Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf kabels vervangen met interne routing

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 01 nov 2017 17:28

Ik overweeg zelf de binnenkabels van mijn Specialized S-Works Roubaix uit 2011 te vervangen.
Ik ben echter niet zo handig en vraag tips.
PS zitten er liners in het frame?
prj

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2017 18:06

Liners zitten meestal niet in het frame, maar krijg je erbij. Als je een kabel wil vervangen, schuif je een liner om je binnenkabel en trek je de binnenkabel uit het frame. Nu zit de liner door het frame. Nu prik je de nieuwe binnenkabel een stukje in de liner en zo trek je de kabel door het frame. Eigenlijk is het doodsimpel.

Een liner kun je eventueel zelf maken van een oude buitenkabel (zie Google).

Heb je geen liners dan zijn er nog alternatieven. Zo zou je de nieuwe binnenkabel aan de oude kunnen tapen. Is de oude binnenkabel er al uit? Dan kun je een stofdraadje met een stofzuiger door het frame heen zuigen. Hier maak je vervolgens de nieuwe binnenkabel aan vast.

Een andere truc is werken met een magneet.

Parktool heeft een uitstekend setje (IR 1.2) om dit allemaal veel makkelijk te doen maar zonder werkt het ook.

Bekijk ook de filmpjes van GCN over dit onderwerp (zoekterm internal cables).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 nov 2017 18:53

Gebruik 'scooby doo' touwtjes (handenarbeidzaak of Bart Smit) om als liner te dienen om eea zoals @Havana heeft omschreven de binnenkabels te vervangen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 nov 2017 22:07

Setje van Parktool werkt inderdaad uitstekend.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 nov 2017 22:18

Uit ervaringen kan ik alleen maar Liners adviseren zoals Havana omschrijft.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 nov 2017 08:48

Yup. En als je in je enthousiasme de oude kabels er al uit heb getrokken (been there!), dan wordt het klooien met een sterke(!) magneet. (Met de stofzuigertruc heb ik meters flosdraad in mijn frame laten verdwijnen, maar het kwam er aan de andere kant nooit uit :? ) Als alternatief voor het trekken van liners kun je ook nog de oude kabel losknippen bij de shifter, de buitenkabels verwijderen (zorgen dat de binnenkabel op z'n plek blijft!), de nieuwe kabel plaatsen in de shifter, vast tapen aan de oude kabel, en deze door het frame trekken.

NB: de eerste keer ben ik ruim 2 uur bezig geweest met een klusje dat me bij buitenom kabels een kwartiertje zou kosten. Erg verstandig van je dus ook van te voren even te informeren ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 nov 2017 10:36

Zolang je geen kabels hebt in de achtervorkbuis lukt het me meestal op 5 minuten zonder liners.
Met magneetje, wat mikken, een haakje ....

In de specialized sworkx hier thuis was het wel knoeien om door die achterbrug te gaan.... geen idee of de Roubaix ook kabels in de achterbrug heeft; daar is het niet evident. Dus zeker van de trukjes van de andere antwoorders gebruik maken.
Eventueel alle plastic kapjes op het frame verwijderen die de openingen nog smaller maken.

Succes :-)

Walter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 nov 2017 11:05

walter- schreef: 02 nov 2017 10:36 Zolang je geen kabels hebt in de achtervorkbuis lukt het me meestal op 5 minuten zonder liners.
Met magneetje, wat mikken, een haakje ....

In de specialized sworkx hier thuis was het wel knoeien om door die achterbrug te gaan.... geen idee of de Roubaix ook kabels in de achterbrug heeft; daar is het niet evident. Dus zeker van de trukjes van de andere antwoorders gebruik maken.
Eventueel alle plastic kapjes op het frame verwijderen die de openingen nog smaller maken.

Succes :-)

Walter
Omdat bij mij de liners tijdens transport uit het frame waren 'getrokken' heb ik deze terug geplaatst met een 1mm dunne ijzerdraad welke ik via de opening in het frame heb gestoken en net zolang (5min) heb gedraaid en geduwd dat deze de andere opening (zonder plastic kapje) uit is gekomen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 02 nov 2017 11:21

Gewoon aan beginnen, de paniek die ik 2 uur gevoeld heb voordat ik de binnenkabel erdoor had zal me altijd bijblijven. Mooie herinnering.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 nov 2017 11:22

Liner om je oude kabel doen en dan door frame halen werkt volgens mij alleen als het rechte verbinding is zonder obstakels oid.
Ik moest begin van de week kabel vervangen bij mijn gravelbike en daar zit onder de bottombracket zoiets (plaatje van google) :
Afbeelding
Uiteindelijk oude kabel er gewoon volledig uitgetrokken en met liner vanuit die kabel hulp 2 kanten door frame gestoken en dan hengelen met kleine inbussleutel om de liner er uit te halen.
Of heb ik iets gemist en kan dit handiger ?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2017 12:46

Het magneet setje van Parktool is echt de max, al meerdere malen gebruikt en werkt echt super.
Afbeelding

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 02 nov 2017 12:58

Heb je misschien nog de binnen liners die in het frame zaten toen je het kocht? Die kan je er zo overschuiven, anders flosdraad oid goed vastmaken aan de schakelkabel en voorzichtig er door halen.
Zelf heb ik die liners ingekort en zitten ze nog steeds in mijn frame, maar ook dan moet je soms hengelen met een inbus omdat het bij de overgang binnen/buiten makkelijk losraakt als er geen kabel in zit.

Plaats reactie