Benodigd vermogen voor klim berekenen
Hallo,
Ik wil graag weten of ik een bepaald segment (bergop) kans kan maken. Maar weet niet hoe ik dat kan berekenen.
Lengte: 3.27km
Hoogteverschil 184m
gem: 6%
KOM: 00:08:56 (1233 VAM/VSM)
Even los van luchtweerstand (wat er ook zal zijn). Hoeveel vermogen moet ik trappen om een VAM van minimaal 1233 te krijgen? Mijn gewicht is 65kg (zonder kleren) en fiets weegt 8kg (met bidons).
Is dit te berekenen?
Ik wil graag weten of ik een bepaald segment (bergop) kans kan maken. Maar weet niet hoe ik dat kan berekenen.
Lengte: 3.27km
Hoogteverschil 184m
gem: 6%
KOM: 00:08:56 (1233 VAM/VSM)
Even los van luchtweerstand (wat er ook zal zijn). Hoeveel vermogen moet ik trappen om een VAM van minimaal 1233 te krijgen? Mijn gewicht is 65kg (zonder kleren) en fiets weegt 8kg (met bidons).
Is dit te berekenen?
Dat zal vast wel te berekenen zijn. Maar de kans dat je het de eerste keer gaat halen op basis van berekeningen lijkt mij vrij klein. Dit soort dingen moet je gewoon gaan doen, en wellicht wel een paar keer om te weten hoe je je energie moet verdelen op de helling. Kortom; ga op avontuur en waag het gewoon. Kijk thuis of je het gehaald hebt, zo niet ga dan na wat trainen weer terug en probeer het nog een paar keer. En zo verder.
Bedankt voor je reactie. Dat begrijp ik dat je het gewoon moet proberen. Maar het segment licht niet om de hoek en als ik weet wat voor gem vermogen ik moet trappen, kan ik hem beter doseren. Gewoon nice to knowjer81 schreef: ↑23 apr 2018 19:29 Dat zal vast wel te berekenen zijn. Maar de kans dat je het de eerste keer gaat halen op basis van berekeningen lijkt mij vrij klein. Dit soort dingen moet je gewoon gaan doen, en wellicht wel een paar keer om te weten hoe je je energie moet verdelen op de helling. Kortom; ga op avontuur en waag het gewoon. Kijk thuis of je het gehaald hebt, zo niet ga dan na wat trainen weer terug en probeer het nog een paar keer. En zo verder.
Gewicht x hoogteverschil x 9,81 delen door tijd (in secondes)
Succes
Succes
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
P=F*v
Waarbij
P is vermogen in W
F is (ontbondene van de zwaartekracht) + Luchtweerstand + Rolweerstand + Mechanische weerstand
v is snelheid in m/sec.
Succes met de rekenmasjien.
Tip: rolweerstand en mechanische weerstand is een klein percentage. Luchtweerstand ook als je langzaam rijdt.
Waarbij
P is vermogen in W
F is (ontbondene van de zwaartekracht) + Luchtweerstand + Rolweerstand + Mechanische weerstand
v is snelheid in m/sec.
Succes met de rekenmasjien.
Tip: rolweerstand en mechanische weerstand is een klein percentage. Luchtweerstand ook als je langzaam rijdt.
Er zijn online wel wat calculators te vinden waar je behoorlijk wat parameters kan in voeren b.v. :
http://bikecalculator.com/
Resultaat : pakweg 365 Watt. bij windstilte
http://bikecalculator.com/
Resultaat : pakweg 365 Watt. bij windstilte
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Bedankt Keezx, met die calculator kom ik een heel eind.
@Amclassic, ja tot die conclusie kwam ik ook...8min 340w zou moeten kunnen, al wordt dat wel een hele kluif.
1233 vam is niet extreem hoog, zeker niet op een korte klim.
Dus of die KOM staat niet scherp, of er zit een groot stuk vlak bij oid.
Klim van 11,5km ook 6% heb ik beklommen met vam van 1200 en 316w. (maar was ik wel 35 minuten onderweg)
En jij bent dan nog paar kg lichter.
Klim van 11,5km ook 6% heb ik beklommen met vam van 1200 en 316w. (maar was ik wel 35 minuten onderweg)
Ja dat dacht ik dus ook. VAM 1233 is voor mij veel makkelijker dan 340w. Toch laat die berekening zien dat dat vermogen nodig is...DDX schreef: ↑23 apr 2018 22:02 1233 vam is niet extreem hoog, zeker niet op een korte klim.
De andere klim is:
5.49km lang
4% steiging
245m hoogteverschil
KOM: 00:13:38
VAM: 1077
Nu kiezen welke van de 2 ik aanval, ze liggen te dicht bij elkaar om ze beide in dezelfde rit maximaal op te rijden.
Ik zat nog even te kijken of ik een soortgelijke klim kon vinden.
Citadel van Namur 1,9km 5%, daar had ik 392w nodig met 1100vam.
Oftewel gewoon lekker gaan en jezelf helemaal leegrijden in 10 minuten, volgens mij moet je dan ook wel 400w kunnen trappen toch ?
Citadel van Namur 1,9km 5%, daar had ik 392w nodig met 1100vam.
Oftewel gewoon lekker gaan en jezelf helemaal leegrijden in 10 minuten, volgens mij moet je dan ook wel 400w kunnen trappen toch ?
Ja met die lage stijgingspercentages is een hoge VAM best moeilijk he.
Dat zou best eens kunnen, heb recent nog geen 10max gedaan en al helemaal niet bergop (waar ik makkelijker een hoog vermogen trap)