Hoi,
onlangs kocht ik een Raleigh Criterium wielrenfiets. Het gaat om een wat oudere fiets die er nog goed uitziet. Hierbij een afbeelding van dit model, het gaat hier niet om mijn eigen fiets:
https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA== ... A/$_86.JPG
Nou heb ik jaren lang veel aan ligfietsen gedaan maar ik wilde een betaalbare en wat snellere rechtop-fiets hebben, vandaar dat ik deze fiets voor 140 euro tweedehands kocht.
Ik ben gewend om altijd met zo breed mogelijke banden te fietsen. Op mijn andere fietsen was dat altijd 42 mm breed. (bij 28 inch) De nieuwe wielrenfiets is momenteel uitgerust met 24 mm brede banden, wat ik te smal vind. (te weinig comfort) Nu zie ik dat de voorvork aardig wat vrije ruimte heeft tussen vork en buitenband. (Ik zal het binnenkort even opmeten) Naast bredere banden zou ik ook graag spatborden willen plaatsen, bij voorkeur degelijke mooie exemplaren, zoals die van Velo Orange.
Nu is mijn vraag: wat is de maximale buitenband maat die nog past i.c.m. een spatbord? Raden jullie nog bepaalde merken banden en spatborden aan?
Spatborden en banden
-
silvershadelynx
- Forum-lid
Het meest kritieke punt is meestal de liggende achtervork. Eigenlijk ben jij degene die je vraag moet en kan beantwoorden. Wat is de binnenbreedte van de velgen? Ook belangrijk. Plus de ruimte in de remmen.
aanvulling: 42mm is beslist onhaalbaar. Voor comfort had je een ander type fiets moeten kiezen.
aanvulling: 42mm is beslist onhaalbaar. Voor comfort had je een ander type fiets moeten kiezen.