Alles over vakanties op én met de fiets

Fiets mee op vakantie

Wesley1990
Forum-lid

Wesley1990 29 mei 2018 13:18

Goedemiddag leden ;)

Ik ga in augustus op vakantie naar Portugal. Nu wil ik eigenlijk mij fiets meenemen maar heb geen trekhaak op de auto. Dus naar mijn mening zijn er twee opties of een drager op de achterruit of met het vliegtuig. Met beide optie heb ik geen ervaring.

Heeft iemand ervaring met beide of één van de opties? Je helpt mij enorm ermee ;)

alvast bedankt

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mei 2018 13:33

Drager op de achterruit zijn ongeveer 833132232 topics over (ik kan er een klein beetje naast zitten). Zoekterm: Trekhaak.

Fiets in het vliegtuig gaat ook prima, zijn ook voldoende topics over, zoekterm fietskoffer.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 mei 2018 14:04

Ik wil nog een derde optie toevoegen: een trekhaak laten monteren. Dat kost je de kop niet (hoewel ik niet in je portemonnee kan kijken).
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 29 mei 2018 14:08

In de auto kan ook:

In mijn Skoda Octavia (5-deurs)
Afbeelding
Afbeelding

In mijn Octavia break ging het iets vlotter maar zelfs in de 5-deurs was er plaats zat.

Ik heb een Fix-fork gebruikt om de fiets vast te zetten met de vork, Staat echt goed vast zo.

In de Mercedes CLA Shooting break die ik nu heb, lukt het zo niet, fiets blijft te hoog (of auto te klein) dus daar heb ik nu een steun voor de achterkant van de fiets (achterwiel er dus ook uit) en dan gaat het ook juist (ik vrees wel klachten van vrouw en dochter omdat er echt belachelijk weinig plaats is in de Mercedes)

Fiets op de trekhaak vind ik niet zo aangenaam, ik rij graag door en dat gaat niet met de fiets achterop (racefiets begint te bewegen vanaf 130, MTB gaat best goed tot 150km/u)
Ook kan je de auto niet alleen laten met de fiets achterop, wordt er zo afgepikt :cry:
Afbeelding

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 29 mei 2018 14:20

In de auto is een goede oplossing. Als je de wielen, pedalen, zadelpen los meeneemt valt het reuze mee hoeveel ruimte het in beslag neemt. Eventuelenegatieve nog even het stuur loshalen bij de stuurpen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mei 2018 14:20

Iedere keer de zadelpen eruit halen is voor mij persoonlijk echt geen optie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 29 mei 2018 14:21

Het ligt er nogal aan wat voor auto en wat voor gezelschap gaat er mee en is het kamperen of hotel.

Een gewone dakkoffer voor bagage en je fiets IN de auto is een veiligere en zuinigere oplossing. Ik leg tent en nog wat dingen op de bodem van de kofferbak en daarop m'n fiets en de wielen. stoeltjes en tassen met kleren in de koffer op het dak. Blijft je fiets - zeker als je zo'n eind gaat rijden - ook een stuk mooier.

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 29 mei 2018 14:45

Ik heb afgelopen zomer in Spanje een racefiets gehuurd via de camping voor 100 Euro per week. Kreeg een mooie carbon Giant te huur inclusief gereedschapssetje en binnenbandjes. Misschien ook een optie, heb er toen voor gekozen om niet mijn eigen splinternieuwe racefiets mee te nemen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Veen
Forum-lid

Veen 29 mei 2018 14:49

Met uitsluitend het voorwiel er uit lukt het mij ook net achterin de auto (achterbank plat). Wat tassen onderin, vervolgens een kleed ter bescherming, zodat je een vlakke bodem krijgt en dan het frame er boven op! Met kind(-eren) lukt dat niet maar wellicht heb je en grote auto en is de 'oplossing octavia' een optie. Mijn fiets is daarvoor jammergenoeg te groot (of de auto te klein).
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 29 mei 2018 15:51

Je weet dat je op vakantie gaat naar Portugal, maar weet nog niet hoe :roll:
Voor elke manier zijn voor en tegenstanders, dus eerst maar eens de juiste feiten weergeven.
Je zou bijvoorbeeld met een busje kunnen gaan met 2 man, dan past de fiets zo achterin. Maar als je met een Volkswagen Up moet met 4 personen dan heb je wel een uitdaging. Vliegtuig werkt zover ik weet redelijk gelijk en dien je gewoon een goede koffer te regelen.

Wesley1990
Forum-lid

Wesley1990 29 mei 2018 16:14

Bedankt voor de reacties. Zoals Scottwilko zegt alles heeft zijn voor en tegens. Nee ik weet nog niet hoe ik ga dat wordt op het laatste moment beslist onder andere of de fiets meegaat. Vliegen of met de auto kan allebei. Locatie is gewoon een huis in Portugal, bij mijn schoonvader.

Mijn gezelschap is overigen vrouwlief, kind en natuurlijk ik achter het stuur. De optie om de fiets achterin te leggen wordt daardoor wat meer een uitdaging. Als die twee niet mee gaan is het prima, ik ben zo al een paar keer naar Limburg gereden. Rijd overigens een Audi A3, dan weten jullie ook gelijk wat voor rijstijl ik heb ;)

De optie van het huren van een fiets is wellicht nog wel een goede optie. Geen omkijken naar mijn eigen fiets, die net nieuw is. Geen stress van het stelen en/of beschadigingen tijden een vlucht.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 29 mei 2018 16:31

amclassic-fan schreef: 29 mei 2018 14:20 Iedere keer de zadelpen eruit halen is voor mij persoonlijk echt geen optie.
Moet er toch maar 2 keer uit (voor de heenrit en de terugrit), momentsleutel en wat carbonpasta (in een klein potje) en dan is dat toch geen probleem (zadelhoogte markeer je met wat tape)
Afbeelding

Plaats reactie