Schijfrem maakt IMMENS veel lawaai.
Hallo,
Ik heb een BMC Alpenchallenge 01 waarmee ik meestal naar mijn werk fiets.
Deze heeft schijfremmen (Shimano M506 / RT54 Rotor ) waarvan de rem vooraan enorm veel lawaai maakt. Zo veel lawaai dat ik echt niet kan/wil doorremmen.
Vorige maand is het bevestigingspunt aan het frame "recht" gemaakt/gefreest door de FM. Dit was volgens hem niet gebeurd in de fabriek en was nodig om de remmen correct te kunnen afstellen. Er zijn ook nieuwe remblokken geplaatst.
Sindsdien maakt die dus een enorm lawaai. Werkt veel beter dan een bel, dat wel.
De eerste dagen dacht ik dat die remblokjes nog moest inremmen (hoewel dit door FM was gebeurd zei hij). Maar na een maand is er niets veranderd en gebruik ik die voorrem niet meer. De remkracht is ook veel minder dan achteraan.
Ik heb zelf de remblokjes en de schijf proper gemaakt.
Wie weet hoe ik dit kan verhelpen?
Naar de FM teruggaan is deze maand geen optie door deadlines op het werk.
Zie filmpje: https://youtu.be/tigWaU5EBiE
Kristof
Ik heb een BMC Alpenchallenge 01 waarmee ik meestal naar mijn werk fiets.
Deze heeft schijfremmen (Shimano M506 / RT54 Rotor ) waarvan de rem vooraan enorm veel lawaai maakt. Zo veel lawaai dat ik echt niet kan/wil doorremmen.
Vorige maand is het bevestigingspunt aan het frame "recht" gemaakt/gefreest door de FM. Dit was volgens hem niet gebeurd in de fabriek en was nodig om de remmen correct te kunnen afstellen. Er zijn ook nieuwe remblokken geplaatst.
Sindsdien maakt die dus een enorm lawaai. Werkt veel beter dan een bel, dat wel.
De eerste dagen dacht ik dat die remblokjes nog moest inremmen (hoewel dit door FM was gebeurd zei hij). Maar na een maand is er niets veranderd en gebruik ik die voorrem niet meer. De remkracht is ook veel minder dan achteraan.
Ik heb zelf de remblokjes en de schijf proper gemaakt.
Wie weet hoe ik dit kan verhelpen?
Naar de FM teruggaan is deze maand geen optie door deadlines op het werk.
Zie filmpje: https://youtu.be/tigWaU5EBiE
Kristof
Ja ik schaam mij ervoor. Daarom wil ik er ook iets aan doen en gebruik ik rem vooraan nu voorlopog niet meer.
-
- Forum-lid
Ik denk dat er vet op je schijf is gekomen dan en dat nu ook op je blokken zit. Ik zou de blokjes er even uit halen en ze heet maken boven een vuurtje. Of een brandertje.
Ik denk dat het dan over is.
Ik denk dat het dan over is.
Bekend probleem, Zelf ook meerdere malen last van gehad en ook al veel uitgeprobeerd.
Meestal zit het probleem in de rotor en niet in de remblokken.
Door het remmen is er een groefpatroon in de rotor geslepen, die tijdens het remmen wordt afgspeeld en de herrie veroorzaakt. Vergelijk het maar met een grammafoonplaat.
Zowel remblokken als rotor eerst goed ontevtten en beide met een fijn schuurpapier bewerken zodat de bestaande sporen gewist worden. Daarna de remmen opnieuw inremmen (een aantal keer remmen zonder tot een complete stop te komen).
Meestal zit het probleem in de rotor en niet in de remblokken.
Door het remmen is er een groefpatroon in de rotor geslepen, die tijdens het remmen wordt afgspeeld en de herrie veroorzaakt. Vergelijk het maar met een grammafoonplaat.
Zowel remblokken als rotor eerst goed ontevtten en beide met een fijn schuurpapier bewerken zodat de bestaande sporen gewist worden. Daarna de remmen opnieuw inremmen (een aantal keer remmen zonder tot een complete stop te komen).
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik zou dan eerst checken of die sporen er zijn. (hoe komen die daar op? je hebt een vlakke schijf met vlakke remblokken... alleen door vuil dat vast in je remblok komt te zitten kan je groeven veroorzaaken).
Dan zou ik dat schuurpapier stapje doen.
Daarna juist ontvetten... Je wilt dat beide kanten van het contactoppervlak goed schoon zijn, dus zowel remschijf als de blokken. Als je eerst ontvet, en dan gaat schuren. Dan weet je zeker dat je gruis achterlaat.
Het inremmen van blokken hangt toch af van het type blokken? Of die al dan niet op temperatuur gebracht moeten worden om de toplaag te harden/verglazen? Dan maakt het weer niet uit of je tot een full stop komt. Zolang je de boel maar niet blokkeerd, want dan heb je geen wrijving meer die de hitte voor je opwekt.
Dan zou ik dat schuurpapier stapje doen.
Daarna juist ontvetten... Je wilt dat beide kanten van het contactoppervlak goed schoon zijn, dus zowel remschijf als de blokken. Als je eerst ontvet, en dan gaat schuren. Dan weet je zeker dat je gruis achterlaat.
Het inremmen van blokken hangt toch af van het type blokken? Of die al dan niet op temperatuur gebracht moeten worden om de toplaag te harden/verglazen? Dan maakt het weer niet uit of je tot een full stop komt. Zolang je de boel maar niet blokkeerd, want dan heb je geen wrijving meer die de hitte voor je opwekt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Was dat piepen er gelijk al na de werkzaamheden van de FM ?
Als dat niet het geval is ligt het niet aan de FM, maar gewoon vervuiling van de blokken.
Schijf schoonmaken ( schuren is echt onzinnig) nieuwe blokken (resin) en karren maar, schijf tussentijds niet meer schoonmaken, na lange droogte en de eerste regenbui niet door plassen rijden en met spuitbus van de fiets blijven.
Als je frituurt in de schuur fiets naar buiten en je rijd zonder piepen !!
Als dat niet het geval is ligt het niet aan de FM, maar gewoon vervuiling van de blokken.
Schijf schoonmaken ( schuren is echt onzinnig) nieuwe blokken (resin) en karren maar, schijf tussentijds niet meer schoonmaken, na lange droogte en de eerste regenbui niet door plassen rijden en met spuitbus van de fiets blijven.
Als je frituurt in de schuur fiets naar buiten en je rijd zonder piepen !!
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Was het maar so simpel.
Heb destijds meerdere remblokken geprobeerd. Maar pas na het vervangen van de schijf door een andere gebruikte schijf was het probleem opgelost.
https://youtu.be/uFxsvUQegeI
Heb destijds meerdere remblokken geprobeerd. Maar pas na het vervangen van de schijf door een andere gebruikte schijf was het probleem opgelost.
-
- Forum-lid
Pihc schreef: ↑15 okt 2018 20:50 Was het maar so simpel.
Als ik een remblok op m'n stones LP leg komt er weinig muziek uit hoor ! it ain"t true because its on youtube
Werk er zelf iedere dag mee en schuren is echt BS
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl