12 speed cassette 10-36 voor SRAM Eagle
Heeft er iemand weet van een andere 12 speed cassette voor de SRAM Eagle dan de 10-50 van SRAM zelf? Die 50 zal ik hier nooit gebruiken en gewicht speelt ook al minder een rol, dus bijvoorbeeld een 10-36 of 10 -42. Dat geeft me dan 10- 11-12-13-15-17-19-22-25-28-32-36 en dus minder grote sprongen. Bovendien hoop ik dat het iets goedkoper wordt en ik die dure cassette niet nodeloos verslijt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er is geen alternatief verkrijgbaar bij mijn weten. Om 12 kransjes kwijt te kunnen op de relatief smaller body moet de 50 terug over de naaf en spaken heen hangen. Met een 36 gaat dat niet lukken.
Als je de mogelijkheid hebt kun je dus beter de 11 speed variant kopen en dan krijg je een 10-42, exact 't zelfde verloop als bij de 12 speed je mist alleen de 50.
Als je de mogelijkheid hebt kun je dus beter de 11 speed variant kopen en dan krijg je een 10-42, exact 't zelfde verloop als bij de 12 speed je mist alleen de 50.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Als het goed is kan je ook een 11 sp shimano cassette gebruiken.
Die 50 van de Eagle ziet er toch tamelijk recht uit (https://goo.gl/images/PFgA8T), dus snap ik niet wat je bedoelt met 'over de spaken heen hangen'. Als wat je zegt klopt, zou er ook nauwelijks verschil zijn tussen een 11 en 12 speed ketting (behalve dat de 12s stiller en duurder is).
@qwan: Heb je het ding ooit in handen gehad? Het is toch een behoorlijke 'paraplu'.
@Japie: voor een 11 sp moet je dan wel weer de XD driver verwijderen en een gewone body terugplaatsen. De afstand tussen de kransjes is dan wel gelijk blijkbaar? En je derailleur stel je dan zo af dat deze het allerlichtste verzet (dat er nu dus niet is) niet kan schakelen?
Het verbaast me trouwens dat er nog geen 3e partij is die een 12 spd 10-42 of 11-42 cassette maakt. Zou ik best interesse in hebben. Ondanks 36 voorblad ga ik die 50 nooit schakelen in NL namelijk.
@Japie: voor een 11 sp moet je dan wel weer de XD driver verwijderen en een gewone body terugplaatsen. De afstand tussen de kransjes is dan wel gelijk blijkbaar? En je derailleur stel je dan zo af dat deze het allerlichtste verzet (dat er nu dus niet is) niet kan schakelen?
Het verbaast me trouwens dat er nog geen 3e partij is die een 12 spd 10-42 of 11-42 cassette maakt. Zou ik best interesse in hebben. Ondanks 36 voorblad ga ik die 50 nooit schakelen in NL namelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt voor de info. Duidelijk dat ik het zelf nog niet heb zeker? Nog nooit echt op gelet bij andere fietsen dat die zo paraplu is.
Dan kan ik eigenlijk net zo goed de GX cassette en ketting gebruiken als ik niet richting bergen trek? Da's nog beter dan een 11-42, want daar verwacht ik dat ik de 10 enorm hard zou missen. Blijf ik met mijn grote sprongen zitten, maar dan is het toch al iets beter betaalbaar.
Dan kan ik eigenlijk net zo goed de GX cassette en ketting gebruiken als ik niet richting bergen trek? Da's nog beter dan een 11-42, want daar verwacht ik dat ik de 10 enorm hard zou missen. Blijf ik met mijn grote sprongen zitten, maar dan is het toch al iets beter betaalbaar.
Die sprongen vallen ook wel mee hoor. Op de sprong van 10 naar 12 na is het verloop van een 12 speed cassette identiek aan die van een SRAM 11-36 10 speed. Die 10 is met name interessant voor marathons (in peloton rijden) en voor lange meetrapafdalingen. Bij de snelle afdalingen in de bergen is meetrappen meestal niet meer nodig. Bij de technische afdalingen ben je blij als je af en toe 25 km/u aantikt. M.a.w.: in veel gevallen kun je prima zonder die 10.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Als je de 10 echtnodig heb dan moet je een groter voorblad steken. De 10 is echt een nood kransje. Deze slijt snel en loopt eigenlijk net niet lekker.
Momenteel kan ik kiezen tussen 1*14sp, 3*10sp of 2*11sp (koersfiets, 11-26). In alle gevallen is de grootste versnelling groter dan een 36-11 (38 zal niet passen op mijn frame) en zijn de stappen toch kleiner.
De sprong van 10 naar 12 is 20%, dus als ik mijn 36-12 rondduw aan 100 tpm, dan rij ik 41 km/h. Als ik dan groter schakel omdat 100 tpm toch al snel begint te worden, dan val ik ineens terug naar 82 tpm. En ja, voor mij is dat een groot verschil. Dan gaat het inderdaad over in peleton over vlakke, verharde wegen rijden.
Eigenlijk wel grappig dat iemand met als nickname 53x11 mij ervan probeert te overtuigen dat 36x11 groot genoeg is op mijn mtb
De sprong van 10 naar 12 is 20%, dus als ik mijn 36-12 rondduw aan 100 tpm, dan rij ik 41 km/h. Als ik dan groter schakel omdat 100 tpm toch al snel begint te worden, dan val ik ineens terug naar 82 tpm. En ja, voor mij is dat een groot verschil. Dan gaat het inderdaad over in peleton over vlakke, verharde wegen rijden.
Eigenlijk wel grappig dat iemand met als nickname 53x11 mij ervan probeert te overtuigen dat 36x11 groot genoeg is op mijn mtb

Sram Eagle is dan ook niet gemaakt voor Nederlandse mtb-ritjes, wél om met een enkel kettingblad een veel groter bereik te hebben en komaf te maken tussen de trade-off tussen een voldoende grote en voldoende kleine versnelling die je bij een 1x11 wel hebt. Vooral de GX Eagle lijkt ideaal op dat vlak aangezien de gemiddelde mtb-liefhebber die in de Ardennen gaat rijden die 50T wel echt kan gebruiken, terwijl die voor sterk getrainde renners of voor vlakke ritten veel minder van belang is. Een nieuwe 1x12 groep is interessant en het zal wel weer de toekomst zijn want alles moet verkopen, maar zoals je hier in het forum kan zien, zijn sommige mensen momenteel meer gebaat bij een 1x11 dan met een Eagle groep.
Maar SRAM is die 1x11 alweer aan het uitfaseren, en prijsverschil is er ook al nauwelijks, dus dan kun je net zo goed voor 1x12 gaan (die nog een heel aantal andere voordelen heeft, met name op het gebied van duurzaamheid, als ik de reviews mag geloven). Zeker als je bij SRAM wilt blijven (gripshift!) Ander voordeel van 1x12 is dat je met een groter tandwiel voor kunt rijden (minder slijtage, betere kettinglijn). Al moet je frame daar wel geschikt voor zijn. Op mijn eigen fiets bijvoorbeeld past maximaal een 36.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?