op naar de alpen: van dubbel naar compact
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
beste mensen,
ik vertrek binnenkort voor het eerst naar de alpen, en ben benieuwd welk verzet ik het beste kan steken.
ik beschik nu over een gazelle met een wat oudere campagnolo record groep, met voor 42-52 (dubbel) en achter 13-26, niet echt handig voor in de alpen lijkt me.
het lijkt me tegelijk leuk voor het eerst - met enige vrees en beven - de gok te wagen en aan de hand van info, hier en elders op het internet zelf m'n onderdelen te verwisselen: eens moet de eerste keer zijn.
vandaar een aantal vragen die bij me opkomen:
- ik kan vermoedelijk het beste mijn crank wisselen naar een compact. want ik ga er vanuit dat ik mijn huidige binnenblad (42) niet kan vervangen naar een 39. (en het is waarschijnlijk zelfs wenselijk over een 34 te beschikken)
- ik ga achter mijn casette wisselen naar een 13-29, kan dit d.m.v. het wisselen van kransjes in mijn huidige casette (een 13-26)?
- ik heb dus vermoedelijk een compactcrank nodig die op mijn fiets/groep past. heeft er iemand een tip qua type en merk? of misschien nog iemand iets tweedehands?
dan de benodigdheden:
- krankentrekker geschikt voor campagnolo (zijn deze alemaal backwards compatibel?)
- casette afnemer geschikt voor campagnolo
- alle juiste inbussleutels
- nieuwe ketting, en materialen om deze te plaatsen.
zie ik iets over het hoofd?
mijn crankstel nu (ja ik weet het ik moet poetsen):
[img=http://monsieurpinot.nl/download/IMG_1631_small.jpg]
mijn cassette nu:
[img=http://monsieurpinot.nl/download/IMG_1633_small.jpg]
ik vertrek binnenkort voor het eerst naar de alpen, en ben benieuwd welk verzet ik het beste kan steken.
ik beschik nu over een gazelle met een wat oudere campagnolo record groep, met voor 42-52 (dubbel) en achter 13-26, niet echt handig voor in de alpen lijkt me.
het lijkt me tegelijk leuk voor het eerst - met enige vrees en beven - de gok te wagen en aan de hand van info, hier en elders op het internet zelf m'n onderdelen te verwisselen: eens moet de eerste keer zijn.
vandaar een aantal vragen die bij me opkomen:
- ik kan vermoedelijk het beste mijn crank wisselen naar een compact. want ik ga er vanuit dat ik mijn huidige binnenblad (42) niet kan vervangen naar een 39. (en het is waarschijnlijk zelfs wenselijk over een 34 te beschikken)
- ik ga achter mijn casette wisselen naar een 13-29, kan dit d.m.v. het wisselen van kransjes in mijn huidige casette (een 13-26)?
- ik heb dus vermoedelijk een compactcrank nodig die op mijn fiets/groep past. heeft er iemand een tip qua type en merk? of misschien nog iemand iets tweedehands?
dan de benodigdheden:
- krankentrekker geschikt voor campagnolo (zijn deze alemaal backwards compatibel?)
- casette afnemer geschikt voor campagnolo
- alle juiste inbussleutels
- nieuwe ketting, en materialen om deze te plaatsen.
zie ik iets over het hoofd?
mijn crankstel nu (ja ik weet het ik moet poetsen):
[img=http://monsieurpinot.nl/download/IMG_1631_small.jpg]
mijn cassette nu:
[img=http://monsieurpinot.nl/download/IMG_1633_small.jpg]
Cassette: ja je kunt een krans 29 of 30T los kopen van Marchisio of Miche en die achter je huidige cassette 'plakken'. Dan haal le bijvoorbeeld de 14 of 16 uit je huidige cassette om plaats te maken. maar je kunt natuurlijk ook een mooie nieuwe cassette kopen.
Het gereedschap voor het crankstel dat jij nodig hebt is inderdaad allemaal backward compatibel.
Het compact crankstel dat jij nodig hebt moet geschikt zijn voor vierkante as. Campagnolo gebruikt daarvoor de ISO standaard. Shimano, FSA en andere aanbieders de JIS standaard. Ik verwacht echter geen enkle probleem als je toch een JIS crankstel gebruikt (zie anders ook eens Sheldon Brown).
Ook voor de kettinglengte verwacht ik geen probleem. Zelfs niet bij een derailleur met korte kooi. Maar check dat wel zorgvuldig (schakel groot/groot en klein/klein om te zien of het in theorie allemaal wel mogelijk is, ook al rij je die versnellingen nooit ion de praktijk). Mocht daar toch een probleem zijn omdat de derailleur tegen de grootste krans aankomt dan laat dat even weten, daar heb ik nog de 'franklin-truc' voor.
Het gereedschap voor het crankstel dat jij nodig hebt is inderdaad allemaal backward compatibel.
Het compact crankstel dat jij nodig hebt moet geschikt zijn voor vierkante as. Campagnolo gebruikt daarvoor de ISO standaard. Shimano, FSA en andere aanbieders de JIS standaard. Ik verwacht echter geen enkle probleem als je toch een JIS crankstel gebruikt (zie anders ook eens Sheldon Brown).
Ook voor de kettinglengte verwacht ik geen probleem. Zelfs niet bij een derailleur met korte kooi. Maar check dat wel zorgvuldig (schakel groot/groot en klein/klein om te zien of het in theorie allemaal wel mogelijk is, ook al rij je die versnellingen nooit ion de praktijk). Mocht daar toch een probleem zijn omdat de derailleur tegen de grootste krans aankomt dan laat dat even weten, daar heb ik nog de 'franklin-truc' voor.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting, ben een stuk wijzer.hteriele schreef:Cassette: ja je kunt een krans 29 of 30T los kopen van Marchisio of Miche en die achter je huidige cassette 'plakken'. Dan haal le bijvoorbeeld de 14 of 16 uit je huidige cassette om plaats te maken. maar je kunt natuurlijk ook een mooie nieuwe cassette kopen.
Het gereedschap voor het crankstel dat jij nodig hebt is inderdaad allemaal backward compatibel.
Het compact crankstel dat jij nodig hebt moet geschikt zijn voor vierkante as. Campagnolo gebruikt daarvoor de ISO standaard. Shimano, FSA en andere aanbieders de JIS standaard. Ik verwacht echter geen enkle probleem als je toch een JIS crankstel gebruikt (zie anders ook eens Sheldon Brown).
Ook voor de kettinglengte verwacht ik geen probleem. Zelfs niet bij een derailleur met korte kooi. Maar check dat wel zorgvuldig (schakel groot/groot en klein/klein om te zien of het in theorie allemaal wel mogelijk is, ook al rij je die versnellingen nooit ion de praktijk). Mocht daar toch een probleem zijn omdat de derailleur tegen de grootste krans aankomt dan laat dat even weten, daar heb ik nog de 'franklin-truc' voor.
is het verder wenselijk is om bij het terugplaatsen van de crank een momentsleutel te gebruiken? en heb je deze ook perse nodig voor het aandraaien van de bladboutjes?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ben nog even verder aan het onderzoeken (wil nu echt alles weten),
kwam ergens op het forum het onderstaande schema tegen, die ooit op dit forum werd geplaatst in dit topic:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14897
[img=http://monsieurpinot.nl/download/achter ... mpaam6.jpg]
de vraag is nu: wat voor voor en- achterderailleur heb ik,
hoe kun je hier achter komen?
geldt voor de achterderrie: meten van het centrum van het ene wieltje naar het andere? (dan zou ik 55mm hebben, en dus de korte arm). Dan zou bepalend zijn wat voor voorderailleur ik heb (en hoe kom je daar achter?.
en dan.. zou ik eventueel de franklin truc kunnen toepassen?
en trouwens, zou er op mijn crankset ook een binnenblad 39 passen?
kwam ergens op het forum het onderstaande schema tegen, die ooit op dit forum werd geplaatst in dit topic:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14897
[img=http://monsieurpinot.nl/download/achter ... mpaam6.jpg]
de vraag is nu: wat voor voor en- achterderailleur heb ik,
hoe kun je hier achter komen?
geldt voor de achterderrie: meten van het centrum van het ene wieltje naar het andere? (dan zou ik 55mm hebben, en dus de korte arm). Dan zou bepalend zijn wat voor voorderailleur ik heb (en hoe kom je daar achter?.
en dan.. zou ik eventueel de franklin truc kunnen toepassen?
en trouwens, zou er op mijn crankset ook een binnenblad 39 passen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.
Je kan hier een 39T op monteren. Heb er eventueel nog wel eentje liggen voor een zacht prijsje.
Je kan hier een 39T op monteren. Heb er eventueel nog wel eentje liggen voor een zacht prijsje.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
monsieurpinot schreef:ben nog even verder aan het onderzoeken (wil nu echt alles weten),
kwam ergens op het forum het onderstaande schema tegen, die ooit op dit forum werd geplaatst in dit topic:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14897
[img=http://monsieurpinot.nl/download/achter ... mpaam6.jpg]
de vraag is nu: wat voor voor en- achterderailleur heb ik,
hoe kun je hier achter komen?
geldt voor de achterderrie: meten van het centrum van het ene wieltje naar het andere? (dan zou ik 55mm hebben, en dus de korte arm). Dan zou bepalend zijn wat voor voorderailleur ik heb (en hoe kom je daar achter?.
en dan.. zou ik eventueel de franklin truc kunnen toepassen?
en trouwens, zou er op mijn crankset ook een binnenblad 39 passen?
Je meet voor de kooilengte inderdaad hart-op-hart van de wieltjes, dus heb je inderdaad de korte kooi.
Als je een CT- of Triple-voorderailleur zou hebben, staat dat op het hefboopje waar je de kabel aan klemt vermeld. Op je foto zie ik een gewone voorderailleur voor een dubbel-crankstel.
60 x Ventoux
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Stillekracht schreef:Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.
Als dat kan dan is het heel hard tijd dat je een nieuw crankstel koopt. Op een vierkante as hoort het crankstel toch gewoon klem te zitten.
Amclassic-fan schreef:Stillekracht schreef:Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.
Als dat kan dan is het heel hard tijd dat je een nieuw crankstel koopt. Op een vierkante as hoort het crankstel toch gewoon klem te zitten.
Het oog van de kenner....... en niet alleen dat. Hij heeft nog gelijk ook

Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple
Ik heb even een nieuw topic aangemaakt voor de 'Franklin-truc':
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=42429
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=42429