korting, omdat je niets in te ruilen hebt.

Gr. Diederik

farelli
Forum-lid

farelli 14 jun 2010 20:41

bandiet schreef:
Empella is toch een cyclocross frame? Of maken deze ook raceframes?

Empella maakt ook racefietsen (en tandems). En als Empella het huismerk is zoals TS aangeeft, komt hij waarschijnlijk bij Empella in Erp. Een heel andere kant van Brabant dan Tilburg e.d. Bij mijn weten geen slechte zaak.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie