Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kracht vloeit uit benen

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 15 apr 2018 20:39

Hi
Dit jaar voor mijn doen best aardig wat km's gemaakt en tot nu toe voelde alles prima. De tochten die ik maakte had ik vaak lekker veel power om een korte klimmetje op zwaar verzet, staand naar boven te knallen.

Laatste twee weken merk ik echt dat ik snel het gevoel heb op zo'n moment dat de benen dan leeg lopen.

Ik train niet op schema's of interval, vooral km's maken. Soms ritten in hoog tempo, maar ook aantal in laag tempo maar wel heel wat hoogte meters.

Wat kan ik er tegen doen? Meer rusten? Maar fiets max 2x per week. Toch trainigsschema's aan gaan houden?
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 15 apr 2018 20:54

Eet en drink je wel voldoende onderweg? Hoe lang zijn je ritten ongeveer en op welke intensiteit (% hartslag)?

Het is een bekend gevoel waar ik vooral aan het begin van het seizoen last van heb wanneer de winterkilo's er weer af moeten. In mijn geval betekend het (naast voeding) onvoldoende getraind/aan het begin te hard gereden. Het kan ook overbelasting zijn, maar met 2x in de week valt dat wel een slag mee.

Waarschijnlijke oorzaak is dat je ergens wat fitheid ingeleverd hebt.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 15 apr 2018 21:15

Meer rusten of meer fietsen, dat is altijd de vraag.
Misschien eens een weekje heel rustig aan doen en dan kijken of je je fitter voelt ?
Als je maar maximaal 2 keer in de week fietst, kun je eigenlijk geen schema maken.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 apr 2018 21:56

Meer gedoseerd omhoog rijden,uiteindelijk doe je er net zo lang over en is minder belastend voor je spieren.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 apr 2018 23:08

Hij vraagt waarom het nu minder is dan een paar weken geleden...
Als tie op de bank gaat zitten wordt ie helemaal niet moe , maar dat snapt ie zelf vast ook wel...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 16 apr 2018 10:41

Vermoed dat je 'degelijker' moet gaan trainen. Met tweemaal per week trainen door kilometers te maken en dan op inzet naar boven te rammen op een heuveltje bouw je geen conditie op.
Meest simpele degelijke methode is rust en inspanning met elkaar af te wisselen. En lange/rustige trainingen af te wisselen met korte/intensieve.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 16 apr 2018 11:08

Een tijdelijke terugval in vorm is. niets bijzonders en ook niet iets om je druk over te maken, het ia alleen vervelend als je wedstrijden rijdt.
Ook mensen die heel erg bewust en gestructureerd bezig zijn overkomt dat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 16 apr 2018 20:41

Dank allemaal voor jullie (uiteenlopende) reacties.
Afbeelding

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 18 apr 2018 20:40

Paar weken geleden ook heel veel last van gehad, ik trainde aardig wat af, en lette iets teveel op mijn eten.
Wilde daarbij ook afvallen, maar deze combi ging het voor mij niet worden.
Vermoeidheid sloop in het lichaam, en prestaties gingen achteruit, en herstel was er bijna niet meer.
Dit vertaalde zich in geen kracht, snel lege of opgeblazen benen.
Even 2 weken rystiger aan gedaan met herstelritjes en soms een med tempo rit zonder mijn hr op te jagen.
Resultaat, ik kwam er sterker uit dan daarvoor.
Soms luister je niet naar je lichaam, en is het alleen focus op training, training etc, bang om te verslappen terwijl je juist op den duur inleverd als je je lichaam geen rust gunt. Ik weet dat heel mooi te vertellen naar anderen, maar voor mijzelf voelt niet/niet hard trainen niet goed. En nu moest ik ook de blaren zitten. Mooie is dat ik nu weet wat de uitwerking van rust en herstel teweeg brengt ;)

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 18 apr 2018 22:20

midstar schreef: 18 apr 2018 20:40 Paar weken geleden ook heel veel last van gehad, ik trainde aardig wat af, en lette iets teveel op mijn eten.

<knip>

Soms luister je niet naar je lichaam, en is het alleen focus op training, training etc, bang om te verslappen terwijl je juist op den duur inleverd als je je lichaam geen rust gunt. Ik weet dat heel mooi te vertellen naar anderen, maar voor mijzelf voelt niet/niet hard trainen niet goed. En nu moest ik ook de blaren zitten. Mooie is dat ik nu weet wat de uitwerking van rust en herstel teweeg brengt ;)
Dank je !
Afbeelding

Plaats reactie