Ik had mezelf vanavond voorgenomen om de kabels van mijn Endurace SLX 8.0 2016 te vervangen (Shimano Ultegra). Ik bots echter op de interne cable routing. Ik heb op de website van Canyon gezocht naar advies (of manuals), maar ik vind er geen. Kunnen jullie me adviseren of in de juiste richting wijzen?
1) Ik heb eerst getracht een liner over de binnenkabel te schuiven (telkens vanaf de twee derailleurs), maar ik geraak ergens in het frame vast. (Vermoedelijk ter hoogte van het plaatje dat onderaan het frame hangt).
2) Is het bedoel dat ik dat plaatje losmaak onderaan het frame om de kabels beter te kunnen guiden (zie foto)? Ik zie alvast geen bouten om los te vijzen. Of gaat het nog verder: en hoor je eigenlijk je BB uit jouw fiets te halen?
Heeft iemand dezelfde fiets (of een Aeroad of Ultimate SLX (vanaf bouwjaar 2016)? Herkenbaar? Elk advies is welkom.
Interne kabels Canyon Endurace SLX
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Trek je de binnenkabel er wel mee uit? Vaak is het niet mogelijk om de gehele liner eroverheen te schuiven.
Zodra de liner niet meer verder komt trek ik de binnenkabel er voorzichtg uit, uiteraard terwijl ik de liner aan blijf voeren.
Zodra de liner niet meer verder komt trek ik de binnenkabel er voorzichtg uit, uiteraard terwijl ik de liner aan blijf voeren.
Ik vertrek komend weekend op fietsweekend en heb geen risico's willen nemen: ik hem eergisteren binnengedaan bij de lokale FM. Beetje genant, want ik doe dit taakje op andere fietsen (ook die van vrienden en familie) best wel al een poos zelf. Alleen bij de Endurace lukte het me niet.
Canyon was trouwens wel behulpzaam. Dit was hun antwoord:
Canyon was trouwens wel behulpzaam. Dit was hun antwoord:
Helaas heb ik de tijd niet kunnen nemen om het nog uitgebreider te proberen. Deze winter experimenteer ik eens.Een van de gemakkelijkste methodes om de kabels te vervangen is inderdaad werken met een liner (kabel geleider). Zowel voor de voor derailleur als de achterderailleur is werken in 2 stappen het gemakkelijkste. Dat is een liner van vooraan tot aan het plastieken plaatje onderaan de bottombracket. Vanaf dat plaatje kan u dan naar de beide derailleurs gaan. Wanneer u de kabels aan de beide derailleur los maakt dan kan het plaatje eenvoudig uit het frame gehaald worden.