Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Na een blaasontsteking

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 07 mei 2018 09:43

Afgelopen weekend (vanaf 4 mei) geconfronteerd met een acute blaasontsteking. Voelde me op donderdag 3 mei al wat minder, begin vd avond koud/warm/rillen etc. Dacht aan spontane griepaanval en van een gewoon bed een waterbed gemaakt en achteraf redelijk vaak naar toilet, maar kwartje nog niet gevallen.
Vrijdagmorgen in de loop vd ochtend beter gevoel en in de middag zelfs op de motor gestapt, maar toen ging het vlot slechter. Zal details besparen, maar rond 18:30u had in 39 graden koorts en in ziekenhuis idd blaasontsteking geconstateerd.
Voor 10 dagen een kuurtje gekregen (geen alcohol, boeit even minder) en langzaam komt er verbetering in. Ben nog niet top.
Van arts zou ik 24 uur zonder verhoging weer mogen fietsen, die vraag "moest" ik even stellen. :mrgreen:
Inmiddels inderdaad meer dan 24 uur zonder verhoging, maar lijkt er op dat eea er best redelijk ingehakt is.
Dus eigenlijk de vraag aan anderen die dit hebben mee gemaakt:
Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?
Nog bepaalde tips? (veel drinken is bekend)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 07 mei 2018 09:57

kalm aan beginnen en niet te ver van huis. Desnoods een serie lusjes maken, zodat je kunt afbreken als het niet lekker meer gaat.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 08 mei 2018 12:58

Dank je, denk dat ik dat vanavond maar eens ga doen. Relaxed met handjes boven op het stuur en onderweg vogeltjes kijken bij ondergaande zon.
En inderdaad redelijk in de buurt dan ik met max. 20 minuten weer terug ben, maar momenteel lijkt het betere gevoel weer terug. Maar dat is soms "gevaarlijk".

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2018 13:24

Lusjes is inderdaad het toverwoord na ziekte.

Luisteren naar je lichaam. Als het niet gaat, geef het nog max. 20 min en dan afbreken...

bve
Forum-lid

bve 08 mei 2018 13:25

Geen ervaring met blaasontsteking, maar wel met ziek zijn. Fietsen zonder koorts is ok, trainen is zeer onverstandig vlak na koorts. Lekker rustig naar de vogeltjes kijken in de buitenlucht lijkt me prima. Zoals Nee_Nee zei dicht bij huis blijven. Echte inspanningen had ik niet gedaan totdat de antibioticakuur achter de rug is.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 08 mei 2018 17:11

Vrouwen hebben nog veel meer last van blaasontsteking. Ik krijg dit soms 3 tot 4 keer per jaar. Doe je niks aan ik ben er inmiddels aan gewend en heb altijd mijn blaas- en nieren thee thuis in het keukenkastje.
Ghost Nivolet 6LC

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 mei 2018 20:48

Gisterenavond relaxed 2 uurtjes gedaan op een hartslag van pakweg 65%. Ging lekker, maar je merkt wel dat je wat ingeleverd hebt en nog niet 100% ben.
Vandaag even niks en Hemelvaart voor het eerst in tijden geen lange/fietstocht (normaal clubweekend), maar rustig peddelen.
@Sweety2008: is inderdaad meer vrouwenkwaal nu ik me er in verdiept heb. Benijd je niet als je dit vaker hebt. Hoop dat het bij mij een "vergissing" van het lichaam was.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 mei 2018 21:24

Mijn ervaring met antibiotica is dat het werkt als een ‘toerenbegrenzer’. Je haalt je hartslag niet en je max vermogen niet.
Na stoppen van de kuur is dat bij mij redelijk snel weer terug.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 09 mei 2018 21:33

Dit gaat weer een beetje dezelfde discussie op als de draad over fietsen na narcose. Het zijn niet de antibiotica die je slechter laten presteren, het is de ziekte (in casu blaasontsteking). Die ziekte behandel je met de antibiotica, waardoor de duur korter is.
Weinig antibiotica hebben een effect op spierkracht of hartslag. Vrijwel alle ziektes wél, daarom vinden we ziektes ook vervelend.

bever
Forum-lid

bever 10 mei 2018 00:45

Als je geen vlokken meer pist is het meestal over

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 mei 2018 11:45

Vicenza schreef: 09 mei 2018 21:33 Dit gaat weer een beetje dezelfde discussie op als de draad over fietsen na narcose. Het zijn niet de antibiotica die je slechter laten presteren, het is de ziekte
Wil je daarmee beweren dat antibiotica geen invloed heeft op de darmflora, en daardoor werking van de darmen?
Volgens mij is het toch wel een gevalletje èn èn.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 mei 2018 12:59

bever schreef: 10 mei 2018 00:45 Als je geen vlokken meer pist is het meestal over
Iemand zei tegen mij: Als je geen scheermesjes (voor je gevoel dan) pist, dan is het over....
In hoeverre antibiotica het presteren beïnvloed weet ik niet. Ga zo wel stukje trappen, maar wel relaxed. Geen onnodige risico's.

Plaats reactie