Schijfrem raakt op 1 punt
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Je kan proberen de klauw op nieuw te centreren...

Ik ga er van uit dat je schijf op een bepaald punt aan een remblok raakt.
Soms gebeurt het ook dat de buitenkant van de schijf de klauw raakt (als de klauw te laag staat).
Als het maar op 1 punt is dan is je schijf daar (wat) krom. Dat zie je goed als je het wiel langzaam draait.
Er zijn speciale tooltjes om schijven recht(er) te plooien maar een engelse sleutel werkt ook goed. Sleutel goed dicht draaien zodat hij net over de schijf past en dan op het raakpunt tegenovergesteld plooien...
Effe kijken of het goed is en zo nee dan nog maar effe plooien.
Veel succes verder met je schijfremmen, bij mij komen ze er niet op
Soms gebeurt het ook dat de buitenkant van de schijf de klauw raakt (als de klauw te laag staat).
Als het maar op 1 punt is dan is je schijf daar (wat) krom. Dat zie je goed als je het wiel langzaam draait.
Er zijn speciale tooltjes om schijven recht(er) te plooien maar een engelse sleutel werkt ook goed. Sleutel goed dicht draaien zodat hij net over de schijf past en dan op het raakpunt tegenovergesteld plooien...
Effe kijken of het goed is en zo nee dan nog maar effe plooien.
Veel succes verder met je schijfremmen, bij mij komen ze er niet op

-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Het is op zichzelf niet bijzonder dat er een klein slagje in een rotor komt, bijvoorbeeld door een lange afdaling waarbij de rotors aardig heet worden en er vervorming kan optreden. Ik hou dan een led lamp achter/onder de caliper en je ziet direct bij het ronddraaien waar de rotor het blokje raakt. Vaak gaat het om 1 of 2 millimeter. Voorzichtig met de duimen of een rotor tool bijbuigen en het probleem is opgelost.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Wat Raymond en Aigoual is inderdaad het geval! Het raakt elkaar maar op 1 punt.. En ik heb de neiging het 'ff' terug te buigen al ben ik bang dat ik het alleen maar erger maak..
@delsol.. heeeeeeele goeie video, thanks, ik ga er mee aan de slag!
@delsol.. heeeeeeele goeie video, thanks, ik ga er mee aan de slag!
Zou dit dan een specifiek probleem schijfremmen en racer zijn? Lijkt me stug aangezien zoiets ook op een MTB kan gebeuren.
Ik rijd al 3 jaar probleemloos op mijn Cube Elite Super HPC Race 29 met schijfremmen.
Iets aanlopen kan altijd maar dat heb je ook met velgremmen.
Meestal na het centreren callipers (hoewel dat op mijn Cube Elite Super HPC Race 29 nooit nodig is) loopt alles weer vrij.
Vraag in deze is hoe erg dat aanraken op 1 punt is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Dat met twee duimen terug buigen kan prima. Op paar dingen moet je goed letten, net als bij een slag uit je velg halen, moet je goed bepalen waar het punt precies zit. Het beste is voorzichtig te werk gaan. Niet één punt corrigeren, maar rondom het punt corrigeren. Beter eerst te weinig kracht gebruiken en kijken wat dat oplevert, dan meteen te veel. Ik denk dat het je zeker zal lukken...sjoerdkoolen schreef: ↑02 sep 2018 18:24 ....En ik heb de neiging het 'ff' terug te buigen al ben ik bang dat ik het alleen maar erger maak..

Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Hoi Zorro, het is gewoon een persoonlijke vete tussen mij en schijfremmenZorro schreef: ↑02 sep 2018 19:54Zou dit dan een specifiek probleem schijfremmen en racer zijn? Lijkt me stug aangezien zoiets ook op een MTB kan gebeuren.
Ik rijd al 3 jaar probleemloos op mijn Cube Elite Super HPC Race 29 met schijfremmen.
Iets aanlopen kan altijd maar dat heb je ook met velgremmen.
Meestal na het centreren callipers (hoewel dat op mijn Cube Elite Super HPC Race 29 nooit nodig is) loopt alles weer vrij.
Vraag in deze is hoe erg dat aanraken op 1 punt is.

Dat aanraken op 1 punt is voor mij genoeg om de fiets de gracht in te smijten. Ik kan daar absoluut niet tegen als dat de ganse tijd tsjing tsjing.... doet.
Aanlopende velgremmen heb ik nog nooit gehad en je zet de blokjes zo ver van de velg als je zelf wil.
Raymond62 schreef: ↑03 sep 2018 10:20 Hoi Zorro, het is gewoon een persoonlijke vete tussen mij en schijfremmen![]()
Dat aanraken op 1 punt is voor mij genoeg om de fiets de gracht in te smijten. Ik kan daar absoluut niet tegen als dat de ganse tijd tsjing tsjing.... doet.
Aanlopende velgremmen heb ik nog nooit gehad en je zet de blokjes zo ver van de velg als je zelf wil.

Tsjing tsjing......het blijft Aziatisch
Ik bedoel met velgremmen aanlopen dat de hoef ook wel eens wat gedraaid kan zitten waardoor dan één blok wat aanloopt (al is dat met een bijna rechte velg dan natuurlijk wel continu)
We moeten eerts maar eens zien of in het huidige geval de schijf, hoe miniem ook, krom is of dat even de callipers los draaien, rem inknijpen en vervolgens de calliper weer vastdraaien, de zaak al niet oplost.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Opnieuw caliberen did the job! Schroefjes los > rem in > schroefjes vast.. maarja voordat je er op komt dat dat uberhaupt moet en wélke schroefjes..... Dank dus voor de tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!