Omdat ik morgen een tijdritje rijd (met mijn gewone koersfiets met opzetstuur) heb even een vraagje met betrekking tot aerodynamica. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het het beste is als je één bidon op de fiets laat, ook al drink je er niet uit, omdat dit de wind wat beter zou doen omleiden. Klopt dit? En zo ja, moet je dan de voorste of de achterste bidon moeten laten zitten?
Ik weet overigens niet of dit de juiste plaats is op dit forum voor deze vraag, maar ik wist ook niet waar ik het anders moest plaatsen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Bidonhouder tijdrit
Aerobidon altijd laten zitten, gewone bidon + houder had ik er af gehaald op een korte tijdrit. Hoe lang is de tijdrit? Met de hitte kan zelfs een slokje water op 10km best lekker zijn. Zelf heb ik van die dagen waarbij mn mond kurkdroog wordt tijdens een grote inspanning dus ik neem bijna altijd een bidon mee.
Bedankt voor de hulp allemaal! Het gaat inderdaad om de klimtijdrit in Vaals haha. Was inderdaad niet van plan om te drinken, maar als het sneller is als je zo'n ding er (bijna leeg) in hebt, is dat altijd mooi meegenomen; ook al zal het nooit heel veel schelen :p.
Nog een andere vraag: zouden jullie, in zo'n halve klimtijdrit, het zadel ook omhoog zetten om meer aero te zitten op het vlakke deel, of het zadel gewoon laten zoals hij staat
Nog een andere vraag: zouden jullie, in zo'n halve klimtijdrit, het zadel ook omhoog zetten om meer aero te zitten op het vlakke deel, of het zadel gewoon laten zoals hij staat
- robbebopper
- Forum-lid HC
Je moet van je zadel afblijven. Daar ga je toch niet mee klungelen?
Om meer aero te zitten kan eventueel het stuur omlaag.
Om meer aero te zitten kan eventueel het stuur omlaag.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Zadel op een tijdritfiets staat inderdaad meestal hoger dan op een koersfiets, maar ook verder naar voren.