Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaringen Fizik Arione R3 Large?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 17 okt 2017 16:50

Is er al iemand die het genoemde zadel al eens heeft geprobeerd?
Ik loop nog steeds een beetje te klooien met zadels. Steeds wanneer ik denk het goeie zadel te hebben gevonden, valt het na enkele maanden toch weer tegen.
Nu hoor je van de Arione in het algemeen veel tegenstrijdige verhalen.
De ene vind het typische een zadel voor de wedstrijdrijder, terwijl er ook genoeg reviews te vinden zijn dat dit het meest comfortabele zadel is wat ze gehad hebben.

Zadels die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn: San Marco Era, San Marco Concor regular, San Marco Aspide racing open, Prologo Nago Evo, Prologo Zero, Fizik Aliante, Fabric Scoop, en ook nog een Fizik Antares.
Veel van de zadels als testzadel van de fm geprobeerd, en na een rit al afgevuurd, andere zadels gekocht, en weer verkocht of bewaard.
Laatste tijd met de Fizik Aliante gereden, maar die begint nu ook wat oncomfortabele probleempjes te veroorzaken. Mijn idee is eigenlijk dat dit veroorzaakt wordt door de opstaande achterkant.
De Arione is ook wat ronder maar dan met een vlak zadeldek. De Large is vanwege de bredere ondersteuning van de zitbotjes.
Fiets is een framemaat 61cm met een zadel/stuur drop van 105mm.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2017 18:47

Voor het eerst met een Fizik Arione CX gereden en inmiddels al meer dan 1K er mee gefietst. Het vrij platte zadel heb ik wel met de punt een ietsje naar beneden moeten verstellen maar ben er vooralsnog tevreden mee. Nou schijn ik niet zo veel problemen te hebben met zadels want met San Marco Ponza zadels heb ik meer dan 30K gereden zonder problemen. Terwijl ik tussendoor ook nog eens met een knetterhard carbonzadel (90 gram) enkele duizenden kilometers heb gereden maar door het ontstaan van een zitbotontsteking toch weer terug ben gegaan naar de San Marco Ponza.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1224
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 okt 2017 21:20

Enige nadeel van de Arione is dat het zadel na verloop van tijd (10.000km) merkelijk begint door te zakken. Dan vervang ik het zadel zonder meer want dan vinden de edele delen het ineens niet meer zo'n fijn zadel.
Voor de rest ben ik een zeer tevreden gebruiker.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 17 okt 2017 21:25

Thanks. Zit ook te kijken naar de nieuwe Versus versie:
http://www.fizik.com/eu_en/men/saddles/ ... large.html

Ik weet niet hoe groot de verschillen zijn tussen de versus en de gewone.
Vraag mij ook af hoe de ervaringen zijn op de langere ritten, m.a.w. zit je na een 100km nog steeds vrijwel zonder klachten wanneer je eenmaal gewend bent.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 18 okt 2017 00:13

Ben indertijd ook voor de Arione gegaan wegens pijn door de achterkant van andere kortere zadels.

Zeer tevreden over de gewone Arione K:IUM, wat betreft comfort, maar gaat inderdaad op termijn wat doorzakken, en moet dan worden vervangen.
Misschien minder het geval met de wat nieuwe versies zoals de R3/R1, maar voor mij zijn deze te hard.

Dirk

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 okt 2017 08:30

Probeer eens een Specialized zadel, je hebt nu alles uit Italie uitgeprobeerd op je Italiaanse fiets en misschien vind je het not done, maar pijn aan je reet houden vanwege verkeerde zadels is ook niet de oplossing!
Een Specialized Romin of Power zadel in de verschillende breedtes uitproberen kan voor jou de oplossing van je probleem zijn.
Bijna al die zadels die je geprobeerd hebt, waren redelijk smalle zadels, misschien zit daar het probleem en heb je een wat breder zadel nodig, icm een gleuf om je perineum te ontlasten.
Succes.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 okt 2017 09:11

Zal eens kijken naar de Specialized zadels. De reden dat ik nu bij de wat smallere zadels ben gebleven is dat ik ooit voor een SQ Lab zadel (was ik nog vergeten in het rijtje te noemen) een zitbotmeting heb gehad. Daar kwam toen uit dat ik niet een heel breed zadel nodig zou hebben. zat toen net tussen 13 en 14 cm van SQ Lab in. Heb toen 2 ritten gedaan met een 611 active, maar snel weer teruggebracht naar de fm.
Overigens is het Aliante zadel van Fizik ook 142 mm breed.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 okt 2017 16:01

Wat ik mij nog zat af te vragen; in hoeverre heeft je positie op de fiets nog invloed op eventuele zadelprobleempjes?
En gaat een bikefitting daar bij helpen?
Voor mijn gevoel, en volgens wat standaard stelregeltjes zit ik volgens mij redelijk goed op de fiets.
Bij een bikefitting zal het dus gaan om kleine aanpassingen.
Nu hoor ik ook van mensen die €150 betalen voor een bikefitting, en vervolgens toch niet lekker zitten, en dus weer dingen gaan verstellen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 18 okt 2017 16:18

Wat zijn zoal je "oncomfortabele probleempjes"?
Ik herken het gezoek naar een zadel wel. De eerste paar jaar van mijn fiets carrière geen problemen gehad met zadels. Kon bijna overal lekker op zitten en de laatste 2 jaren erg aan het zoeken om mijn problemen (verstopte talgklieren, bultjes e.d.) te voorkomen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 okt 2017 16:30

Idd op het gedeelte van de huid tussen zadel en zitbotjes raakt de huid wat schraal tijdens het fietsen, ondanks de Assos creme. De volgende dag komen er wat bultjes/pukkeltjes, en is het wat gevoelig.
Het is niet heel ernstig, maar ik vind het wat hinderlijk om langere tochten te plannen, of meerdere dagen achtereen te fietsen.
Daarbij houd ik het goed in de gaten, om te zorgen dat het niet doorslaat naar een echte "derde bal" ofzo.
Ik ben dus op zoek naar een zadel waarbij ik zo weinig mogelijk de huid op die plekken belast, zodat de gevolgen daarna ook uitblijven.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 okt 2017 17:26

Ik heb bv ook de Arione en de Antares van Fizik gehad en bij beide zadels kreeg ik pijn aan m'n perineum en zitvlak, hoewel beide zadels breed leken.
Een gleuf in het zadel en iets breder dek, 143 was voor mij de oplossing.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8642
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 okt 2017 18:10

Infinito GB schreef: 18 okt 2017 16:30 Idd op het gedeelte van de huid tussen zadel en zitbotjes raakt de huid wat schraal tijdens het fietsen, ondanks de Assos creme. De volgende dag komen er wat bultjes/pukkeltjes, en is het wat gevoelig.
Het is niet heel ernstig, maar ik vind het wat hinderlijk om langere tochten te plannen, of meerdere dagen achtereen te fietsen.
Daarbij houd ik het goed in de gaten, om te zorgen dat het niet doorslaat naar een echte "derde bal" ofzo.
Ik ben dus op zoek naar een zadel waarbij ik zo weinig mogelijk de huid op die plekken belast, zodat de gevolgen daarna ook uitblijven.
Ik herken dit ook vooral als k rustig heb gereden,3 uurtjes flink intensief dan bijna niet.ik rij met Specialized toupe pro.Maar wil eens een alliante proberen .
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie