Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

op naar de alpen: van dubbel naar compact

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 jun 2010 18:56

beste mensen,

ik vertrek binnenkort voor het eerst naar de alpen, en ben benieuwd welk verzet ik het beste kan steken.
ik beschik nu over een gazelle met een wat oudere campagnolo record groep, met voor 42-52 (dubbel) en achter 13-26, niet echt handig voor in de alpen lijkt me.

het lijkt me tegelijk leuk voor het eerst - met enige vrees en beven - de gok te wagen en aan de hand van info, hier en elders op het internet zelf m'n onderdelen te verwisselen: eens moet de eerste keer zijn.

vandaar een aantal vragen die bij me opkomen:
- ik kan vermoedelijk het beste mijn crank wisselen naar een compact. want ik ga er vanuit dat ik mijn huidige binnenblad (42) niet kan vervangen naar een 39. (en het is waarschijnlijk zelfs wenselijk over een 34 te beschikken)
- ik ga achter mijn casette wisselen naar een 13-29, kan dit d.m.v. het wisselen van kransjes in mijn huidige casette (een 13-26)?
- ik heb dus vermoedelijk een compactcrank nodig die op mijn fiets/groep past. heeft er iemand een tip qua type en merk? of misschien nog iemand iets tweedehands?

dan de benodigdheden:
- krankentrekker geschikt voor campagnolo (zijn deze alemaal backwards compatibel?)
- casette afnemer geschikt voor campagnolo
- alle juiste inbussleutels
- nieuwe ketting, en materialen om deze te plaatsen.

zie ik iets over het hoofd?

mijn crankstel nu (ja ik weet het ik moet poetsen):

[img=http://monsieurpinot.nl/download/IMG_1631_small.jpg]

mijn cassette nu:

[img=http://monsieurpinot.nl/download/IMG_1633_small.jpg]

hteriele
Forum-lid

hteriele 26 jun 2010 19:06

Cassette: ja je kunt een krans 29 of 30T los kopen van Marchisio of Miche en die achter je huidige cassette 'plakken'. Dan haal le bijvoorbeeld de 14 of 16 uit je huidige cassette om plaats te maken. maar je kunt natuurlijk ook een mooie nieuwe cassette kopen.
Het gereedschap voor het crankstel dat jij nodig hebt is inderdaad allemaal backward compatibel.
Het compact crankstel dat jij nodig hebt moet geschikt zijn voor vierkante as. Campagnolo gebruikt daarvoor de ISO standaard. Shimano, FSA en andere aanbieders de JIS standaard. Ik verwacht echter geen enkle probleem als je toch een JIS crankstel gebruikt (zie anders ook eens Sheldon Brown).
Ook voor de kettinglengte verwacht ik geen probleem. Zelfs niet bij een derailleur met korte kooi. Maar check dat wel zorgvuldig (schakel groot/groot en klein/klein om te zien of het in theorie allemaal wel mogelijk is, ook al rij je die versnellingen nooit ion de praktijk). Mocht daar toch een probleem zijn omdat de derailleur tegen de grootste krans aankomt dan laat dat even weten, daar heb ik nog de 'franklin-truc' voor.

-eric-
Forum-lid

-eric- 27 jun 2010 00:13

Franklin truc? :rolleye:
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 jun 2010 01:19

hteriele schreef:Cassette: ja je kunt een krans 29 of 30T los kopen van Marchisio of Miche en die achter je huidige cassette 'plakken'. Dan haal le bijvoorbeeld de 14 of 16 uit je huidige cassette om plaats te maken. maar je kunt natuurlijk ook een mooie nieuwe cassette kopen.
Het gereedschap voor het crankstel dat jij nodig hebt is inderdaad allemaal backward compatibel.
Het compact crankstel dat jij nodig hebt moet geschikt zijn voor vierkante as. Campagnolo gebruikt daarvoor de ISO standaard. Shimano, FSA en andere aanbieders de JIS standaard. Ik verwacht echter geen enkle probleem als je toch een JIS crankstel gebruikt (zie anders ook eens Sheldon Brown).
Ook voor de kettinglengte verwacht ik geen probleem. Zelfs niet bij een derailleur met korte kooi. Maar check dat wel zorgvuldig (schakel groot/groot en klein/klein om te zien of het in theorie allemaal wel mogelijk is, ook al rij je die versnellingen nooit ion de praktijk). Mocht daar toch een probleem zijn omdat de derailleur tegen de grootste krans aankomt dan laat dat even weten, daar heb ik nog de 'franklin-truc' voor.
hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting, ben een stuk wijzer.

is het verder wenselijk is om bij het terugplaatsen van de crank een momentsleutel te gebruiken? en heb je deze ook perse nodig voor het aandraaien van de bladboutjes?

hteriele
Forum-lid

hteriele 27 jun 2010 22:24

Nee en nee. Succes.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 jun 2010 03:15

ben nog even verder aan het onderzoeken (wil nu echt alles weten),

kwam ergens op het forum het onderstaande schema tegen, die ooit op dit forum werd geplaatst in dit topic:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14897

[img=http://monsieurpinot.nl/download/achter ... mpaam6.jpg]

de vraag is nu: wat voor voor en- achterderailleur heb ik,
hoe kun je hier achter komen?

geldt voor de achterderrie: meten van het centrum van het ene wieltje naar het andere? (dan zou ik 55mm hebben, en dus de korte arm). Dan zou bepalend zijn wat voor voorderailleur ik heb (en hoe kom je daar achter?.

en dan.. zou ik eventueel de franklin truc kunnen toepassen?

en trouwens, zou er op mijn crankset ook een binnenblad 39 passen?

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 28 jun 2010 09:07

Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.

Je kan hier een 39T op monteren. Heb er eventueel nog wel eentje liggen voor een zacht prijsje.

-eric-
Forum-lid

-eric- 28 jun 2010 11:52

Wat is een Franklin truc? Google maakt mij niks wijzer...?
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 28 jun 2010 12:05

monsieurpinot schreef:ben nog even verder aan het onderzoeken (wil nu echt alles weten),

kwam ergens op het forum het onderstaande schema tegen, die ooit op dit forum werd geplaatst in dit topic:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14897

[img=http://monsieurpinot.nl/download/achter ... mpaam6.jpg]

de vraag is nu: wat voor voor en- achterderailleur heb ik,
hoe kun je hier achter komen?

geldt voor de achterderrie: meten van het centrum van het ene wieltje naar het andere? (dan zou ik 55mm hebben, en dus de korte arm). Dan zou bepalend zijn wat voor voorderailleur ik heb (en hoe kom je daar achter?.

en dan.. zou ik eventueel de franklin truc kunnen toepassen?

en trouwens, zou er op mijn crankset ook een binnenblad 39 passen?

Je meet voor de kooilengte inderdaad hart-op-hart van de wieltjes, dus heb je inderdaad de korte kooi.

Als je een CT- of Triple-voorderailleur zou hebben, staat dat op het hefboopje waar je de kabel aan klemt vermeld. Op je foto zie ik een gewone voorderailleur voor een dubbel-crankstel.
60 x Ventoux

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jun 2010 12:37

Stillekracht schreef:Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.

Als dat kan dan is het heel hard tijd dat je een nieuw crankstel koopt. Op een vierkante as hoort het crankstel toch gewoon klem te zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

leenpol
Forum-lid

leenpol 28 jun 2010 14:16

Amclassic-fan schreef:
Stillekracht schreef:Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.

Als dat kan dan is het heel hard tijd dat je een nieuw crankstel koopt. Op een vierkante as hoort het crankstel toch gewoon klem te zitten.

Het oog van de kenner....... en niet alleen dat. Hij heeft nog gelijk ook ;-)
Basso Astra - Campagnolo Chorus - compact na een Jan Janssen - Nemo - Shimano 105 - triple

hteriele
Forum-lid

hteriele 28 jun 2010 17:31

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt voor de 'Franklin-truc':
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=42429

Plaats reactie