Onlangs nam ik een set Mavic Cosmic SLE wielen over. Er van uit gaande dat ze er goed uit zagen en ter plekke viel er weinig te testen, in goede trouw maar overgenomen. Eenmaal gemonteerd op de fiets blijkt de vrijloopnaaf een wat dof geluid te maken en loopt de aandrijving door (trappers staan dus niet stil tenzij je tegendruk geeft).
Ik vermoedde een vervuild freewheel dus heb ik de hele boel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. En toen kwam de verrassing, de vorige eigenaar had er blijkbaar verstand van (ja dat is sarcasme!

Na +/- 30 minuten "degreasen" en schoonmaken waren alle onderdeeltjes "kogellagervetvrij", en hoorde ik weer een meer typerend geluid uit de freewheel komen. Een dunne, minerale olie op de palletjes gebruikt die vervolgens ook weer soepel liepen.
Na het bevestigen etc. lijkt nu alles weer goed te lopen, behalve dat zodra het freewheel aan slaat de gehele aandrijving langzaam meedraait. (Dus ik laat de trapper los en de crank, cassette etc. begint langzaam te draaien). Ik kan het zo snel niet vinden, iemand een idee wat het kan zijn?