Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Op zoek naar een allround racefiets <€2000

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 28 sep 2017 20:11

Dames en heren,

Ik heb jullie raad nodig! Ik ben namelijk aan het uitkijken om voor het eerst een nieuwe racefiets te kopen. Vorige exemplaren kwamen steeds van vader, nonkel of broer, dus had ik niet echt keuze over wat het zou worden. Nu wel! Ik heb al het één en ander opgezocht en al wat gelezen over waar ik op moet letten, maar ik zou toch ook jullie mening eens willen horen.

De fiets zou zowat op elk terrein 'uit de voeten moeten kunnen'. Ik zou er bij wijze van spreken zowel Strade Bianche, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en een Alpenrit mee moeten kunnen rijden.

Welk merk zou ik kiezen? De Roadmachine van BMC en de Endurace van Canyon spreken mij erg aan. Maar ik sluit niet direct andere merken uit.

Welke groep? Ik fiets zo'n 5000km per jaar en ik neem niet deel aan races. Ultegra klinkt aanlokkelijk, maar ik vermoed dat 105 zal volstaan voor mij? Is het verschil groot?

Velgremmen of schijfremmen? :D

Compact? Lijkt mij de beste oplossing. Momenteel rijd ik met een dubbel, maar op de steilste hellingen is dat toch met weinig overschot.

Aluminium of carbon? Men zegt dat een goede aluminium fiets beter is dan slecht carbon, hoe zie ik het verschil?

Ik had als budget €1500 in gedachten, maar moest het echt een groot verschil opleveren, zou ik eventueel nog tot €2000 kunnen gaan. Het is ook niet extreem dringend, ik kan nog enkele maanden wachten, moesten er bijvoorbeeld kortingen gegeven worden met Kerst.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Wielen bijvoorbeeld? Of wordt er meestal een standaard setje geleverd bij een nieuwe fiets?

Alvast bedankt om me te helpen!

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 28 sep 2017 21:41

De BMC is duidelijk duurder (RM03) dan de Canyon (AL7). 2000€ is Aluminium geld. De Canyon kost 1100€ en weegt 8 kilo de BMC 9,6 kg en kost 1400€. Ultegra is natuurlijk wel leuk maar het zijn fratsen. Je laat de fietskeuze er in deze prijscategorie er niet vanaf hangen. De fietsen hebben allebei pressfit Bottom brackets. De meeste mensen vinden dat geen probleem maar voor mij is dat een deal breaker.
Schijfjes of blokjes: schijfjes zijn lastiger, zwaarder, duurder maar remmen beter. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Het aller aller belangrijkst is dat je fiets past en dat hij je begeerte opwekt.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 28 sep 2017 22:14

Let er op dat er een beetje brede banden in passen voor dit gebruik. Tot hoe breed laat ik aan anderen over.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16350
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 sep 2017 23:24

Al de genoemde "terreinen" zijn heroïsch juist omdat ze op een racefiets worden gereden. Voor allround fietsen zet ik de tv niet aan.
Hoe allround wil je gaan? Waar leg je de prioriteit? Voor snelle ritjes op vlak asfalt heb je -mits je lichaamsbouw het toelaat- helemaal geen endurance model nodig en in de meeste moderne fietsen passen toch al redelijk brede banden.
Rijd je dagelijks op de kasseien dan zou je misschien iets kunnen nemen waar 32mm banden in passen. Dan ben je ook vanzelf veroordeeld tot schijfremmen en een meer op comfort gericht geometrie.

Dit alles even los van de benodigde geometrie. Heb je in verhouding erg lange benen dan past een endurance model vaak beter.
Campagnolo Ultra Dork

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 29 sep 2017 07:22

Ik wil voor alle duidelijkheid wel een echte racefiets. Met allround bedoel ik dat ik heel het jaar door op dezelfde fiets kan rijden. In de bergen (al zou ik misschien maar één keer per jaar naar het echte hooggebergte gaan), op het vlakke of over de kasseien. Zolang het maar comfortabel blijft en ik ook de juiste versnellingen heb. Die Strade Bianche heb ik er maar bijgezet omdat ik die ooit eens zou willen rijden. Normaal fiets ik zelden of nooit over onverharde wegen. Kasseien en heuveltjes (laat ons zeggen 'het Vlaamse werk') kom ik wel regelmatig tegen, maar nu fiets ik met 25mm bandjes en die kasseien gaan eigenlijk vrij vlot.

Mijn benen zijn mooi in verhouding tegenover mijn lengte van 1m80. :)

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 sep 2017 08:13

Noodgedwongen fiets ik ik nu al een maand of 3 op mijn cyclocrosser. Een Cannondale CAADX met Ultegra en schijfremmen. Had hem aangeschaft om 's winters te kunnen crossen en op de weg te kunnen rijden zodat mijn raspaardje gespaard wordt. Ook commuting was de beoogde inzet.

Dit blijkt een geweldige all rounder te zijn. Inmiddels heeft hij bergen als de Alpe d'Huez, Croix de Fèr, Stelvio, en diverse beklimming rond het Como meer gezien. Met name rond het Como meer zaten er ook slechte stukken weg tussen.

Het enige nadeel dat ik ervaar is dat de fiets duidelijk zwaarder is en naar mijn gevoel wat minder wendbaar dan mijn De Rosa. Dat merk je met aanzetten en ook in de lange beklimmingen in de zomervakantie. Het rondje met de snelle jongens uit mijn vereniging daarentegen gaat bijzonder goed. En na drie maanden ben ik ook wel gewend aan de veranderingen.

In vind dit een echte aanrader en als je kiest voor de Shimano 105 variant ook nog eens ruim binnen budget.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 sep 2017 09:47

Ik zou een Giant TCR aanraden (kan je nog kiezen: 105, Ultegra, disc of niet en dat allemaal onder de 2000€)

Dan heb je een echte winkel en service dichtbij (als je een dealer dichtbij hebt)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1494
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 sep 2017 11:58

+1 voor de TCR wanneer je op dieet bent,
ik heb nog nooit iemand gezien die hier spijt van had

de fietsen die je zelf noemt zijn duidelijk geen allround fietsen.
kijk eerst eens wat je geo moet zijn.
je fiets genoeg km's om te weten wat wel of wat niet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16350
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2017 23:11

Een TCR is wel weer erg sportief. Ik denk eerder aan een Trek Émonda SL5 (prachtige kleurstelling voor 2018) of een Bianchi Intenso (Celeste met Centaur)
Afbeelding
Afbeelding

Beide fietsen met een redelijk neutrale geometrie maar wel iets met de uitstraling van een echte racefiets. Zo'n moderne endurancefiets met schietschijven en 32mm banden doet mij toch meer denken aan een hybride fiets met een krom stuur.
Campagnolo Ultra Dork

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 30 sep 2017 12:48

Hoe bepaal ik wat mijn geometrie moet zijn? Zit ik dan zo verkeerd met een Endurace? Bij Trek zou ik bijvoorbeeld ook naar een Domane kijken, maar dat zou dus ook verkeerd zijn? Die nieuwe Émonda is inderdaad wel een mooi modelletje.

Ik had eigenlijk dit model op het oog, maar nu weet ik het niet meer :)
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... c-7-0.html
In het geval van Canyon zouden jullie mij dus eerder een Ultimate aanraden?

Roadmachine zou inderdaad te duur uitkomen. Zou een Teammachine iets zijn voor mij?
https://www.bmc-switzerland.com/us-en/s ... slr03/105/

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 30 sep 2017 13:00

Laat in godsnaam niet door een aantal anonieme forumleden bepalen welk type racefiets bij jou past. Hele volksstammen rijden op endurance fietsen (mezelf incluis, een Giant Defy Advanced) en dan zou je op basis van de persoonlijke mening van 1 of 2 forumleden daar vanaf zien? Je koopt een fiets voor jezelf, niet voor een ander.

Enige goede advies is: ga proefrijden op verschillende soorten fietsen, en kijk wat er bij je past. Koop vervolgens die fiets waar je een goed gevoel bij hebt, en je portemonnee ook blij mee is.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16350
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 sep 2017 13:38

100% eens dat proefrijden altijd een zeer goed idee is maar een keer de straat van de fietsenmaker op en neer is geen echte proefrit.

Ik geef alleen een paar voorbeelden van wat in mijn optiek een allround RACEfiets is.

Er is één ding nog gevaarlijker dan afgaan op een anoniem forumlid en dat is afgaan op de marketingpraatjes van de fabrikant en op basis daarvan een fiets gaan bestellen op internet.

De huidige endurance fietsen neigen steeds meer naar een allround FIETS. Je zou er nog bijna mee naar de AH gaan fietsen om je boodschappen mee te doen.

Het kan best zijn dat je een endurance fiets fijner vind maar er zijn ook hele volksstammen die die geometrie niet nodig hebben om "endurance afstanden" te kunnen fietsen. Ook een normale racefiets is ontworpen zodat een mens er 200+ km op kan fietsen.

Natuurlijk kan een anoniem forumlid je wel een heel eind op weg helpen. Daar hebben wel wat meer informatie voor nodig over je huidige fiets. Welk merk, model, maat en de afstelling (lengte stuurpen, spacers e.d.) moeten we dan weten en vooral hoe dat allemaal bevalt.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie