Race/gravel fiets met Rohloff en Gates
Indien keuze voor Gates belt, dan wel voor CDC-riem. Is wel al uit productie. Hier en daar nog te koop. Was kennelijk te goed. CDX-riem is peperduur en enkele gebruikerservaringen doen concluderen dat de levensduur niet veel langer is dan van een goede ketting.
Rohloff schakelt de eerste 1000 km heel erg stroef. Daarna wordt het langzaam beter en vanaf 2 a 3k gaat het pas soepel en wordt de naaf ook stiller.
Mijn naaf zit nu op bijna 2k km en is bijna ingelopen. Ik vond het eerst teleurstellend maar onderhoud is super: fietsje afspoelen en drogen en klaar is Jan. Over duurzaamheid van de riem kan ik nog niks zeggen. Rohloff heeft wel een nadeel met gewicht; het is zwaarder dan schakelsysteem.
Mijn naaf zit nu op bijna 2k km en is bijna ingelopen. Ik vond het eerst teleurstellend maar onderhoud is super: fietsje afspoelen en drogen en klaar is Jan. Over duurzaamheid van de riem kan ik nog niks zeggen. Rohloff heeft wel een nadeel met gewicht; het is zwaarder dan schakelsysteem.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.
De Rohloff naaf moet inderdaad ingereden worden. Ik zou gewoon een ketting nemen in plaats van een riem. Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.
Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6288
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dus het voordeel van de riem zie je wel.., namelijk makkelijk schoon te maken?hotrod schreef: ↑10 okt 2018 08:05 Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.
Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Of verwijs je in het 2e deel juist weer naar de rohloff naaf?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ga je de Rohloff met een draaischakelaar of met twee shifters bedienen? Met shifters is in mijn beperkte ervaring wel iets stroever en minder praktisch, zeker als je onder druk (heuvel op) nog moet schakelen. Dan moet je goed anticiperen.
Je hebt gelijk MarkVeenstra, ik was niet duidelijk. Het voordeel vind ik met name, dat je geen derailleurs en cassette hoeft schoon te maken.MarkVeenstra schreef: ↑10 okt 2018 08:19Dus het voordeel van de riem zie je wel.., namelijk makkelijk schoon te maken?hotrod schreef: ↑10 okt 2018 08:05 Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.
Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Of verwijs je in het 2e deel juist weer naar de rohloff naaf?
De ketting van een Rohloff-configuratie schoonhouden vind ik niet zo'n punt.
Is een pinion naaf een optie? https://pinion.eu/en/
Voordeel is dat deze meer in de midden zit, en je zwaarte punt niet zover naar achter ligt.
Voordeel is dat deze meer in de midden zit, en je zwaarte punt niet zover naar achter ligt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Ik heb een Velotraum Speedster met Rohloff en riem. Ik rij er al mijn woon-werk verkeer mee, maar ook de 100 cols met kampeerspullen of een lekker dagtochtje. Schakelen gaat met STI shifters en een Gebla Rohbox. Er zitten dikke banden onder.
- Na pekel of modder zet ik hem in de schuur. Soms spoel ik hem even af. Geen kettingonderhoud, maar dat is dan ook het enige voordeel van een riem.
- In Nederland gebruik ik versnelling 9 tot 14. Stappen vergelijkbaar met een bergcassette.
- In de bergen kom je met kampeerspullen tegen 18% op.
- 2 versnellingen schakelen per slag. Ook schakelen in stilstand.
- Vanuit een afdaling naar een klim schakel je probleemloos mee, naarmate je snelheid afneemt.
- Als je met 40 een dorpje in komt denderen en je wil weer heuvelopwaarts vertrekken bij de bakker moet je meerdere slagen maken met je shifter. Gelukkig kan dat dus stilstaand.
- Met het dragertje, spatborden, verlichting, dikke banden en zware wielen is de fiets iets trager dan een echte racefiets. Het comfort van die banden heb je vooral in de bebouwde kom en bij tegels/klinkers. Het plezier heb ik vooral als je van mooie gladde weggetjes moeiteloos bospaden of halfverharde fietspaden op rol. Ik hou bij het bedenken van mijn routes geen rekening meer met het type wegdek. Ik maak regelmatig dagtochten van 150 km met stukken door het bos en over gladde dijken.
Als je een Rohloff met riem voor een echte racefiets wil, zou ik hem alleen kopen als veel in de winter wil rijden en een hele grote hekel hebt aan poetsen. Als je vaker van het asfalt af gaat worden de voordelen van een Rohloff naaf en riem al snel groter, omdat je met meer stof en modder te maken krijgt en je bereik ook wat belangrijker wordt. Hoewel ik op mijn herfsttochtje via de R1 naar Berlijn, met veel offroad en heuvels, niet in de allerlaagste versnellingen ben geweest.
De naaf wordt inderdaad al snel stiller. Ik vond het schakelen helemaal niet zwaar, maar het is wel soepeler geworden.
- Na pekel of modder zet ik hem in de schuur. Soms spoel ik hem even af. Geen kettingonderhoud, maar dat is dan ook het enige voordeel van een riem.
- In Nederland gebruik ik versnelling 9 tot 14. Stappen vergelijkbaar met een bergcassette.
- In de bergen kom je met kampeerspullen tegen 18% op.
- 2 versnellingen schakelen per slag. Ook schakelen in stilstand.
- Vanuit een afdaling naar een klim schakel je probleemloos mee, naarmate je snelheid afneemt.
- Als je met 40 een dorpje in komt denderen en je wil weer heuvelopwaarts vertrekken bij de bakker moet je meerdere slagen maken met je shifter. Gelukkig kan dat dus stilstaand.
- Met het dragertje, spatborden, verlichting, dikke banden en zware wielen is de fiets iets trager dan een echte racefiets. Het comfort van die banden heb je vooral in de bebouwde kom en bij tegels/klinkers. Het plezier heb ik vooral als je van mooie gladde weggetjes moeiteloos bospaden of halfverharde fietspaden op rol. Ik hou bij het bedenken van mijn routes geen rekening meer met het type wegdek. Ik maak regelmatig dagtochten van 150 km met stukken door het bos en over gladde dijken.
Als je een Rohloff met riem voor een echte racefiets wil, zou ik hem alleen kopen als veel in de winter wil rijden en een hele grote hekel hebt aan poetsen. Als je vaker van het asfalt af gaat worden de voordelen van een Rohloff naaf en riem al snel groter, omdat je met meer stof en modder te maken krijgt en je bereik ook wat belangrijker wordt. Hoewel ik op mijn herfsttochtje via de R1 naar Berlijn, met veel offroad en heuvels, niet in de allerlaagste versnellingen ben geweest.
De naaf wordt inderdaad al snel stiller. Ik vond het schakelen helemaal niet zwaar, maar het is wel soepeler geworden.