Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vraag over fietscomputers

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 16 dec 2017 21:50

Hoi,

Een paar jaar geleden had ik de twijfel tussen de Mio en Garmin. Destijds ben ik voor de Mio gegaan.
Mijn ervaringen waren:
- Batterij ging lang mee ( diverse sensoren aan en de navigatie)
- Kon makkelijk via Strava GPX maken en daarna op de Mio zetten
-Navigatie werkte prima en als ik verkeerd reed paste de Mio de route, maar in de meeste gevallen reed ik even terug
- Waar ik ook naar toe wilde de Mio deed zijn werk bij het navigeren
- Nadeel dat diverse keren de achterzijde spontaan brak. Hetgeen wat ik totaal over het hoofd had gezien. Niet echt slim natuurlijk.

Om niet in dezelfde valkuil te vallen vraag ik hierbij aan jou welke fietscomputers past het best bij mij. Ik zit te denken aan een garmin edge 1000 of Wahoo ELEMNT. De Garmin 1030 valt buiten mijn budget tenzij dit echt de beste optie is. Of is een ander type beter.

Ik ben bang dat de stuurhouders van Wahoo ELEMNT dramatische zijn, omdat zij net zijn begonnen met hun fietscomputers. Terwijl Garmin al jaren ervaringen heeft.

P.s. Ik heb mij veel ingelezen en ik lees dat alle fietscomputers wel iets hebben en daarom twijfel ik zo,

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 16 dec 2017 22:26

Ik heb nu ook een paar maanden een Wahoo Elemnt (de grote, dus geen Bolt)
en die bevalt me prima.
Simpele en goede navigatie en tot nu toe zit de computer gewoon heel goed vast in de houder,
niets mis mee.
Bikers are not alone

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 16 dec 2017 22:38

GiantDefy1 schreef: 16 dec 2017 21:50 Hoi,

Ik ben bang dat de stuurhouders van Wahoo ELEMNT dramatische zijn, omdat zij net zijn begonnen met hun fietscomputers. Terwijl Garmin al jaren ervaringen heeft.
Ik vind dit wel een hele rare redenatie. Kan je verzekeren dat er helemaal niets mis is met de houders van Wahoo.

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 17 dec 2017 09:37

Kan je een adres ingeven en dan laten navigeren of is dat niet mogelijk Wahoo?

jaapieaap
Forum-lid

jaapieaap 17 dec 2017 09:47

Je kan inderdaad (via de app op jouw telefoon) een adres invoeren en gaan.

Ook eigengemaakte routes importeren is een eitje.
Navigeren gaat top.
Enige wat ie niet doet is een nieuwe route maken als je een foute afslag pakt.
Ik keer dan vaak om of ga een stuk door om later weer om mijn route te komen.

De mount is erg goed hoor; zit stevig en is zelf stevig.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 dec 2017 09:54

Bij Wahoo heb je een smartphone nodig om bijv. een adres in te kloppen of een route te laden. Bij Garmin gaat alles op het toestel zelf.

Een gewone Elemnt zou ik zelf nooit kopen; is IMHO een enorme koelkast.

Ik heb zelf een Bolt en daarop gaat navigeren prima; al is het wel wat rudimentair t.o.v. Garmin. Zo zie je bijvoorbeeld geen straatnamen en panning (zeg maar scrollen (niet zoomen!) op de kaart) kan niet op het apparaat zelf. Voordelen t.o.v. de 1000 zijn er ook: bij lussen en dubbele stukken wordt de route correct getekend en ook kun je wel tot 6 datavelden kwijt op het scherm (Garmin max. 2).

Als het tussen de 1000 en de Elemnt gaat zou ik blind voor de 1000 kiezen. Design is ook wat verouderd maar de form factor is een stuk beter dan de Elemnt (alhoewel ze in werkelijkheid niet eens zoveel verschillen qua formaat).

Ik ben zelf van een 1000 naar een Bolt gegaan, tot nu toe nog geen spijt van gehad. Was bang dat het scherm te klein zou zijn voor navigeren maar niets is minder waar. Accuduur van de Bolt is beter dan die van de 1000 maar het verschil is nu ook weer niet zo heel erg groot. Als je geen ultrafietser bent kun je ook prima toe met de 1000 (ik deed ongeveer 10 uur met de accu).

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 17 dec 2017 15:54

Misschien eens de Wahoo Elemnt/Bolt topics door lezen. Hoef je niet steeds vragen te stellen die daar al aan de orde zijn geweest.
Bij keuze tussen de Garmin 1000 en de grote Elemnt zou ik blind gaan voor de Wahoo.

johan d
Forum-lid

Gebruikersavatar johan d 17 dec 2017 18:05

Hier ook blind voor de Wahoo gaan

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 17 dec 2017 19:55

Ben blij met jullie antwoorden. Hier kan ik wat mee.

Gisterenavond heel veel gelezen, maar hetgeen waar ik aan twijfelde wordt langs deze weg gelukkig beantwoordt.
Ik ben weer wat wijzer, bedankt!

P.s. De Bolt die ga ik ook eens bekijken of deze aan mijn wensen voldoet.

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 18 dec 2017 12:31

Als navigeren een belangrijk punt is voor je, kies dan voor Garmin. De Garmin is qua navigeren beter als Wahoo, wat niet wil zeggen dat JIJ misschien met de Wahoo tevreden kan zijn.

Voor MIJ is de Garmin beter:

- Je kunt in/uit zoomen op de kaart.
- Leesbaarheid is beter.
- En alles kun je uitvoeren op het apparaat zelf dus een smartphone App is noodzakelijk.
YFood !!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 dec 2017 12:57

In en uitzoomen op de kaart kan met een Wahoo ook, scrollen (pannen) op de kaart kan NIET en bij Garmin wel. Ander verschil: op Garmin kun je WEL navigeren naar start, bij Wahoo niet.

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 18 dec 2017 14:23

Ik heb gisterenavond nog alles van de Bolt gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat de Garmin aan mijn wensen gaat voldoen.
Neemt niet weg dat Wahoo goed aan de weg timmert en misschien maken zij iets wat wel aan mijn wensen voldoet. Op dit moment nog niet.

Plaats reactie