In juni 2019 ben ik samen met een collega van plan om l'Ardechoise te fietsen. Het lijkt ons een geweldige ervaring om deze vierdaagse toertocht uit te rijden. We doen de 600 km-variant, wat dus gemiddeld zo'n 150 km/2500 hm per dag betekent.
Vorig jaar hebben we in mei de Gran Fondo Vosges gefietst (145 km, 3000 hm). Na een uitgebreide voorbereiding (ruim 4000 km vanaf januari, met in het begin veel D1 en later steeds meer D2 en D3), viel de tocht ons uiteindelijk hard mee. Achteraf bezien hadden we ook de lange variant (185 km, 3500 hm) wel kunnen doen.
De vraag is nu hoe we ons het beste kunnen voorbereiden op zo'n meerdaagse tocht. Wat betreft lengte en hoogtemeters zijn het eigenlijk vier Gran Fondo's acher elkaar, maar belangrijk is wel dat de vierdaagse een toertocht is en geen wedstrijd zoals de Gran Fondo van dit jaar. We zijn van plan rustiger te fietsen en we hebben natuurlijk tijd voor pauzes.
De hamvraag is dus: Hebben jullie tips t.a.v. het voorbereiden op een meerdaagse toertocht in heuvelachtig gebied?
Daarnaast: Waaraan moeten we denken tijdens de meerdaagse, met betrekking tot voeding, indeling van de dag, welke zones we moeten fietsen, etc.?
Alle tips zijn welkom!
Bedankt!
Voorbereiding/training meerdaagse toertocht
-
ArjanK1981
- Forum-lid
http://www.cyclokalender.nl/NewSite/pro ... 1&boekid=1
Door forum lid Havana geschreven.
Door forum lid Havana geschreven.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
ArjanK1981
- Forum-lid
Bedankt voor je reactie! Maar m'n eerste cyclo heb ik al gehad
En dit stukje spitst zich met name toe op eendaagse cyclo's en de voorbereiding op de dag zelf. Ik zoek juist specifieke info over (voorbereiding op) een meerdaagse.
Ik heb meerdere cyclo's gereden en een keer een meerdaagse van 7 dagen (Transalp). De voorbereiding op een eendaagse of meerdaagse is eigenlijk niet anders. Gewoon suf veel trainen
Tijdens zo'n vierdaagse zijn er wel wat aandachtspunten. Geen alcohol, vroeg naar bed en gezond eten. Dat is het zo'n beetje. En de Ardechoise is veel meer een toertocht en een volksfeest. Het is niet een echte cyclo met tijdsregistratie. Dat is alleen voor de laatste dag en dus alleen als je de eendaagse doet. Het is vooral een tocht waar het goed genieten is van de mooie natuur en het volksfeest dat de lokale bevolking van het evenement maakt
Tijdens zo'n vierdaagse zijn er wel wat aandachtspunten. Geen alcohol, vroeg naar bed en gezond eten. Dat is het zo'n beetje. En de Ardechoise is veel meer een toertocht en een volksfeest. Het is niet een echte cyclo met tijdsregistratie. Dat is alleen voor de laatste dag en dus alleen als je de eendaagse doet. Het is vooral een tocht waar het goed genieten is van de mooie natuur en het volksfeest dat de lokale bevolking van het evenement maakt
Live fast; die young. mijn blog
Voor een meerdaagse is je herstelvermogen trainen belangrijk, en dat doe je door rustige duurtraining. Véél daarvan. Sowieso belangrijk, maar hiervoor dus helemaal. Ik heb zelf regelmatig getraind voor zware fietsvakanties, en ik doe dat gepolariseerd: 80 % of meer rustige duurtraining, de rest heel intensief (rond en boven omslagpunt). En die duur zo lang en zo veel mogelijk eigenlijk, ook wel eens meerdere dagen achter elkaar. Dat wordt dan makkelijk veel meer dan die 80 %.
Eten: veel! Zo mogelijk meteen na aankomst een extra maaltijd, pannenkoeken ofzo.
Louise
Eten: veel! Zo mogelijk meteen na aankomst een extra maaltijd, pannenkoeken ofzo.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Veel duurtraining doen, de laatste weken ook dag na dag. Hoe meer kilometers hoe beter.
Tijdens de meerdaagse tocht plezier maken, goed ontbijten, op de fiets blijven eten en veel drinken. 's Avonds je goed vol eten, een paar glazen wijn kunnen geen kwaad. Als je voldoende getraind bent, dan is het vooral een mentale kwestie.
Niet verschieten als je na twee dagen opstaat en je benen nog pijn doen van de vorige dag. Na twee uurtjes bollen, voel je daar niet veel meer van.
Tijdens de meerdaagse tocht plezier maken, goed ontbijten, op de fiets blijven eten en veel drinken. 's Avonds je goed vol eten, een paar glazen wijn kunnen geen kwaad. Als je voldoende getraind bent, dan is het vooral een mentale kwestie.
Niet verschieten als je na twee dagen opstaat en je benen nog pijn doen van de vorige dag. Na twee uurtjes bollen, voel je daar niet veel meer van.
-
ArjanK1981
- Forum-lid
Bedankt voor de adviezen!
Is herhaaldelijk twee dagen achter elkaar trainen voldoende? Of zou je ook nog drie opeenvolgende dagen lange afstanden moeten fietsen? En welke afstanden zouden jullie doen, met in het achterhoofd dat we tijdens de vierdaagse gemiddeld 150 km per dag doen?
Is herhaaldelijk twee dagen achter elkaar trainen voldoende? Of zou je ook nog drie opeenvolgende dagen lange afstanden moeten fietsen? En welke afstanden zouden jullie doen, met in het achterhoofd dat we tijdens de vierdaagse gemiddeld 150 km per dag doen?
Gewoon suf veel trainen. Lange stukken. Niet hard fietsen, veel fietsen. Fiets wanneer het uitkomt. Het moet leuk blijven. Af en toe een keer op vrijdagavond, zaterdag en zondag fietsen. En dan eens kijken hoe je dat verteert. De essentie is dat je voldoende km's in de benen hebt. Er zijn geen regels om vast te stellen hoeveel 'voldoende' is. Herstelvermogen is ook al genoemd. Je lichaam moet er aan gewend zijn meerdere dagen achtereen te fietsen. Dat hoef je niet vanaf nu door weer en wind elke dag te doen. Lange weekenden in het voorjaar (Pasen, Hemelvaart, Pinksteren) zijn wel ideale kansen.