Alles over vakanties op én met de fiets

Wat mag in het vliegtuig mee in de handbagage?

SSSander
Forum-lid

SSSander 08 mar 2018 14:16

Aanstaande zaterdag vertrek ik op fietsvakantie naar Spanje. Nu is het voor mij de eerste maal dat ik de verplaatsing met een vliegtuig zal maken. De huurfietsen zijn reeds geruime tijd geleden al besteld, maar bij het klaarmaken van mijn koffer stootte ik toch op enkele issues!

Zo kwam ik er namelijk achter dat de pedalen niet in de handbagage mogen (slagwapen). Nu is dat geen probleem omdat we één gezamenlijke grote koffer besteld hebben.

Wat ik me echter afvraag is of een helm dan wel in je handbagage of rugzak mag meegenomen worden...
Heeft iemand hier ervaring mee?? We vliegen met Ryanair.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2018 14:33

Ik zou niet weten waarom niet.
Ik zou je alleen aanraden om serieus rekening te houden met de maximale opgegeven maten voor ruimbagage. Soms zijn ze coulant, maar vaak onverbiddelijk en gaat een iets te grote koffer gewoon het ruim in bij de gate-controle (vlieg veel zakelijk).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

DDX
Forum-lid HC

DDX 08 mar 2018 14:41

Waarom zouden pedalen niet mogen ?
Een crank met bladen kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar pedalen lijkt me nou niet echt iets bijzonders.

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 08 mar 2018 15:50

Geen ervaring met Ryanair, maar heb bij KLM c.q. security (Schiphol, Manchester, Bologna) nog nooit een opmerking gehad over mijn fietshelm, en hij hangt altijd duidelijk zichtbaar aan de buitenkant van de Osprey Syncro die ik als handbagage gebruik.

Een pedaalsleutel (steeksleutel 15) daarentegen...

Als een fietspedaal al een slagwapen is, dan staan ze zeker met getrokken wapens om je heen als je je tax free magnum champagne mee de cabine in wilt nemen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 mar 2018 16:40

@SSSander Waar heb je dat gevonden van die pedalen?
Hou je er rekening mee dat vanaf 15 januari de voorwaarden voor handbagage gewijzigd zijn? Als je geen prioriteit betaald hebt dan kun je je handbagage niet meenemen in de cabine, maar wordt in het ruim geplaatst. Je mag dan nog een heel kleine handbagage meenemen in de cabine.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mar 2018 16:40

Pedalen heb ik nog nooit gehoord dat ze moeilijk over deden, kettingbladen bijvoorbeeld wel. Multitools worden er ook genoeg afgenomen.

Als Ryanair moeilijk gaat doen over je helm dan zet je 'm toch gewoon op? ;-)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 mar 2018 16:55

Waar ik allemaal al geen problemen mee heb gehad in de handbagage:
- fietshelm
- fietsschoenen
- minitool
- shampoo (meer dan 100 ml; niet opbeborgen in doorzichtige verpakking)
- tandpaste (meer dan 100 ml; niet opbeborgen in doorzichtige verpakking)
- telefoon, ipad, laptop

wat mocht dan niet?
- aansteker
- fles water
- twee kleine tassen die gezamelijke kleiner waren dan de totaal maximum afmetingen maar het gold niet als één stuks

Ryanair zijn doorgaans bastards als het pietluttigheid aankomt, maar de ene keer dat ik er mee vloog, hebben ze niks gecontroleerd. Geen gewicht, noch afmetingen
Live fast; die young. mijn blog

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2018 18:17

Easyjet is net zo erg: 2 tasjes mag niet, hoe klein ze ook zijn.

PS: handbagage meenemen kost nu €5. Geen probleem en het mij waard tov wachten bij de bagageband.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 08 mar 2018 19:02

daniel1975 schreef: 08 mar 2018 18:17 Easyjet is net zo erg: 2 tasjes mag niet, hoe klein ze ook zijn.

PS: handbagage meenemen kost nu €5. Geen probleem en het mij waard tov wachten bij de bagageband.
TS heeft al een koffer in het ruim. Vaak kun je bij het afgeven daarvan ook je handbagage-koffer al gratis afgeven om ook in te checken, dan hoeft die ook niet mee door de controle. Maar stomme vraag misschien, waarom je pedalen dan niet in de ruimbagage als je twijfelt? Die nemen nauwelijks ruimte in.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

bever
Forum-lid

bever 08 mar 2018 20:12

rob74 schreef: 08 mar 2018 16:55
Ryanair zijn doorgaans bastards als het pietluttigheid aankomt, maar de ene keer dat ik er mee vloog, hebben ze niks gecontroleerd. Geen gewicht, noch afmetingen
+1

riquest
Forum-lid

Gebruikersavatar riquest 09 mar 2018 08:07

Handbaggage met Transavia:
Inbus sleutel 8 mocht niet mee terug uit Portugal. De pedalen waarvoor deze sleutel mee was overigens wel.
De multitool hebben ze ook gevonden en gecheckt maar die viel binnen de norm (te klein) om niet mee te mogen. Die mocht na de check er weer in.

SSSander
Forum-lid

SSSander 09 mar 2018 13:07

We hadden die extra ruimkoffer al besteld, dus de pedalen gaan hier sowieso in. Maar dat durf ik mijn helm niet aan te doen (is toch ontworpen om te breken onder druk?!?). Daarom vroeg ik me af of ze hier ook moeilijk om zouden kunnen doen. Van een vriend had ik vernomen dat hij de vorige keer uitleg had moeten geven bij zijn pedalen en dat hij ze uiteindelijk na een lange discussie toch onder uitzonderlijke voorwaarden mocht meenemen.

Ik dacht dat dit bij Ryanair was, maar ik weet niet meer of dit in Charleroi of Malaga was.

Bedoeling is nu om in de ruimkoffer: pedalen, schoenen, alles vloeibaar te steken
Handbagage koffer: kledij en laptop
Kleine rugzak: helm, bril en gps

Hopelijk geen miserie!

Plaats reactie