Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Joggerts op het fietspad: AAAARGH!

Ome Ko
Forum-lid

Gebruikersavatar Ome Ko 22 jan 2018 09:41

Hou me ten goede: ook ik mag graag een stukje hardlopen. Omgekeerd: hardlopers die graag fietsen lijken veel zeldzamer te zijn. Waarom denk ik dat? Dat denk ik vanwege het feit dat er ontzettend veel hardlopers voor het fietspad kiezen als er een stoep naast ligt.
Ik kom dit slag tegen in de spits, in het donker, tegen het fietsverkeer in, bij voorkeur gehuld in totaal onopvallende uitrustinkjes, met twee oortjes in hun oortjes en blik en verstand op oneindig. Als ze met hun tweejen zijn lopen ze naast elkaar, en als ze in een roedel lopen dan nemen ze met plezier de hele breedte van het fietspad voor hun rekening.

Als je vraagt of ze hun fiets zijn vergeten, te breed zijn voor de stoep of dat ze denken dat ze in Kenia ook de hele dag op een geasfalteerd fietspad marathons hebben leren lopen, dan krijg je in het gunstigste geval een grote bek terug. Ik ben al een keer bijna van m'n fiets geduwd toen ik weigerde mijn toevlucht op de stoep te zoeken.

Ik snap het buiten de stad als er geen stoep is en dan heb ik er ook geen moeite mee. Het grote probleem bij fietsongelukken is - ik citeer de fietsersbond - dat men zich op de fietspaden met verschillende snelheden voortplant. Alle skoeters moeten wat die bond betreft binnen de stad naar de gewone rijbaan, en daar ben ik het ook hardgrondig mee eens. Maar ik zou hier graag aan toevoegen dat die onaanspreekbare besefloze kutjoggerts gewoon moeten optiefen naar de stoep waar mogelijk.

Excuus voor het taalgebruik, maar het als je je er eenmaal aan begint te ergeren wordt dat gaandeweg niet minder... :evil:

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 22 jan 2018 09:57

Misschien gewoon een beetje wederzijds begrip!
Je taalgebruik toont al weinig respect en begrip, als je de lopers op deze manier benaderd begrijp ik de reactie van een grote bek.

Als ik rustig roep fietser achter, gaan ze meestal zonder problemen opzij.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 jan 2018 10:00

Haha. Persoonlijk heb ik geen tot weinig last van joggers*, maar ben wel oprecht nieuwsgierig waar die afkeur voor de stoep vandaan komt. Ik heb een tijdje gerend en mijn loopmaatje had ook last van stoepfobie. Hij vond de stoep "vervelend lopen". Ik merk geen verschil eerlijk gezegd.

@colnagofreak: zou je een goede rant niet meteen de kop in willen drukken? :-P

*Kan me 1 voorval herinneren van een groepje breeduitgewaaierde joggers dat zich de tyfus schrok van mijn hevig piepende schijfrem toen ik voor hun moest afremmen (waar ik net al het vlees van de blokjes afgeschuurd had op een veel te modderig MTB rondje). En dan het lef hebben om te roepen dat ik een bel moet nemen. Daar heb ik ook niet zulke aardige dingen tegen gezegd toen. Maar of dit exemplarisch is...?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 jan 2018 10:23

Daar gaan we weer. Zijn het geen bejaarden of scholieren op de fiets dan blijken het wel hardlopers te zijn die in de weg lopen.
Heb respect voor elkaars onvolkomenheden is het devies. Je leven wordt er veel plezieriger van. Je kunt namelijk alleen jezelf veranderen en niet een ander.
Wat het hardlopen op de weg betreft, dat heeft te maken met het vlakke asfalt, dat loopt voor veel mensen prettiger dan een ongelijk voetpad.

walter-
Forum-lid HC

walter- 22 jan 2018 10:28

Met een fietsbel heb ik nooit problemen met anderen op het fietspad of waar ik ook fiets. Ik vind het dan ook niet erg even trager te rijden.
Plaats genoeg voor iedereen....

Walter

peter1981
Forum-lid

peter1981 22 jan 2018 10:39

Hoef eigenlijk niks aan voorgaande posts toe te voegen.
Beetje verdraagzaamheid onderling maakt het leven een stuk mooier.
Ben allang blij dat er gesport wordt want dat scheelt over het algemeen de samenleving een berg geld aan zorgkosten ;)
Gewoon even bellen daarom zit dat ding erop
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jan 2018 10:40

Vervang joggerts door wielrenners. En je hebt exact het verhaal van de gefrustreerde automobilist tov wielrenners/toerfietsers. incl, onzichtbaarheid en oortjes en denken dat de hele weg voor hun is.

Tegen het verkeer in hardlopen op een fietspad of weg is voor je eigen veiligheid omdat je verkeer ziet aankomen. Het zou dan wel sympathiek zijn om de berm in te stappen (als dat kan), als je tegenliggers krijgt die jou anders moeilijk voorbij kunnen (door meeliggers). Ik moet zeggen, dat veel lopers dat niet doen.

Slecht zichtbaar zijn is volgens mij een bias naar waar je je aan irriteert. Hardlopen is alleen nog maar fluor kleuren en reflectiestrepen, hesjes, en armlampjes ed. Je moet echt je best doen om hardloopkleding te vinden zonder fluoriserende kleuren en/of reflectiestrepen.

Wel of niet op de stoep lopen.. persoonlijk vind ik dat als het eventjes kan, de stoep de voorkeur heeft. Maar het minder vlak zijn heb ik zelf niet zoveel last van (loop ook regelmatig onverhard en vind dat leuker dan asfalt). Alleen als ik met de kinderkar (fietskar met jogging wiel) op pad ben, kies ik voor het fietspad (rechts), hardlopend over voetpad met die kar is simpelweg geen optie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC

walter- 22 jan 2018 10:58

Idd; tegen het verkeer in is de juiste plaats voor de jogger; dan kan je ook ineens oogcontact hebben en zeker zijn dat jullie elkaar gezien hebt.

JC80
Forum-lid

JC80 22 jan 2018 11:10

'Wederzijds begrip' is een veel gebruikte term in dit soort discussies, maar het woord zegt het al: dan moet het dus wél van twee kanten komen.
Zonder inhoudelijk op dit voorval in te gaan (en los van het feit dat schelden echt nooit werkt) denk ik te kunnen stellen dat begrip steeds vaker van één kant schijnt te moeten komen. Mensen die het hardst roepen dat ze 'recht' hebben op iets, lijken dat 'recht' nogal makkelijk te claimen en 'hun' moeten daar maar 'begrip' voor hebben. Ik zie m'n vader dertig jaar terug een stelletje schreeuwende hangjongeren nog met een bezem uit het plantsoen wegjagen. Doe je dat nu, staan ze je, tussen alle terminale ziektes door, met droge ogen te vertellen dat ze het recht hebben om muziek te draaien. Zal best dat ze dat recht hebben, maar is dat wederzijds begrip? Ik denk van niet. Ik heb het idee dat het (vooral in de randstedelijke gebieden) steeds een beetje eenzijdiger wordt...

hayes

hayes 22 jan 2018 11:19

Dikwijls zijn stoepen in betontegels en fietspaden in asfalt. Het lijkt weinig verschil uit te maken, maar asfalt loopt beter. Beton is het allerslechtste oppervlakte om te joggen. Asfalt dempt beter dan beton.
Als ik ga joggen, loop ik altijd op asfalt indien mogelijk.

Zelf nog maar weinig ergernis gemerkt. Ik loop ook altijd tegen richting en steek m'n handje omhoog als fietsers me kruisen.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 22 jan 2018 11:28

Joggers op het betonpad in het bos, terwijl het bos vol ligt met prachtige onverharde zandpaden. Dat fietspad is het enige pad waar ik legaal kan fietsen. En dan tegen mij z**ken. Laat ik zeggen dat ik sommige gedragingen niet altijd snap.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 22 jan 2018 11:40

Fietsers ergeren zich aan lopers , lopers aan fietsers , fietsers aan automobilisten , automobilisten aan fietsersEN lopers ..kortom , men ergert zich voornamelijk aan andere mensen ..gewoon mensen uit de weg gaan dus , zoek een hutje op de hei , onbewoond eiland of zo , en ga daar rennen/lopen/autorijden !

zo , opgelost dus .pff lucht op zeg , moet ik vaker doen : )

Plaats reactie