Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB'er zoekt Racefiets max 2000€

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 16 okt 2017 13:25

Hi allen,

na vooral veel gelezen te hebben toch maar beslist ook een account aan te maken aangezien ik met een vraag zit voor de aanschaf van een racefiets.

Ik ben vooral tot nu toe een MTB'er maar reed in een ver verleden (30 jaar geleden) enkel met de racefiets. Ondertussen is er zoveel gebeurd dat het niet altijd gemakkelijk is.

Bij mijn LBS was er vroeger Trek en Cube en mijn MTB's zijn van Cube. Cube is er echter nu uit bij hem en vervangen door Orbea. Paar kilometer verder is er een BS met enkel Specialized.

Tenslotte is er uiteraard internet.

Aangezien ik momenteel nog vooral focus op MTB maar toch ook graag zou starten met de racefiets is het budget beperkt tot max. 2000€. De eeuwige twijfel wellicht zoals velen tussen een carbon of alu. Vervolgens een merk en afwerking. Probleem is dat geen van de BS de mogelijkheid biedt een fiets te testen dus zou ik Canyon kunnen nemen die het meeste fiets bieden voor mijn geld maar heb twijfel over de kleuren en wat als er iets misgaat met de fiets ...

Gezien problemen met de rug in het verleden zou een edurance fiets wellicht de voorkeur genieten maar met MTB heb ik wel geen last van de rug en voor zover ik het begrijp kan een iets bredere band voor meer comfort zorgen. En belangrijk voor mij is ook de look en kleurstelling!

Voorlopig heb ik een selectie van volgende:

Tarmac Sport aan 1899€ https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... ort/128877

Die rode kleur ben ik gek van maar afmontage is maar limiet en ik vind nergens gewicht fiets.

Allez Elite aan 1299€ https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... ite/133817

Vergelijkbare afmontage als de Tarmac maar dus 600€ goedkoper De nieuwe Allez zou meer Endurance zijn ook.

Verder is er de Allez Sprint aan 1799€ https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... omp/129269

Maar dan heb je een "alu" die nagenoeg aan de prijs zit van de Carbon, toch zinvol?

Trek lijk ik duurder uit te komen en Orbea weet ik niet zo goed ...

Canyon krijg ik meer fiets voor mijn geld maar ook daar weer zoveel keuze dat het niet gemakkelijk is. Via Chat functie wel bij hun de raad gekregen toch eerder een carbon te nemen.

Rest de vraag is die meerprijs bij bijvoorbeeld Specialized toch te verantwoorden door een beter frame of betaal ik vooral de naam?

Alvast bedankt om mee te denken en met raad te geven zodat ik geen kat in een zak koop ;-)

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 16 okt 2017 16:16

ik ben bang dat het niet veel verschilt van elkaar;
koop wat je:
past kwa maat
past kwa budget
past kwa smaak (mooi/niet mooi)
beetje belangrijk, wat lekker fietst
en de belangrijkste waar je een lach van krijgt, de rest is marketing.

bij specialized kan je volgens mij wel eens een test fiets huren.
bij de grote C kan je via internet bestellen/naar koblenz rijden.
voor die andere ga je naar de FMer om de hoek.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 okt 2017 17:58

Bij de lokale Specialized dealer hier hoef je die fiets niet te huren, die mag je gewoon lenen voor een goede rit. Maar als je een afwijkende maat hebt (erg groot of klein) dan hebben ze geen testfiets die jou een realistisch beeld kan geven en heeft dat weinig zin. Een verse fiets er voor opofferen zal wel niet gebeuren.

Bij Trek is meestal net wat meer ruimte om over de prijs te onderhandelen en de Emonda is een redelijk neutrale fiets qua geometrie, ze monteren complete groepen (dus geen mix met goedkopere onderdelen) en het frame is erg goed. Ook is het simpelste carbon model met 105 (S5) standaard al 200 euro goedkoper dan de Tarmac en waarschijnlijk komt de SL5 al op dezelfde prijs. Wil je een rode dan zul je goed moeten onderhandelen over een SL6 maar dan heb je wel de nieuwste Ultegra groep.
Campagnolo Ultra Dork

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 17 okt 2017 09:14

Bedankt voor de reacties alvast.

@TKMP Mag ik ervan uitgaan dat je bedoelt dat ik het verschil tussen de carbon en alu niet zal voelen behalve in mijn wallet? Ook al elders gelezen en hier op het forum dat verschil nauwelijks merkbaar is maar als het toch binnen je budget ligt dan kan je toch beter een carbon nemen? Dat lekker fietsen is inderdaad het belangrijkste en dus moet ik hopen dat er winkels zijn die wel een testrit willen laten maken maar op een fiets in mijn maat. Dus een beter afgewerkte van bij Canyon die ik niet zo mooi vind kan ik beter laten staan en dan kiezen voor één die ik knapper vind elders? Uiteindelijk zijn het inderdaad de benen die het doen maar als ik hulp kan krijgen door een lichtere fiets die beter loopt dan is dat toch meegenomen.

@Ernie C. Probleem is de maat. Moet minstens 58 zijn en mogelijk zelf 61 en dat zijn geen standaard maten waardoor ik al geen overjaarse aanbiedingen vind en een testrit niet echt mogelijk is.
Trek is één van de mogelijkheden ook omwille van de garantie op het frame en de LBS. Echter welk korting mag ik verwachten op een nieuw model? Als ik kijk naar een Alu dan kom ik bijvoorbeeld op de Emonda ALR5 (105) aan 1499 (maar geen mooie kleuren) tov Allez Elite aan 1299 (wel mooie kleuren maar minder mooi gelast). In Carbon heb ik dan de Emonda SL5 (105) aan 1999; ook weer 200 euro duurder dan Specialized. Zaosl je zegt wel volledige afwerking 105 maar Bontrager velgen ipv Swiss? Wel vrij zware fietsen van Trek, toch ruim 1kg meer dan bij Canyon.

Mijn LBS verkoopt ook wel zijn eigen fiets; een Trek project One Domane SLR met carbon wielen en SRAM van 1 jaar oud aan 2500€ (nieuw was ongeveer 5000€) maar erg ... ik vind de fiets niet mooi en dan vind ik voor een tweedehands die ik niet mooi vind het te duur.

Enig idee waar ik de gewichten kan vinden van de fietsen van Orbea en Specialized?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 okt 2017 10:07

Bij Trek mag je op minimaal 10% korting + gratis pedalen en bidonhpuders rekenen, bij Specialized alleen op de pedalen en bidonhouders. De prijzen liggen dus ongeveer gelijk.

Tussen de instap wielen zitten geen erg grote verschillen. Bij een fietsenmaker zal aluminium met Ultegra en een upgrade naar betere wielen waarschijnlijk lichter uitkomen dan een standaard carbon fiets met 105.

Zeker als je redelijk groot bent zou het gewicht van een fiets eigenlijk niet zo van belang moeten zijn maar een lichte fiets is natuurlijk ook gewoon leuk. Voor dat geld waarschijnlijk de lichtste: https://www.rosebikes.nl/bike/rose-x-li ... ed=2681200

Correctie: Ook nog de lichtere CRS van vorig jaar in de aanbieding:https://www.rosebikes.nl/bike/rose-x-li ... aid:886264
Wel mindere kleuren imho maar wel weer Leuke Dt Swiss wieltjes erbij met modernere brede velgen.
Campagnolo Ultra Dork

vrderuiter
Forum-lid

Gebruikersavatar vrderuiter 17 okt 2017 11:06

Ernie C. schreef: 17 okt 2017 10:07 Bij Trek mag je op minimaal 10% korting + gratis pedalen en bidonhpuders rekenen, bij Specialized alleen op de pedalen en bidonhouders. De prijzen liggen dus ongeveer gelijk.
Interesting, waar haal je deze informatie vandaan (niet cynisch, just curious)?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 17 okt 2017 11:59

vrderuiter schreef: 17 okt 2017 11:06
Ernie C. schreef: 17 okt 2017 10:07 Bij Trek mag je op minimaal 10% korting + gratis pedalen en bidonhpuders rekenen, bij Specialized alleen op de pedalen en bidonhouders. De prijzen liggen dus ongeveer gelijk.
Interesting, waar haal je deze informatie vandaan (niet cynisch, just curious)?
Ik denk dat ik dit onegveer kan bevestigen. De Specialized dealer zei onmiddellijk bij ons geen korting maar de fiets gaat buiten "af" dus met pedalen, bidonhouder etc. maar prijs is prijs. Bij de LBS die Trek doet heb ik vorig jaar voor de MTB (van Cube) 15% gehad en de extra's, voor Trek was er iets minder ruimte dus zou 10% en onderdelen best kunnen

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 18 okt 2017 12:56

Bedankt alvast aan iedereen om mee te denken. Ik ben gisteren nog eens een aantal BS gaan doen. De éne, die Trek heeft, zegt dat Alu van Trek wel een alternatief is voor carbon maar zijn andere merken niet. In andere shops is het onmiddellijk dat het beter is carbon te pakken, ook al is de alu veel beter afgewerkt... sic.

Dan ben ik gaan nadenken wat ik ermee ga doen. Ik heb ook de MTB dus zal wellicht tijdens de warmere periode 1 à 2 x week rijden zijn (training) en heel af en toe eens een grote tocht die georganiseerd is. Dus ga ik wellicht nooit het verschil voelen tussen een Ultegra of 105, tussen instap DT Swiss of Mavic wielen etc. tenzij ik een andere fiets test.

Lijkt me dan best toch te opteren voor degene die ik het mooiste vind maar toch voldoende is afgewerkt.

Als ik dan toch opteer voor de Specialized Carbon
https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... ort/128877
Wat zou ik laten aanpassen door de LBS? De remmen? Of gewoon meerijden tot ze op zijn? de DT Swiss voor andere die tubeless mogelijk maken? Bredere banden (28?) Of gewoon nemen zoals hij is en dan zien waar ik kom?

Thx!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 okt 2017 15:06

Ik zou hem aan laten passen aan jou lichaam.
Verder zou ik wel de banden willen wisselen, dat zijn vaak niet de beste banden (deze ken ik niet) En als het past zou je dan zeker voor 28mm kunnen gaan voor het comfort. En uiteraard andere pedalen. Voor de rest zou ik de onderdelen laten voor wat ze zijn, voor jou doeleind voldoet dat prima.

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 18 okt 2017 15:26

Ik ga toch even advocaat van de duivel spelen. Je zegt dat je er 1-2x per week op gaat fietsen, in de warmere periode. Laat dat totaal eens 30 ritjes per jaar zijn, wat ik van je begrijp in de polder. Op dit moment heb je geen racefiets, en ook niet recent eentje gehad. Ik zou me dan een paar dingen toch afvragen (wat je zelf ook al doet):

- Waarom een A-merk racefiets?
- Waarom carbon?
- Waarom een dure afmontage?

Carbon is goed voor in het café maar overbodige luxe, Ultegra is ook niet nodig, 105 of zelfs de nieuwste Tiagra voldoet prima voor 1 ritje per week met mooi weer. Een Specialized is overbodig, voor ongeveer de helft van je budget heb je ook een Cube Attain, Giant Contend of een Sensa Lombardia (je wilde een Endurance model) waar je nooit iets tekort mee gaat komen in je ritjes.

Maar in mijn ogen de belangrijkste vraag is nog onbeantwoord: Waarom een nieuwe racefiets?

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik voor €500-€750 een hele knappe tweedehands racefiets uitzoeken. Daar zou ik dan 1 of 2 jaar op gaan rijden, en als je dan nog steeds enthousiast bent kun je altijd gaan upgraden naar een nieuwe fiets. Van de €1000-€1500 die je zo overhoudt, kun je een paar leuke trips naar de bergen betalen om te ontdekken dat wielrennen inderdaad zo leuk is als je nu denkt ;)
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 19 okt 2017 10:26

@ scottwilko thx Welke banden raad je me dan aan? Tubeless?

@ erikkie39 Ik zou vooral de Vlaamse Ardennen rijden en heel af en toe eens een trip in Frankrijk of de Belgische Ardennen doen.

Ik heb het niet zo voor tweedehands. Kennis van mij heeft tweedehands gekocht en bleek kat in een zak, al veel kosten aan gehad en zit nu aan onderdelen aan zelfde prijs als hij voor de fiets heeft betaald! Anderzijds heeft mijn buur wel prachtige fiets gekocht. Nieuwprijs 1500 en nu voor 400 van iemand die zware operatie moet ondergaan en helaas nooit nog zal kunnen fietsen! Heeft er zelf de schoenen en Garmin bij gekregen!
Ook mijn auto's koop ik steeds nieuw...

Ik ben ook niet zinnens vandaag 800€ te geven en binnen 2 jaar nog eens 1500€ dan had ik beter onmiddellijk vandaag 2300€ gebruikt voor een betere fiets. Ik koop er liever nu 1 voor de komende 10 jaar. Vandaar ook dat ik jullie raad vraag op het forum. Als ik beslis er 700€ aan uit te geven dan besef ik dat mijn keuze beperkter is en dan zou ik minder kieskeurig zijn en wellicht al een Canyon besteld hebben.

Een Alu stoort me zeker niet zolang je maar niet ziet dat het een alu is en dat is helaas bij weinigen het geval. De Specialized kan er nog net door en eigenlijk enkel de Trek is ok en nog eens licht ook maar je zit aan de prijs van een carbon. Dus dan toch liever een carbon frame.
Ik besef echter dat je bij Trek of Specialized de naam betaalt maar die levenslange garantie vind ik wel een argument en vooral ik vind die fietsen meestal knapper dan sommige andere. Voor mijn MTB heb ik een Cube omdat die kleurstelling perfect is voor een MTB maar niet voor een Racer imo. Maar goed mochten we allemaal hetzelfde denken ;-)

Is tubeless op de baan aan te raden in combinatie met bv 28mm?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 okt 2017 11:23

Tubeless op de racefiets hoor ik niet heel veel over, en zou ik niet over kunnen adviseren.
Met goede banden bedoel ik b.v. de Continental GP4000 s2, Bewezen lekbestendig en een soepel carcas. Lees maar eens verder op dit forum.

Plaats reactie