Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aandrijving draait mee met vrijloopnaaf?

ervanheel
Forum-lid

ervanheel 23 sep 2018 21:18

Hoi,

Onlangs nam ik een set Mavic Cosmic SLE wielen over. Er van uit gaande dat ze er goed uit zagen en ter plekke viel er weinig te testen, in goede trouw maar overgenomen. Eenmaal gemonteerd op de fiets blijkt de vrijloopnaaf een wat dof geluid te maken en loopt de aandrijving door (trappers staan dus niet stil tenzij je tegendruk geeft).

Ik vermoedde een vervuild freewheel dus heb ik de hele boel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. En toen kwam de verrassing, de vorige eigenaar had er blijkbaar verstand van (ja dat is sarcasme! ;) ). Het freewheel zat helemaal vol met kogellagervet gesmeerd, zie de foto. Ook de cassettekransjes, de as, de industrielagers etc. waren van een keurige laag lekker vet voorzien.

Afbeelding

Na +/- 30 minuten "degreasen" en schoonmaken waren alle onderdeeltjes "kogellagervetvrij", en hoorde ik weer een meer typerend geluid uit de freewheel komen. Een dunne, minerale olie op de palletjes gebruikt die vervolgens ook weer soepel liepen.

Na het bevestigen etc. lijkt nu alles weer goed te lopen, behalve dat zodra het freewheel aan slaat de gehele aandrijving langzaam meedraait. (Dus ik laat de trapper los en de crank, cassette etc. begint langzaam te draaien). Ik kan het zo snel niet vinden, iemand een idee wat het kan zijn?

dream
Forum-lid

dream 24 sep 2018 07:00

Typisch mavic probleem. De nylon lager aan de binnenzijde body staat droog of is versleten. Body moet eraf voor inspectie van witte binnenring. Deze smeren met dunne olie of nylon ring vervangen. Ik meen dat mavic hier speciale olie voor heeft.

ervanheel
Forum-lid

ervanheel 24 sep 2018 23:03

Dank voor de reacties! Het klopt dat ik de Nylon ring aan de binnenkant volledig heb schoongemaakt van kogellagervet (het dient immers als een afdichting, niet als lager toch?), dus het kan goed dat die droog staat.

Goed ook om te horen dat er alternatieven zijn. @chrissiewizzie bedoel je daarmee dat je de nylon ring voor een lager vervangt en die aan de buitenkant insmeert met een beetje lagervet?

EDIT: ik zie bijv. dat de "Hubdoctor" dit soort zaken aan bied, is dat wat je bedoelt?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 sep 2018 01:43

ervanheel schreef: 24 sep 2018 23:03 Dank voor de reacties! Het klopt dat ik de Nylon ring aan de binnenkant volledig heb schoongemaakt van kogellagervet (het dient immers als een afdichting, niet als lager toch?), dus het kan goed dat die droog staat.

Goed ook om te horen dat er alternatieven zijn. @chrissiewizzie bedoel je daarmee dat je de nylon ring voor een lager vervangt en die aan de buitenkant insmeert met een beetje lagervet?

EDIT: ik zie bijv. dat de "Hubdoctor" dit soort zaken aan bied, is dat wat je bedoelt?
=> De nylon bus doet inderdaad dienst als "lager"
=> Om te voorkomen dat je deze nylon bus, eens dat deze versleten is, bijna elke rit moet inoliën kan je deze beter vervangen door een echt lager.

De hubdoctor biedt inderdaad een totaaloplossing aan.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ervanheel
Forum-lid

ervanheel 25 sep 2018 18:32

Dank voor de tips. Die maar eens aanschaffen dan, dit loopt nog slechter dan een Vision Team 30 setje van 100 euri. Ik vraag me echt af wat de ontwikkelaars van Mavic gedacht hebben met zo'n nylon ring. Niet bepaald de juiste besparing in het productieproces zou ik zo zeggen..

Plaats reactie