Hoi,
Enkele weken geleden heb ik de toertocht Luik-Bastenaken-Luik gereden (156 km). Vanwege een onderschatte verkoudheid werd dit een gigantisch fiasco. Hoewel ik zware tochten heb gereden als Marmotte en Otztaler Radmarathon, werd LBL een lange lijdensweg waarbij de spieren de laatste 40 km compleet verzuurd en uiteindelijk overbelast waren.
Het herstel van deze tocht is uiterst moeizaam verlopen, maar gaat langzaam de goede kant uit. De eerste dagen begonnen de benen zelfs 's nachts spontaan te zweten. Sindsdien zijn de (spat-)aderen op mijn dij- en kuitbenen extreem zichtbaar en opgezwollen (blauw). Soms leidt dit tot een loom gevoel in de benen. Iemand hier ervaring mee hoe hiermee om te gaan?
gr.
Aders op benen
-
marceltje100
- Forum-lid
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
Gewoon langs de arts, dan weet je waar je aan toe bent!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
hayes
Als je er mee inzit, even langs de huisarts.
Had je voordien al last van je (spat)aders?
Ik heb ook altijd (voornamelijk in kouder weer) last van 1 ader in m'n kuit. Nog geen spatader, maar dat komt er ooit wel van. Pijn heb ik niet, maar het jeukt soms zo verschrikkelijk dat ik m'n kuit zou openkrabben. Volgens de dokter geen probleem. Bewegen is net goed tegen spataders. Af en toe neem ik en paar dagen pillen die de bloedsomloop stimuleren en dan is het weer stukken beter.
Had je voordien al last van je (spat)aders?
Ik heb ook altijd (voornamelijk in kouder weer) last van 1 ader in m'n kuit. Nog geen spatader, maar dat komt er ooit wel van. Pijn heb ik niet, maar het jeukt soms zo verschrikkelijk dat ik m'n kuit zou openkrabben. Volgens de dokter geen probleem. Bewegen is net goed tegen spataders. Af en toe neem ik en paar dagen pillen die de bloedsomloop stimuleren en dan is het weer stukken beter.
-
marceltje100
- Forum-lid
Vergeten te melden: was al bij de huisarts geweest, maar die zag voor nu niks opzienbarends en adviseerde steun- of compressiekousen als het aan blijft houden. Toch was ik benieuwd naar andere ervaringen, aangezien ik bij mijn huisartsbezoek niet heel veel wijzer werd. Kleine spataders heb ik eigenlijk altijd gehad, maar ze speelden zelden echt op. En nooit zag ik in de rest van de benen ook de aderen zo duidelijk. Wellicht moet ik gewoon geduld hebben, gewoon blijven bewegen en herstelt het systeem in de benen zich mettertijd.
Vorig jaar waren de benen van Poljanski in de Tour in het nieuws.
Zie hier de bijbehorende uitleg.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/gesch ... wel-gezond
Zie hier de bijbehorende uitleg.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/gesch ... wel-gezond