Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankstel vervangen

KevinS94
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2018 19:57

KevinS94 02 okt 2018 20:00

Hallo!

Ik heb even geleden een iets oudere racefiets gekocht van het merk Columbus.
Nu staat dat crankstel vooraan scheef waardoor het met een slag draait.
Hierdoor komt de ketting steeds tegen de 2 kanten van de derailleur, waardoor die soms vanzelf schakeld.

Aangezien ik zelf nog niet veel fietsen heb gerepareerd vroeg ik me af of ik online gewoon een nieuwe kan kopen me dezelfde aansluiting en deze kan monteren?
Is het dan belangrijk om hetzelfde tandenaantal te voorzien of hoeft dit niet?

Alvast bedankt!

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 02 okt 2018 21:38

Als je crankstel naar links en rechts beweegt is dan de as krom of je kettingblad niet meer recht?
Waarmee je het kunt vervangen is afhankelijk van wat er nu op zit. Merk, model , aantal tanden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 okt 2018 21:46

Een kromme as heb ik nog nooit gehoord, wel een verbogen kettingblad of het zit gewoon los. Of de crank zit niet vast op de trapas, afhankelijk van het type-even vermelden.....? Controleren dus. Het aantal tanden is onbelangrijk. Wel of je de voorderailleur hoger of lager kunt plaatsen.

KevinS94
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2018 19:57

KevinS94 03 okt 2018 21:32

Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ja het kettingblad vanvoor staat scheef waardoor het met een knik draait. Als je langs boven kijkt gaat de ketting steeds van links naar rechts, waardoor die heel de tijd, lang beide zijden tegen de derailleur botst.
Als ik de derailleur niet kan verplaatsen, is het dan aangewezen om een nieuw kettingblad te kopen dat evenveel tanden heeft als de oude?

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 03 okt 2018 21:47

Deraileur kun je altijd iets verplaatsen om een goede afstelling te verkrijgen. Nieuw kettingblad aantal tanden is ook afhankelijk van je kleine blad. De deraillleur heeft een maximaal bereik, d.w.z. het verschil tussen aantal tanden van klein en groot blad is niet onbeperkt. Blad eraf schroeven en aan fietsenmaker advies vragen. Met de info die je hier aanreikt kunnen we niet zoveel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 okt 2018 22:01

+1
Waarom kun je de derailleur niet verplaatsen? Iets kleiner blad of iets groter zal wel gaan, maar grote verschillen kun je niet of moeilijk schakelen. De derailleur zul je wel hoger of lager moeten zetten. Bij 2 tanden verschil reken dan op een hoogte verschil van 4-5mm. Shimano maakt alleen losse kettingbladen in die maten die ze ook in crankstellen leveren. Voor andere maten ben je aangewezen op TA Spécialités en Stronglight. Duurder maar ook sterker.

Plaats reactie