M'n Deuter rugzak ziet er na een viertal jaar nogal beduimeld uit.
Ik zou die eens wassen maar wil die wel weer waterdicht. Of toch zo goed als. Bij heftige regen gaat de regenhoes er over.
Er zijn wel producten die waterdicht maken. heeft iemand daar ervaring mee? Is het z'n geld waard? Ik zie producten van 5 euro tot 30 euro.
De rugzak kostte me destijds 70 euro, dus 30 euro voor een busje vin dik te veel.
fiets rugzak wassen. Waterdicht?
-
hayes
Ik zou die rugzak gewoon een keer in de was doen. In een kussensloop verstopt zodat de machine niet beschadigd. Programma voor synthetisch spul, geen wasverzachter en normaal wasmiddel. Niks meer dan dat.
Dat waterdichte kan nog wel met wat spray worden hersteld. Diezelfde sprays die je vaak bij schoenen nodig hebt om ze waterdicht te houden.
Dat waterdichte kan nog wel met wat spray worden hersteld. Diezelfde sprays die je vaak bij schoenen nodig hebt om ze waterdicht te houden.
Live fast; die young. mijn blog
-
hayes
Dat was ook mijn eerste idee. Gewoon in de wasmachine. Dat zal hem wel weer 'proper' krijgen.
De rugzak dient voor woon-werk verkeer en ik raak toch snel 20-30 keer per jaar in een goeie bui.
Hg heeft ook een goedkoop product (€5) om kleding waterdicht te maken. Maar ik vraag me af of dat niet meer bedoeld is voor stoffen die het product kunnen opzuigen.
De rugzak dient voor woon-werk verkeer en ik raak toch snel 20-30 keer per jaar in een goeie bui.
Hg heeft ook een goedkoop product (€5) om kleding waterdicht te maken. Maar ik vraag me af of dat niet meer bedoeld is voor stoffen die het product kunnen opzuigen.
Vaak is het waterdichte een soort film die aan de binnenzijde van de rugzak op het “ canvas:” zit. Dus dit is niet met een middel zoals voor schoenen etc. Te vervangen. Als je hem wast en de coating zit er aan de binnenzijde nog op dan zal hij nog wel waterdicht zijn. Vaak neemt de waterdichtheid toch wel af met de jaren (logisch).
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik zou de rugzak inderdaad gewoon wassen.
Waterdichtheid neemt sowieso al af, met dat je de tas gebruikt. En Deuter tassen zijn ook gemaakt om licht te zijn en dus niet van dat dikke stevige zeildoek zoals north face duffel tassen bijv zijn.
Als de inhoud 100% droog moet blijven, zou ik altijd opteren om de inhoud, in een plastic tas, in je rugzak te stoppen. Volgens mij is dat de beste verzekering tegen waterschade.
Waterdichtheid neemt sowieso al af, met dat je de tas gebruikt. En Deuter tassen zijn ook gemaakt om licht te zijn en dus niet van dat dikke stevige zeildoek zoals north face duffel tassen bijv zijn.
Als de inhoud 100% droog moet blijven, zou ik altijd opteren om de inhoud, in een plastic tas, in je rugzak te stoppen. Volgens mij is dat de beste verzekering tegen waterschade.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- ridefreeordie
- Forum-lid
De nylon of polyester stoffen waarvan de meeste sportrugzakken worden gemaakt hebben inderdaad een waterdichte plastic coating aan de binnenzijde. De stof zelf is dus waterdicht.
Wat een rugzak niet waterdicht maakt zijn alle ritsen en stiknaden. Het duurt vaak even voordat die beginnen water door te laten. Dus bij een klein buitje hou je alles wel droog,.
Als je een rugzak in de wasmachine gooit heb je een grote kans dat die coating beschadigd/los laat. Zeker bij een wat ouder exemplaar (spreek uit ervaring). Dan is de stof niet meer waterdicht en wordt je inhoud een stuk sneller nat.
Ik denk dat impregneren maar mondjesmaat zal helpen. De meeste stoffen zijn namelijk nogal grof geweefd, itt kleding.
Ik zou de vlekken voor lief laten, of kijken hoe schoon je 'm kan krijgen met een handwasje.
Wat een rugzak niet waterdicht maakt zijn alle ritsen en stiknaden. Het duurt vaak even voordat die beginnen water door te laten. Dus bij een klein buitje hou je alles wel droog,.
Als je een rugzak in de wasmachine gooit heb je een grote kans dat die coating beschadigd/los laat. Zeker bij een wat ouder exemplaar (spreek uit ervaring). Dan is de stof niet meer waterdicht en wordt je inhoud een stuk sneller nat.
Ik denk dat impregneren maar mondjesmaat zal helpen. De meeste stoffen zijn namelijk nogal grof geweefd, itt kleding.
Ik zou de vlekken voor lief laten, of kijken hoe schoon je 'm kan krijgen met een handwasje.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Ik zou beginnen met een sopje van groene zeep en een doekje of borstel en dan zachtjes borstelen en boenen op de beduimelde plaatsen. Vier jaar wachten voor je daarmee begint, is best wel lang. Dat houdt nl in dat er al vier jaar zweet (plus zout) en modderspatten op je mooie rugzak zitten. Je maakt je fiets ook vaker dan eens in de vier jaar schoon. Je rugzak verdient beter
-
hayes
Dat laatste is misschien ook wel waar...
Ik denk dat ik hem toch in de machine ga steken, met een zachte zeep op 30°c.
Alles wat meer dan een mals buitje is, doe ik toch de regenhoes erover.
Ga het erop wagen.
Ik denk dat ik hem toch in de machine ga steken, met een zachte zeep op 30°c.
Alles wat meer dan een mals buitje is, doe ik toch de regenhoes erover.
Ga het erop wagen.
- ridefreeordie
- Forum-lid
Succes, hoop dat ie er schoon genoeg uit komt! Mijn ervaring met wassen van dit soort materialen (rugzak, fluo-gele fietsjas) is dat de typsiche "fietsvlekken" er maar nauwelijks uitgaan. Is bij mij vooral smeervegen etc.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra