Stack en stuur drop
Even ter verduidelijking.
Als ik de stack weet van een frame, en ik tel daar de hoogte van een spacer cap en de hoogte van de stuurpen bij op, heb ik dan de minimale stuurhoogte te pakken tov de crank?
Als ik dan ook mijn zadel hoogte weet, dan kan ik toch de stuur drop bepalen?
Ik zou dit graag willen weten om te kijken of de nieuwe fiets in de buurt komt van mijn oude.
Graag jullie racties
Als ik de stack weet van een frame, en ik tel daar de hoogte van een spacer cap en de hoogte van de stuurpen bij op, heb ik dan de minimale stuurhoogte te pakken tov de crank?
Als ik dan ook mijn zadel hoogte weet, dan kan ik toch de stuur drop bepalen?
Ik zou dit graag willen weten om te kijken of de nieuwe fiets in de buurt komt van mijn oude.
Graag jullie racties
Ik bedoel de stack van mijn oude en de nieuwe fiets.
Ik heb nu een Caad 10 en wil in mijn nieuwe fiets een beetje meer comfort, maar nog wel diep kunnen zitten.
De stack en reach van mijn Caad 10 is 57.9 en 39.9
Ik kijk nu naar de Canyon Ultimate en de Endurace.
Ik heb nu een Caad 10 en wil in mijn nieuwe fiets een beetje meer comfort, maar nog wel diep kunnen zitten.
De stack en reach van mijn Caad 10 is 57.9 en 39.9
Ik kijk nu naar de Canyon Ultimate en de Endurace.
Een Ultimate SL heeft dezelfde stack en is iets korter maar ik betwijfel of je daar iets van gaat merken in de zin van meer comfort. Je moet dan echt naar een Endurace in maat L en die is meteen 2,5 cm hoger.
Hoeveel denk je te winnen aan comfort zonder dat je het diep zitten daarvoor teveel opoffert?
Er zijn voldoende rekentooltjes te vinden op het net die ook rekening houden met de hoeken van het frame en stuurpen zodat je het tot de tiende mm precies kunt uitrekenen maar met een beetje logisch nadenken kom jer ook wel. Voor ieder cm meer stack zul je 2 a3 mm minder reach moeten hebben om een frame comfortabeler te maken i.p.v. groter.
Hoeveel denk je te winnen aan comfort zonder dat je het diep zitten daarvoor teveel opoffert?
Er zijn voldoende rekentooltjes te vinden op het net die ook rekening houden met de hoeken van het frame en stuurpen zodat je het tot de tiende mm precies kunt uitrekenen maar met een beetje logisch nadenken kom jer ook wel. Voor ieder cm meer stack zul je 2 a3 mm minder reach moeten hebben om een frame comfortabeler te maken i.p.v. groter.
Campagnolo Ultra Dork
Ik denk dat door de constructie van de zadelpen, je iets meer vering, dus comfort hebt.
Eigenlijk wil ik wel net zo diep blijven zitten als op mijn Caad.
Ik snap eigenlijk niet zo goed, hoe je op een maat L uitkomt, de stack van de M komt bijna overeen met de Caad.
Eigenlijk wil ik wel net zo diep blijven zitten als op mijn Caad.
Ik snap eigenlijk niet zo goed, hoe je op een maat L uitkomt, de stack van de M komt bijna overeen met de Caad.
De Endurace is bedoeld om hoger en een beetje korter te zijn. Dat is voor een groot deel wat met comfort bedoeld wordt.
Voor een zadelpen met er meer comfort hoef je geen andere fiets te kopen. Die kun je ook los kopen.
Voor een zadelpen met er meer comfort hoef je geen andere fiets te kopen. Die kun je ook los kopen.
Campagnolo Ultra Dork
Dus comfort wordt volgens jullie alleen bepaald door houding? Als de beredenering van de topicstarter is dat een moderne Endurace (Disc) comfortabeler is dan een Caad10, dan lijkt mij die beredenering juist. Het lijkt mij volkomen logisch dat je op zoek gaat naar comfort zonder je zitpositie aan te passen.
De beredenering van de topicstarter m.b.t. optellen van spacers en stuurpen gaat best de goede richting in: Immers, als je je huidige fiets wil vergelijken met een nieuwe wil je eigenlijk uitgaan van 'actual stack' en dus reken je je huidige headsetspacer en spacers mee. Zeker als je vergelijkt met Canyon is dat relevant omdat de standaard headsetspacer relatief hoog is.
De topicstarter gaat misschien iets te ver om daarna de drop te willen bepalen, want dat hoeft niet als je puur vanuit stack vergelijking rekent.
@Flap: We kunnen met je meedenken als we een beeld hebben bij je aantal spacers (in cm/mm incl headsetspacer) op die Caad10 en de lengte/hoek van je stuurpen. De impact van halve graden in de balhoofdhoek zal wel loslopen.
De beredenering van de topicstarter m.b.t. optellen van spacers en stuurpen gaat best de goede richting in: Immers, als je je huidige fiets wil vergelijken met een nieuwe wil je eigenlijk uitgaan van 'actual stack' en dus reken je je huidige headsetspacer en spacers mee. Zeker als je vergelijkt met Canyon is dat relevant omdat de standaard headsetspacer relatief hoog is.
De topicstarter gaat misschien iets te ver om daarna de drop te willen bepalen, want dat hoeft niet als je puur vanuit stack vergelijking rekent.
@Flap: We kunnen met je meedenken als we een beeld hebben bij je aantal spacers (in cm/mm incl headsetspacer) op die Caad10 en de lengte/hoek van je stuurpen. De impact van halve graden in de balhoofdhoek zal wel loslopen.
@wouterf, jij hebt het helemaal benaamd zoals ik het bedoel 
Ik denk idd dat een Endurace, maar ook een Domane en een Roubaix, meer comfort bieden.
Op mijn Caad 10 rijd ik nu zonder spacer, alleen een headsetspacer van 25 mm. De lengte van mijn stuurpen is 110 mm, de hoek kan ik zo niet bepalen, maar is niet veel.
Ik denk idd dat een Endurace, maar ook een Domane en een Roubaix, meer comfort bieden.
Op mijn Caad 10 rijd ik nu zonder spacer, alleen een headsetspacer van 25 mm. De lengte van mijn stuurpen is 110 mm, de hoek kan ik zo niet bepalen, maar is niet veel.
Overigens is de reach en drop van het stuur ook nog wel relevant. Die zijn tegenwoordig (op nieuwe fietsen) toch ook wat korter dan vroeger wat je misschien ook moet verrekenen.
De Endurace is nog de meest 'sportiefste' van dat rijtje maar past al lastig in jouw huidige positie. Je kan bij Canyon nog wel een lager headsetcapje krijgen maar dan nog ga je óf naar een heel lange stuurpen(130mm) of kom je toch iets hoger te zitten.
Het kan best zijn dat jouw huidige positie niet helemaal verenigbaar is met die echte endurance/comfortracers, maar je kan ook bij de normalere fietsen behoorlijk wat comfort verkrijgen met de moderne frames. Mooie 28mm banden er op en je bent al een heel eind.
Een Canyon Ultimate Disc in maat L gaat je ws nagenoeg perfect passen. Paar mm (1 a 2) meer reach denk ik, maar dat wordt gecompenseerd door ws een iets krapper stuurtje.
De Endurace is nog de meest 'sportiefste' van dat rijtje maar past al lastig in jouw huidige positie. Je kan bij Canyon nog wel een lager headsetcapje krijgen maar dan nog ga je óf naar een heel lange stuurpen(130mm) of kom je toch iets hoger te zitten.
Het kan best zijn dat jouw huidige positie niet helemaal verenigbaar is met die echte endurance/comfortracers, maar je kan ook bij de normalere fietsen behoorlijk wat comfort verkrijgen met de moderne frames. Mooie 28mm banden er op en je bent al een heel eind.
Een Canyon Ultimate Disc in maat L gaat je ws nagenoeg perfect passen. Paar mm (1 a 2) meer reach denk ik, maar dat wordt gecompenseerd door ws een iets krapper stuurtje.
Caad heeft stack van 57.9 en reach van 39,9
Endurace maat M heeft 57.8 en 38.2
Endurace maat L heeft 60.4 en 38.9
Dan past de maat M toch beter bij mij? Alleen nog een iets langere stuurpen.
Of snap ik het niet goed, ik vind het een lastige materie
